آیا مالیات بر خانه های خالی وجود دارد؟


  • 6 خرداد 1401
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1604

مالیات بر خانه های خالی طبق قانون مالیات های مستقیم تعلق گرفته است. این قانون در سال ۱۳۹۹مصوب شده، ولی این قانون مربوط به همه خانه های خالی در تمام نقاط کشور مربوط نمی شود. مدت زمان خالی بودن خانه ها دارای اهمیت است. در هنگام تصویب این قانون برای خانه ها شرایط خاصی در نظر گرفته شد. در ابتدا بعد از تصویب این قانون، اجرای آن با تعویق مواجه گشت و ماهها بعد از مصوب شدن و در گردونه شکل گرفتن در ساختار اجرایی در چرخش بود.
در ادامه در خصوص این قانون اطلاعات بیشتری داده خواهد شد.

مالیات بر خانه های خالی به کدام خانه ها تعلق می گیرد؟

همانطور که اشاره شد مالیات بر هر خانه ای تعلق نمی گیرد، این قانون در شهر هایی که جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر را دارند شامل می شود. ضمناً زمان خالی بودن خانه ها بیش از سه ماه باشد و در این مدت خانه خالی از سکنه باشد.
هر خانه ای که بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد بدون معافیت هایی که در این قانون وجود دارد باید بابت هر ماه مالیات پرداخت گردد.
چنانچه در این مورد سوالاتی دارید می توانید با مجموعه کرج وکیل تماس گرفته و از مشاوران و وکلای متخصص ،اطلاعات لازم را کسب نمایید.

قبل از اینکه شورای نگهبان، وزارت راه و شهرسازی، این قانون را به تایید برساند سایت املاک و اسکان از مرداد ماه سال۱۳۹۹ در این فرآیند وارد کرد تا برای اجرای این قانون بتواند از آن استفاده نماید.
این سایت توانست حدود یک میلیون و سیصد خانه خالی از سکنه را که مشمول پرداخت مالیات می شوند شناسایی نماید و به مالکان خانه ها مهلت داده شد تا اطلاعات سکونتی خود را در این سایت اعلام نمایند.

سازمان امور مالیاتی برای این که بتواند محاسبه مالیات بر خانه های خالی را انجام دهد ابتدا می بایست مطابق نشانی که از مالکین در سایت مربوطه ثبت شده است برای آنها تشکیل پرونده بدهد و از آنان اوراق لازم را طلب نماید.چنانچه نشانی اصلی یک واحد مسکونی در سایت موجود نباشد، سازمان مربوطه نشانی را برطبق نشانی یکی از واحدهای مسکونی خالی که در سایت می باشد و به این مالکین تعلق دارد مشخص می نماید.

شرح تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی

جهت هماهنگی در خصوص نحوه محاسبات مالیات بر خانه های خالی، موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون های مالیات اصلاحی و مستقیم بر اساس قانون اصلاح موادی از قانون مالیات مستقیم که در مورخه۱۳۹۶/۹/۵ تصویب گردید، مقرر شد که به مقررات ماده ۵۴ مکرر همین قانون مبنای محاسبه و شمول مالیات ها بر طبق یک سال مالیاتی خورشیدی باشد.

چنانچه مالک یا مالکین این واحدهای خالی اشخاص حقوقی باشند،که دوره های آنها به صورت نصفی از سال است ،رسیدگی در اجرای این ماده بدون در نظر گرفتن تاریخ شروع و پایان دوره مالی آنها و مساوی با سال مالیاتی شمسی است.

مشاوره با وکیل امور ملکی متخصص می تواند اطلاعات دقیق تری در خصوص این قانون در اختیار افرادی که سوالی دارند قرار دهد، آنها با کمک سایت املاک اسکان کشور میتوانند در احراز شرایط یک واحد مسکونی به عنوان خانه خالی به مالک یا مالکین کمک کنند.
زمانی یک واحد مسکونی در یک سال مالیاتی خانه خالی شناخته می شود که در آن سال بیش از سه ماه به ازای یک ملک خالی بوده باشد.
شناسایی یک واحد مسکونی و تعلق گرفتن مالیات بر خانه های خالی به این معنا نیست که در سال بعد نیزبه این منوال خواهد بود ،بنابراین تنها فاصله بیش از ۱۲۰ روز در طول یک سال موجب دریافت مالیات خواهد بود.
چنانچه خانه و یا خانه هایی که به صورت شراکتی می باشد سهم هر مالک به طور مجزا محاسبه و مطالبه خواهد شد.

نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی

محاسبه مالیات بر خانه های خالی به ازای هر ماه بیش از سه ماه در یک سال شمسی برای هر مالک است و برای هشت ماه در هر سال در نظر گرفته شده ،این مالیات برای هر ماه می باشد و کسر ماه مشمول مالیات نخواهد شد برای محاسبه کسر ماه زمان خالی بودن واحد مسکونی در طول سال مبنای محاسبه قرار می گیرد.
به این ترتیب حداکثر ۳۰ روز برای نیمه اول سال و ۲۹ روز برای نیمه دوم در سال، بعد از ۱۲۰ روز کسر ماه در محاسبات در نظر گرفته نمیشود.
ماه های اول سال مالیاتی که فصل بهار و تابستان را شامل خواهد شد ۳۱ روزه و در نیمه دوم که شامل پاییز و زمستان میشود ۳۰ روزه حساب میشود و در اسفند ماه نیز طبق سال ۲۹ یا ۳۰ روز حساب می گردد ،مبنای محاسبه مالیات برای واحدهای مسکونی مقدار اجاره بهایی می باشد که برای آن پرداخت می گردد.
به کسی که وکالت امور حقوقی واگذار می شود ،مطلع است که شرح این مالیات بدین طریق است که در ازای سال اول معادل ۶ برابر و در سال دوم معادل ۱۲ برابر و سال سوم معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه درنظر گرفته میشود.
اعمال اینگونه نرخها فقط در صورت توالی سالهاست و چنانچه در این میان واحد مسکونی طبق اطلاعات سایت خالی قلمداد نشود و فاصله بیفتد مالیات سال جدید مطابق با سال اول محاسبه می شود.مشاوران و وکلای کرج وکیل این آمادگی را دارند تا به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهند.

سوالات متداول

  1. ازمواردی که در محاسبه مالیات بر خانه های خالی موثر است به چه میتوان اشاره نمود؟
    می توان به میزان مالکیت اشاره کرد مانند مواقعی که از شش دانگ کمتر باشد، واحد هایی که در شهرها و روستاها ی کمتر از ۱۰۰ هزار نفر قرار دارند و سایت املاک و اسکان، آنها را خانه خالی اعلام کرده است می بایست ۲۰ درصد مالیات سال اول موضوع ماده ۵۴ مکرر این قانون را به عنوان جریمه پرداخت نمایند.
  2. در خصوص خانه هایی که بعد از صدور مطالبه ،اطلاعات جدیدی از مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی کسب شودکه منجر به افزایش مالیات بر خانه های خالی شود ،مالیات در نهایت چگونه محاسبه خواهد شد؟
    در یک سال شمسی برای همه خانه ها یک برگ مطالبه صادر خواهد شد که مانند سهم مالکیت، نحوه محاسبه مالیات و مبلغ کل آن میشود.چنانچه بعد از صدور آن ،اطلاعات تغییر نماید مالک باید برای پرداخت مطالبه مالیات تعلق گرفته شده اقدام های لازم را مبذول نماید.
  3. اگر مالیات در موعد مقرر پرداخت نشود چه خواهد شد؟
    در این حالت مالیات متعلقه بر اساس مطالبه از مالک درخواست می گردد، ابلاغ این برگه، اعتراض کردن به آن و مراحل دادرسی مالیاتی مطابق مقررات مالیاتهای مستقیم خواهد بود.
  4. از کجا میتوان فهمید یک خانه خالی مشمول مالیات است؟ با رجوع کردن به سایت املاک و اسکان می شود به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد. برای این گونه خانه ها برگه مطالبه مبنی بر پرداخت مالیات بر خانه های خالی ارسال می گردد.
امتیاز به این مطلب
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692