استشهادیه انحصار وراثت چیست و آشنایی با نمونه آن


  • 15 اسفند 1402
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 290

تقسیم ارث نیازمند به جمع آوری مدارکی است که مهمترین این مدارک همان استشهادیه انحصار وراثت است. برای این که شورای حل اختلاف بتواند به درستی تمامی وراث را شناسایی کند نیاز به وجود این گواهی است و نه تنها تعداد ورثه بلکه اموال متوفی نیز باید در این فرم آورده شود. برخی از افراد در پر کردن این فرم دچار اشتباهاتی می‌شوند که ناخواسته مدت زمان صدور استشهادیه را طولانی‌تر می‌کند. در این مقاله نکات قانونی و مراحل صدور استشهادیه انحصار وراثت بیان شده است.

منظور از استشهادیه انحصار وراثت چیست؟

بر اساس آن چه که بیان شد؛ این استشهادیه فرم مخصوصی است که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود و باید به شورای حل اختلاف داده شود. این فرم حاوی اطلاعات مهمی از تعداد  ورثه و مقدار اموال متوفی است که باید توسط ۳ نفر شاهد تایید شده باشد. بدون وجود این فرم امکان دریافت گواهی انحصار وراثت وجود نخواهد داشت.

بنابراین متقاضیانی که قصد دارند از طریق دادگاه اموال باقی مانده از متوفی را بین خودشان تقسیم کنند نیاز دارند حتما با تهیه این فرم مراحل انحصار وراثت را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهند. قوانین و مقرراتی در خصوص تهیه فرم استشهادیه وجود دارد که باید وراث به آن توجه داشته باشند که این مقررات در ادامه بیان می‌شود.

منظور از استشهادیه انحصار وراثت چیست

مقررات مخصوص شاهدان برای تهیه استشهادیه انحصار وراثت

شاهدانی که در روز تنظیم استشهادیه در دفاتر اسناد رسمی حضور دارند باید ۳ نفر باشند و نیاز است که قوانین و مقررات توسط این افراد رعایت شود:

  • اگر یکی از شاهدان با یکی از وراث نسبت خویشاوندی چه به صورت سببی چه به صورت نسبی تا درجه دوم و سوم داشته باشد، نمی‌توانند برای تایید استشهادیه در دفاتر اسناد رسمی حاضر شود.
  • شاهد باید عدالت داشته باشد و شهادت فردی که در تقسیم ارث نفع شخصی دارد پذیرفته شده نیست.
  • هیچ دعوایی در دادگاه بین شاهدان و فردی دیگری که  شهادت به ضرر او داده می‌شود یا رابطه خادم و مخدومی نباید وجود داشته باشد.
  • در صورتی که شاهد شهادت دروغ بدهد به مجازات‌های مقرر در قانون محکوم می‌شود.
  • هر سه شاهد باید ورقه استهشادیه را به امضا برسانند.
  • شهادت افراد دیوانه، ولگرد و تکدی گران پذیرفته شده نیست. همچنین آن دسته ازافرادی که به فساد اخلاقی شهرت دارند یا به مجازات جنایی محکوم شده‌اند نمی‌توانند برای شهادت در دفاتر اسناد رسمی حاضر شوند.  نکته مهم این است که برای انجام انحصار وراثت در کرج باید تمامی این مقررات را رعایت نمایید.

حضور شاهدان در دادگاه

برای صدور استشهادیه نیاز به حضور شاهدان در دفاتر اسناد رسمی است تا همه آن‌ها ذیل ورقه استشهادیه را امضا نمایند. اما  اگر شاهدان نمی‌توانند در یک روز در دفاتر اسناد رسمی حضور پیدا کنند؛ می‌توان همه آن‌ها را در روز دادگاه به همراه داشت تا در نزد قاضی شهادت دهند. البته بهتر است که قبل از رجوع به دادگاه و شورای حل اختلاف حتما استشهادیه توسط متقاضی تهیه شود و با مدارک کامل به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. در این خصوص توصیه می‌شود با دریافت مشاوره رایگان حقوقی اطلاعات بیشتری از وکلای با تجربه دریافت کنید.

نمونه استشهادیه انحصار وراثت چگونه تکمیل می‌شود؟

در ابتدا مشخصات متوفی به همراه تاریخ فوت و محل اقامت او ذکر شود و سپس نام و تعداد ورثه دختر و پسر متوفی با ذکر نام آن‌ها باید آورده شود. ذکر نام همسر دائمی متوفی به همراه ذکر نام پدر و مادر متوفی به عنوان ورثه نیز ضروری است. در صورتی که متوفی پدر یا مادر ندارد می‌توانید ذکر کنید که متوفی پدر و مادر ندارد. در انتها ارزش دارایی متوفی باید ذکر شود و سپس نام و مشخصات هر کدام از شاهدان به همراه امضای آن‌ها باید در ورقه آورده شود.

انواع گواهی انحصار وراثت

وراث باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که استشهادیه انحصار وراثت با توجه به ارزش اموال متوفی صادر می‌شود به این معنا که شاهدان باید گواهی دهند که ارزش اموال فرد فوت شده کمتر از ۵۰ میلیون است یا بیشتر. بر اساس این شهادت شورای حل اختلاف تصمیم می‌گیرد که گواهی محدود صادر کند یا نامحدود.

در صورتی که ارزش اموال فرد فوت شده بیشتر از ۵۰ میلیون تومان باشد گواهی حصر ورثه به صورت نامحدود صادر خواهد شد و سهم الارث هر کدام از وراث به تفکیک بیان می‌شود اما اگر ارزش دارایی متوفی کمتر از این مقدار باشد؛ شورا باید گواهی محدود صادر کند.

علت اصلی صدور گواهی حصر ورثه

از مهمترین عواملی که باید هر کدام از وراث بلافاصله پس از مرگ مورث اقدام به دریافت گواهی حصر ورثه باشند، این است که برای مراجعه به مراکز دولتی و انجام امور مربوط به متوفی نیاز به این گواهی دارید و تنها در صورتی می‌توانید گواهی حصر ورثه را دریافت کنید که استشهادیه انحصار وراثت تنظیم کرده باشید. نه تنها ارگان‌ها و مراکز دولتی بلکه بسیاری از مراکز خصوصی در صورتی که به عنوان نماینده متوفی به آن‌جا مراجعه کنید؛ از شما این گواهی را می‌خواهند. همچنین اولین قدم برای تقسیم ارث دریافت گواهی حصر ورثه است. برخی سوال می‌کنند تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت در چیست که باید بیان کنیم تفاوتی وجود ندارد.

استهشادیه انحصار وراثت با گروه وکلای کرج وکیل

هنگامی که صحبت از ارث و میراث می‌شود، وراث باید انحصار وراثت انجام دهند تا اموال باقی مانده متوفی را بین خودشان تقسیم کنند. تقسیم ارث و انجام مراحل تقسیم ارث زمان‌بر است و نیاز است که وراث متوفی با قوانین ارث آشنایی داشته باشند. توصیه می‌شود تمامی وراث برای آشنایی بیشتر با قانون ومقررات ارث به گروه وکلای کرج وکیل مراجعه کنند و بعد از مشورت با وکیل ارث در کرج دادخواست مناسبی را تنظیم کنند.

استهشادیه انحصار وراثت با گروه وکلای کرج وکیل

وکیل متخصص ارث در کرج وکیل تمامی مراحل مربوط به حصر ورثه را از تنظیم استهشادیه تا دریافت گواهی را انجام می‌دهد. می‌توایند در طول روز با متخصصان و وکلای ارث برای انجام مشاوره تماس بگیرید.

جمع بندی

تنظیم استهشادیه برای تقسیم ارث بین وراث نیاز است به عبارتی دیگر یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای این که بتوان در شورای حل اختلاف درخواست تقسیم ارث را داد، تنظیم استشهادیه است. برای این منظور باید از سه شاهد برای شهادت دادن استفاده کرد و هر کدام از شاهدها باید ویژگی خاصی داشته باشند.

سوالات متداول

چه افرادی می‌توانند درخواست صدور انحصار وراثت بدهند؟

تمامی افرادی که ذینفع هستند می‌توانند از شورای حل اختلاف درخواست تقسیم ارث را داشته باشند.

آیا پرداخت مالیات بر ارث قبل از دریافت گواهی حصر ورثه ضروری است؟

خیر برای افرادی که قبل از سال ۱۳۹۵ فوت کرده‌اند باید مالیات بر ارث به عنوان یکی از مدارک تهیه شود اما برای بعد از این سال نیازی نیست.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692