فسخ مبایعه نامه چیست و در چه صورت میتوان این کار را انجام داد؟


  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1644


هنگامی که دو طرف بابت خرید و فروش چیزی به توافق برسند قراردادی منعقد می گردد که به آن مبایعه نامه گویند.
به موجب به مفاد قرارداد ،هیچ کدام از طرفین معامله نمی توانند یک طرفه قرارداد را فسخ و باعث برهم خوردن قرارداد شوند،امادرمواردی قانون مجوزاتی برای خریدار و فروشنده لحاظ کرده تا بتوانند در صورت لزوم قرارداد فی مابین را فسخ کنند. در ادامه این موضوع در خصوص مبایعه نامه، خیار فسخ مبایعه نامه و شرایط فسخ توضیحات لازم را مطرح می نماییم.

مبایعه نامه چیست و در چه صورتی نوشته می شود؟

عرف داد و ستد های بزرگ به این روش می باشد که قبل از تنظیم سند اصلی، یک قرارداد کتبی بین خریدار و فروشنده منعقد می گردد .که طی آن طرفین شرایطشان را برای معامله عنوان می‌ کنند. مبایعه نامه برای خرید هر چیزی قابل تنظیم می باشد،لیکن عبارات مبایعه نامه، بیع نامه بیشتر در زمان خرید های بزرگی همچون باغ، ملک، مغازه و خودرو شنیده میشود.
وقتی که مسئله ملک در میان باشد،چنانچه خریدار ملک ؛از شرایط و قیمت آن اعلام رضایت نماید و فروشنده نیز سعی کند با انعطاف در قیمت و شرایط فروش جو تفاهم متقابل را در معامله حفظ کند. بعد از توافقات اولیه وجهی بین طرفین رد و بدل می گردد که در قرارداد ذکر می شود و تاریخ پرداخت الباقی پول که به صورت چک یا نقدی باید تحویل داده شود هم در مبایعه نامه قید می‌گردد، اگر پول در زمان مقرر تحویل داده نشود، فروشنده فسخ مبایعه نامه را آغاز میکند.

مبایعه نامه بر چند نوع است؟

مبایعه نامه به دو دسته رسمی و عادی تقسیم بندی می شود، مبایعه نامه های رسمی در دفاتر اسناد رسمی، ادارات ثبت و یا توسط ماموران قضایی و دولتی تنظیم میشود. مبایعه نامه های عادی در بنگاه،خانه، توسط شورا و….نوشته میشود، باید در نظر داشت مبایعه نامه همان قولنامه نیست.
در خصوص قولنامه دو طرف بر روی قولی توافق می کند و ممکن است حتی پولی هم رد و بدل نشود، در صورتی که در مبایعه نامه خریدار لازم است مبلغی را بپردازد و الباقی را در وقت مشخص تحویل دهد تا مشمول فسخ مبایعه نامه از سوی فروشنده نشود.

فروشنده و خریدار چه نکاتی را میتواند در مبایعه نامه ذکر کنند؟

طرفین معامله می توانند شروط خود را در مبایعه نامه ذکر کنند،
به طور مثال، فروشنده می تواند قید کند در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط و نقد نشدن چک ها، این حق را داشته باشد که یک طرفه نسبت به فسخ مبایعه نامه اقدام نماید. همچنین خریدار نیز می تواند قیدنماید که پس از پرداخت وجه در زمان ذکر شده ملک تخلیه و به او تحویل داده شود و میتواند تاکید کند در صورتی که فروشنده در امر واگذاری ملک طبق روال قانونی تعلل و سهل انگاری نماید و یا اقدام به جرم فروش مال غیر کرده باشد، خریدار این حق را دارد که برای فسخ مبایعه نامه اقدام نماید.

فسخ مبایعه نامه چیست؟

هرگاه یکی از طرفین معامله شروطش اجرایی نشود، برابر قانون حق دارد نسبت به فسخ مبایعه نامه اقدام نماید. اما بر هم زدن قرارداد ها همیشه به این راحتی نیست و گاهی پای وکیل فسخ قرارداد هم به میان می آید.
گاهی مفاد قرارداد بسیار پیچیده است و یا یکی از طرفین راه‌ های در روی قانونی را خوب بلد است تا از طرف معامله خود اخاذی نماید ،در چنین وضعیتی یک موسسه حقوقی با وجود وکلای برجسته وآگاه می‌تواند در کنار فرد ،موجب اطمینان خاطر و راهگشا باشد.
مجموعه حقوقی کرج وکیل که از گروهی از وکلای پایه یک دادگستری تشکیل شده میتوانند در زمینه مبایعه نامه، مشاوره حقوقی و …کمک های زیادی به متقاضیان ارائه نمایند.

وکیل فسخ قرارداد در آغاز با ارسال اظهارنامه به طرف معامله سعی در حل ماجرا می کند و پس از آن دادخواستی را بر مبنای قانون الزام به تعهد تنظیم می کند تا طرف مقابل را نسبت به تعهدات و با پرداختن ضرر و زیان وادار به عمل نماید.

خیار فسخ مبایعه نامه به چه معناست؟

همانطور که در قسمت های قبلی به این موضوع پرداخته شد، قانون این اجازه را به طرفین معامله داده تا بتواند فسخ مبایعه نامه کنند، به این مجوزات، خیار فسخ یا همان اختیار برهم زدن قرارداد گویند. یکی از دلایل معروف قانونی که اکثریت مردم با آن آشنا هستند خیار عیب است. به این معنی که اگر معامله ای انجام شود و سپس مشخص گردد که موضوع معامله معیوب است خریدار میتواند یک طرفه به همه چیز خاتمه دهد.

در همین راستا خیار تخلف از شرط نیز به طرفین اجازه داده تا شروط خود را به وضوح در قرارداد مکتوب نمایند و چنانچه شروط اجرایی نشود طرفین حق فسخ مبایعه نامه را دارند.

در چه صورتی می توان مبایعه نامه را فسخ کرد؟

اگر مبایعه نامه اصولی و صحیح نوشته شود راههای قانونی زیادی برای فسخ آن وجود دارد. قانون هرگز زیر بار اینکه شخصی با نیت کلاهبرداری و فریب  بر دیگران تاثیر بگذارد، نمی رود.
به طور مثال ممکن است فردی ملکی را خریداری کند که فروشنده زیربنای آن را ۵۰۰ متر عنوان کرده باشد ،لیکن پس از زمانی اثبات شود که متراژ ملک از این میزان کمتر است در چنین شرایطی خریدار با تکیه بر خیار تدلیس می تواند قرارداد را فسخ کند. اطلاع از بندهای قانونی و مجوزات رایج برای فسخ مبایعه نامه را بهتر است به اهالی قانون سپرد تا در حداقل زمان ممکن نتیجه مطلوب را گرفت به همین جهت وکلای کرج وکیل بهترین گزینه ها جهت استیفای حق هستند.

نتیجه گیری و جمع بندی

مبایعه نامه حتی اگر بر روی کاغذ های ساده و در منزل نوشته شود یک قرارداد با بار حقوقی محسوب می گردد.
ضروریست خریدار و فروشنده قوانین مربوط به نگارش مبایعه نامه و خیار فسخ مبایعه نامه را مطالعه نمایند.
چنانچه می خواهید از یک کارشناس متخصص استفاده نمایید بهتر است برای فسخ قرارداد به سراغ وکلای پایه یک دادگستری بروید، کرج وکیل میتواند تا رسیدن به بهترین نتیجه و در کوتاه ترین زمان کنارتان باشد.

سوالات متداول

1- کدام یک از طرفین معامله می توانند اقدام به فسخ مبایعه نامه نمایند؟
قانون برای هردو اختیارات و مجوزاتی در نظر گرفته است.

2- اگر فروشنده با دروغ و فریب، مورد معامله را عرضه کند، خریدار با تکیه بر کدام خیار می تواند اقدام به فسخ مبایعه نامه نماید؟
خیار تدلیس

3- معروف ترین علت فسخ مبایعه نامه چیست؟
خیار عیب

4- آیا اگر خریدار اقساط خود را سر موقع پرداخت نکند فروشنده میتواند اقدام به فسخ مبایعه نامه نماید؟
بله، در صورتی که این بند در مبایعه نامه قید شده باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692