جرایم پزشکی و نحوه رسیدگی به آن


  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1438

هدف از نگارش این مطلب یاری رساندن به شما عزیزان است که اگر دچار قصور پزشکی شده اید چگونه حق خود را مطالبه نماییدو با جرایم پزشکی آشنا شوید، لطفاً تا انتها همراه ما باشید.


قصور پزشکی به چه معناست؟

هرگونه انحراف یا تخلف از استانداردهای معین شده یا به عبارت ساده تر هرگونه اهمال یا کم کاری پزشک که منجر به آسیب بیمار شود را قصور پزشکی می نامند.
در تمامی مشاغل تعهد اخلاقی و حرفه ای باید رعایت شود،پزشکان هم از این قاعده مستثنا نیستند.
تمامی بیماران از پزشکان خود انتظار یاری دارند تا با تمام دانش و علم خود به درمان آنها بپردازند و پزشک در این راستا وظیفه دارد تمام تلاش خود را برای درمان بیمار خود به کار ببندد.
بنابراین هرگونه سهل انگاری یا اهمال از طرف پزشک که منجر به آسیب به بیمار گردد باید مورد بررسی قانون قرار گیرد و در صورت لزوم با پزشک مربوطه برخورد قانونی شود.

در این باب دو نوع تخلف مورد بحث است:

– تخلفات پزشکی – تخلفات انتظامی

تخلفات پزشکی

اگر جرم یا جرایم توسط پزشکان و پیراپزشکان صورت گیرد شامل تخلفات پزشکی می باشد که توسط قوه قضاییه بررسی می گردد. در این باره قاضی با کمک نظریه پزشکی قانونی و گروهی از پزشکان متخصص حکم مربوطه را صادر میکند. قتل،ضرب و جرح و نقص عضو اعم از عمدی یا غیر عمدی و سقط جنین جز جرایم پزشکی محسوب می شوند. این جرایم توسط قوه قضاییه مورد بررسی قرار میگیرد.
توجه داشته باشید که گاهی برای قاضی این مورد افشا می گردد که تیم پزشکی مرتکب قصور شدند بنابراین علاوه بر پزشک اصلی،تیم پزشکی نیز مورد بازجویی قرار میگیرد که امکان مجازات برای آنها نیز وجود دارد.

تخلفات انتظامی

در این مورد پزشک مرتکب جرم شده است که از لحاظ قوانین پزشکی جرم محسوب میشود. در این مورد سازمان نظام پزشکی وارد عمل شده و با پزشک مربوطه برخورد میکند.
جرایمی که در زیر به آنها اشاره میشود توسط سازمان نظام پزشکی مورد بررسی قرار میگیرد: عدم رعایت موازین شرعی و قانونی و مقررات صنفی و حرفهای و شغلی سهل انگاری در انجام وظایف قانونی به وسیله شاغلان حرفه پزشکی و وابسته به پزشکی مجازات های تخلفات پزشکی: تذکر یا توبیخ شفاهی در حضور هیئت مدیره نظام پزشکی محل اخطار یا توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی و نشریه نظام پزشکی محل یا الصاق رای در تابلو اعلانات نظام پزشکی محل
محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته از سه ماه تا یک سال در محل ارتکاب تخلف محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته از سه ماه تا یک سال در تمام کشور محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشکی از بیش از یک سال تا پنج سال در تمام کشورطبق قانون مجازات جدید اگر پزشکی مرتکب جرایم پزشکی گردد حبس جزء مجازات او نخواهد بود و مجازات های دیگری دارد.

مطابق ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲: مجازات های جایگزین حبس عبارت از دوره مراقبت،خدمات عمومی رایگان،جزای نقدی،جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است که در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن،آثار ناشی از جرم،سن،مهارت،وضعیت،شخصیت و سابقه مجرم،وضعیت بزه دیده وسایر اوضاع و احوال تعیین و اجرا می شود.
با استناد به ماده ۶۴ می توان اینگونه گفت که اگر پزشکان دچار اهمال و جرایم پزشکی شوند بهتر است که آنها را هم ردیف با مجرمین دیگر قرار ندهیم و از راههای دیگر آنها مجازات شوند.

بخشنامه رئیس قوه قضاییه در این خصوص

از آنجا که قانونگذار در فصل نهم قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱مجازات های جایگزین حبس را تصویب و ابلاغ نموده، ضرورت دارد قضات دادگاه ها در رسیدگی به جرایم پزشکی نظر به حساسیت مشاغل پزشکی و با ملاحظه جایگاه متهم، دفعات یا کیفیت ارتکاب، قصد و نیت احسان به بیمار و سایر جهات مخففه در صورتی که قتل غیر عمد به واسطه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا به سبب عدم رعایت نظامات واقع شود، در تعیین کیفر با رعایت فصل نهم قانون مذکور بویژه مواد ۶۴، ۶۸، ۷۰، ۸۳، ۸۵ و ۸۶ حسب مورد از مجازات جایگزین حبس از نوع جزای نقدی و یا دوره مراقبت استفاده نمایند. بدیهی است با تصویب آیین نامه موضوع ماده ۷۹ قانون مذکور امکان استفاده از خدمات عمومی رایگان نیز فراهم خواهد گردید.
در زیر به شماری از جرایم پزشکی اشاره خواهیم کرد: سهل انگاری در انجام وظیفه و عدم رعایت موازین شرعی و قانونی افشا اسرار مربوط به بیماری افراد انجام اعمال خلاف شئونات پزشکی جذب بیمار از طریق تبلیغات گمراه کننده.

شکایت از پزشک

فریفتن بیمار

به خاطر داشته باشید که اگر برای جراحی اعضای خانواده خود به بیمارستان یا کلینیک مراجعه نموده و قبل از جراحی رضایت نامه ورود به اتاق جراحی را امضا نمودید و بعد از جراحی یا حین جراحی به بیمار شما آسیب وارد شود که این آسیب قصور پزشکی باشد شما می توانید بابت این قصور شکایت خود را تنظیم و پیگیری نمایید.
بنابراین با وجود امضا رضایت نامه اگر قصور صورت گیرد شما میتوانید حق قانونی خود را مطالبه کنید.

چگونه از پزشکی که دچار قصور پزشکی شده است شکایت کنیم؟

اگر جرایم ساده رخ داده باشد میتوانید با شماره ۱۶۹۰ تماس حاصل فرمایید و شکایت خود را از طریق این سامانه که از سال ۱۳۹۳ شروع به فعالیت نموده است ثبت نمایید تا در اسرع وقت به شکایت شما رسیدگی شود. طبق آمارهای به دست آمده ۶۸ درصد اینگونه شکایات در جلسه اول با مصالحه به اتمام می رسد.
برای رسیدگی به جرایم پزشکی دادسرای مخصوص به آن وجود دارد که در آنجا می توانید به شکایت خود رسیدگی کنید.
اگر دو پزشک همکار با هم دچار اختلاف شوند باید به شورای حل اختلاف ویژه امور بهداشت مراجعه کنند البته در صورتی که هزینه دادرسی آن کمتر از ۲۰ میلیون باشد.
در برخی مواقع،پزشکی مرتکب قصور پزشکی می شود و بیمار خود را مجاب می کند تا برای پیگیری مشکل به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.
اگر تخلفات اداری و انتظامی باشند برای پیگیری آنها باید به سازمان نظام پزشکی مراجعه شود.
در تمام مواردی که در بالا ذکر شد قاضی،با کمک نظریه پزشکی قانونی و گروهی از پزشکان متخصص حکم نهایی را صادر میکند.

برای همه شما عزیزان سلامتی را آرزومندیم اما اگر روزی دچار بیماری شدید و روند درمان شما بگونه ای پیش رفت که از طرف پزشک یا تیم پزشکی اهمال مشاهده کردید که این قصور پزشکی باعث ایجاد آسیب در شما شد ،گروه وکلای کرج وکیل در کنار شماست تا شما را به حق قانونی خود برساند.
فقط کافیست با ما تماس بگیرید و به صورت تلفنی و کاملاً رایگان با مشاوران گروه وکلای کرج وکیل در ارتباط باشید و موضوع را مطرح نمایید تا در اسرع وقت به مشکل شما رسیدگی شود.

با ما در تماس باشید.

امتیاز به این مطلب
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692