اسقاط کافه خیارات به چه معناست و شرایط اعمال آن


  • ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 832

یکی از عباراتی که در مسائل حقوقی زیاد با آن مواجه می‌شوید؛ اسقاط کافه خیارات است. این عبارت بیشتر در قراردادها استفاده می‌شود. به همین جهت آن دسته از افرادی که با نوشتن قرارداد در طول روز مواجه می‌شوند بهتر است در این باره بیشتر بدانند. در این مقاله تمامی نکات حقوقی مربوط به خیارات و اسقاط تمامی خیارات بیان می‌شود.

عبارت اسقاط کافه خیارات به چه معناست؟

اسقاط در لغت به معنای از بین بردن است و کافه به معنای کل یا تمام است  و این عبارت  یعنی از بین بردن تمام خیاراتی که فرد میتواند با استناد به آن‌ها قراردادها را به صورت یک جانبه از بین ببرد . معمولا این عبارت به صورت مجزا در یک بند تعریف می‌شوند یا این که مورد توافق قرار می‌گیرند .اسقاط کافه خیارات غیر از خیار غبن فاحش یعنی شما می‌پذیرید اگر در معامله به صورت آشکار ضرر مالی کردید باز هم حق فسخ را از خود ساقط می‌کنید.اصل الزامی بودن قراردادها یعنی اینکه شما زمانی که یک قرارداد می‌بندید باید به آن قرارداد پایبند باشید به این اصل، اصل الزامی بودن قراردادها گفته می‌شود.

در همه‌ی قراردادها و در موارد زیادی شاهد بودیم که قرارداد منعقد شده را می‌توان فسخ کرد. به این معنا که قانون گذار با در نظر گرفتن شرایطی  حقی را به دو طرف داده که در صورت شرایط خاصی بتوانند قرارداد خود را فسخ کنند تا بتوانند جبران خسارت کنند. در حقوق به این امر خیار گفته می‌شود. امروزه افراد هنگام انعقاد قرارداد بدون مطالعه آن و بدون این که اطلاعات مورد نیاز را داشته باشند؛ اقدام به پذیرش قرارداد می‌نمایند و حق هرگونه فسخی را از خود ساقط می‌کنند .در املاک، بنگاه‌ها و دفاتر، قراردادها به صورت چاپی و فرمی قرار دارد که در آن ها کافه‌ی خیارات کاملا اسقاط می‌شود .

خیارات و اسقاط کافه خیارات در حقوق

در تقسیم بندی حقوقی عقود به ۲ دسته ی جایز و لازم تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شود:

عقد جایز عقدی است که هر یک از طرفین هر زمانی که بخواهند میتوانند آن را به هم بزنند یا از بین ببرند و عقد لازم به این معناست که طرفین حق برهم زدن معامله را ندارند مگر در موارد خاص که معین شده باشد و هر دو طرف اراده خود را برای برهم زدن نشان دهند.

خیارات  و اسقاط کافه خیارات در حقوق

خیارات در قانون عبارت است از خیار مجلس، حیوان ، شرط ، عیب ، تدلیس ، غبن ، تبعض ، صفقه ، شرط ، تاخیر ثمن ، خیار روئیت و تخلف از وصف .

اعمال خیارات و اسقاط کافه خیارات به چه معناست؟

هنگامی که دو نفر برای هدفی خاص اقدام به انعقاد قرارداد می‌نمایند؛ بعدا ممکن است که یکی از طرفین هدف و اشتیاق برای ادامه معامله را نداشته باشد؛ در چنین شرایطی اقدام به فسخ قرارداد می‌کنند. البته باید به این نکته توجه داشت به وقوع پیوستن هر خیاری الزام به رعایت شرایط خاص دارد .

به عنوان مثال زمانی که ملکی خریداری شده ولی از نظر متراژ یا قیمت تفاوت زیادی داشته باشد؛ فرد می‌تواند با استناد به خیار غبن فاحش با وجود شرایطی اقدام به فسخ نمایید . یا اگر مالی را خریداری کنید ولی مال عیب داشته باشد می‌توانید با استناد به خیار عیب آن معامله را فسخ نمایید.

اسقاط کافه خیارات

همانطور که بیان شد؛ خیار حقی است که قانون گذار به افراد اعطا کرده است که با استناد به آن در مواردی برای خود حق فسخ ایجاد می‌کنند و اگر با اراده خود از این حق صرف نظر نکنند میتوانند از آن استفاده کنند  . این صرف نظر می‌تواند هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی باشد . براساس آنچه که بیان شد؛ اسقاط کافه یا تمامی خیارات یعنی از بین بردن تمام خیارات موجود که فرد با استناد به آنها می‌تواند قرارداد را به صورت یک جانبه فسخ کند . در واقع در قراردادها اینطور نوشته می‌شود که اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن  فاحش. دراین جا غبن به معنی فریب و خسارت به صورت آشکار است .

اگر در قراردادی شما کافه خیارات را از خود ساقط کرده باشید حتی با وجود ضرر هم نمی‌توانید معامله را فسخ کنید . نکته این که اعمال خیار غبن نیازمند شرایطی است تا بتوان از طریق آن معامله را فسخ نمود. شاید برای شما جالب باشد که در امر ازدواج هم اگر فریبی رخ داده باشد طرفین می‌توانند ازدواج را فسخ کنند. توصیه می‌شود برای اطلاعات بیشتر در این مورد با وکیل طلاق مشورت شود و با حق الوکاله طلاق هم آشنایی بیشتری پیدا کنید.

شرایط مورد نیاز برای اعمال خیار غبن

تمامی این شرایط در مواد ۴۱۶تا۴۲۱ قانون مدنی آمده که در ادامه بیان می‌شود :

اولا این که معامله باید به صورت معوض باشد مثل قراردادهای خرید فروش و اجاره زیرا فقط در عقود معوض دو چیز با هم مبادله می‌گردد و گاهی ممکن است یک شخص یا یک طرف طرف دیگر را فریب دهد.

به موجب قانون کسی که فریب خورده  است نباید از قبل درباره قیمت واقعی معامله اطلاع داشته باشد در این صورت اختیار فسخ قرارداد را نخواهد داشت. بنابراین او باید کاملا بی اطلاع باشد و به عبارتی فریب خورد باشد.

۴۱۷همچنین فریب در قیمت اعلامی باید زیاد باشد. به طور مثال خانه‌ای با ارزش ۴۰۰میلیون تومان اگر فقط ۵ میلیون تومان تفاوت قیمت داشته باشد؛ باعث نمی‌شود که خریدار بتواند معامله را با استناد به خیار غبن فسخ کند. در همین معامله در صورتی که  ۱۰۰ میلیون تومان تفاوت قیمت وجود داشته باشد؛ به خریدار این اجازه را می‌دهد  که با ارسال یک اظهارنامه اقدام به فسخ  معامله نماید.

اعمال خیار غبن

همان طور که بیان شد اسقاط کافه خیارات شامل اسقاط اختیار غبن نمی‌شود. در خصوص این که چه زمانی می‌توان خیار غبن را اعمال کرد دو ماده ی قانونی وجود دارد. به طور کلی در صورتی که هر یک از طرفین که غبن را فاحش ببیند و بعد از این که از آن اطلاع پیدا کردند؛ می‌توانند معامله را برهم بزنند.

بعد از آن که هر یک از طرفین معامله به این موضوع آگاه شوند می‌توانند معامله را فسخ کنند. اگر فرد در حین معامله به این موضوع آگاهی داشته باشد بعد از معامله نمی‌توانند آن معامله را فسخ کنند.

حق فسخ معامله توسط فرد فریب خورده یا مغبون

فردی که از غبن اطلاع پیدا می‌کند باید فورا معامله را از بین ببرد. این مسئله ی فوریت عرفی است یعنی شخصی که دچار ضرر زیاد شده باشد؛ بعد از آن که متوجه آن موضوع شد باید فورا اقدام کند و اگر این کار به تعویق افتاد دیگر حق فسخ ندارد برای مثال فرد در سال ۱۳۹۰ اطلاع پیدا کند که در معامله غبن فاحش رخ داده و در سال ۱۴۰۲ اقدام به فسخ کند؛ دیگر اخیار فسخ ندارد.

یکی از سوالات مهم این است که چنانچه طرفین خیار غبن را از خود ساقط کرده باشند آیا بعد از علم به غبن میتوانند معامله را فسخ نمایید؟ پاسخ این سوال خیر است. فرد با استناد به خیار غبن نمی‌تواند معامله را فسخ کند اما با بررسی قرارداد می‌توان از طرق دیگری نسبت به این مسئله اقدام کرد. شما می‌توانید با تماس با گروه وکلای کرج وکیل و تماس وکلای متخصص ما از مشاوره تلفنی رایگان استفاده نمایید .

حق فسخ معامله توسط فرد فریب خورده یا مغبون

جمع بندی

اسقاط کافه خیارات عبارتی است که در قراردادها با آن روبه رو می‌شویم. این عبارت به این معناست که طرفین معامله تمامی اختیاراتی که در یک معامله برای فسخ قرارداد دارند؛ از خودشان سلب و ساقط خواهند کرد. البته اختیار فسخ در معامله در صورتی که یکی از طرفین فریب خورده باشد با رعایت شرایطی همچنان وجود دارد.

سوالات متداول

امکان استفاده از خیار غبن درمعاملات ماشین به چه صورت است؟ در صورتی که فرد فریب خورده باشد امکان فسخ معامله وجود دارد و صرفا نیاز به تنظیم اظهارنامه است.

خیار تدلیس به چه معناست ؟ تدلیس در اصطلاح به معنایی فریب طرف معامله است  به معنایی دیگر عملیاتی است که  موجب فریب طرف مقابل  می‌گردد.

5/5 - (2 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692