مراحل رسیدگی و پیگیری پرونده قتل چگونه است؟


  • ۲ دی ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1608

سخت ترین پرونده های کیفری پرونده قتل می باشد، که وکلا در دادگاه به آن رسیدگی میکنند، نام بردن و شنیدن کلمه کشتن همواره برای مردم ترس آور میباشد که این مورد در همه جوامع کم یا زیادپیش می‌آید.
متاسفانه امروزه آمار قتل در جوامع مختلف رو به افزایش است یکی از عوامل مهم اقدام به این کار،گسترش خشونت در جامعه کنونی میباشد .وکلای پیگیری پرونده قتل همواره با چالش‌های زیادی روبرو می شوند .
وجود وکلای کیفری مجرب و آگاه در مجموعه کرج وکیل با توجه به توانایی رسیدگی به این گونه پرونده های قتل می توانند بسیار کارگشا باشند .
فردی که مبادرت به کشتن شخصی می نماید به عنوان قاتل شناخته می‌شود و به شخص کشته شده نیز مقتول گویند در خصوص جرم قتل، قانون مجازات اسلامی مجرم را به قصاص محکوم کرده است.

انواع قتل

در قتل عمدی شخص با نیت قبلی اقدام به کشتن فردی می نماید حتی اگر از وسایل و ابزاری استفاده کند که به طور معمول از آنها برای کشتن استفاده نمی شود ولی به هدف خود رسیده است که این فرد طبق قانون ،مجرم و به قصاص نفس محکوم می گردد.
در قتل غیرعمد ،فرد قصد کشتن کسی را ندارد لیکن از ابزاری استفاده نموده که منجر به قتل گردیده و چنانچه در دادگاه نتواند ثابت کند که از کشنده بودن آلت قتاله مطلع نبوده قاتل عامد می باشد . در غیر اینصورت قاتل غیر عامد محسوب می‌شود و به مجازات تعزیری محکوم می گردد.
البته جنایت خطای محض هم وجود دارد و زمانی اتفاق می افتد که افراد، خواب، بیهوش، مجنون و صغیر آن را مرتکب شوند مجازات اینگونه جنایت ها دیه میباشد.
ضمناً شخصی که نه قصد کشتن و نه قصد انجام فعل کشنده را دارد مرتکب خطای محض گردیده است مانند فردی که ناخودآگاه از بلندی روی شخص دیگری بیفتد و باعث مرگ او شود،ممکن است در این گونه موارد، پیگیری با پیچیدگی‌های توآم گردد که در مشاوره حقوقی حضوری اطلاعات ضروری به شاکی داده میشود.

نیاز به ادله اثبات قتل

جهت پیگیری در این پرونده نیاز به وجود اثبات ادله میباشد در جرمی مثل قتل تنها یک دفعه اقرار کافیست تا به اثبات برسد ضمناً شهادت دو مرد عادل به قتل می تواند از ادله محکمه پسند به حساب آید، در قتل از دلایلی برای اثبات جرم آن استفاده می گردد که جای دیگر کاربرد ندارد قسامه دلیل مختص اثبات این جرم به شمار می رود.
برای اینکه فضای استفاده از قسامه ایجاد گردد وجود لوث الزامیست ، منظور این است که قاضی به ارتکاب جنایت متهم یقین هشتاد درصدی داشته باشد، وقتی که لوث صورت پذیرد، پنجاه مرد از بستگان مدعی می توانند برای متهم بودن قاتل سوگند یاد نمایند.

صلاحیت مراجع قضایی در پیگیری پرونده قتل

صلاحیت مراجع قانونی که پیگیری پرونده قتل را برعهده می گیرند باید مورد تایید قرار گیرد، صلاحیت ذاتی این مراجع مطابق ماده ۳۰۲ به تصویب رسیده ۹۲اصلاحی ۹۴ به جرایم موجب مجازات گرفتن زندگی در دادگاه کیفری یک رسیدگی می گردد.
ولی در ماده های ۱۱۰ و ۳۱۱ قانون اساسی آمده است که متهم باید در دادگاهی تحت محاکمه قرار گیرد که جرم در آن حوزه اتفاق افتاده است بنابراین دادگاه صلاحیتدار برای رسیدگی به قتل نفس، دادگاهی است که جرم در آن محل رخ داده است و دادگاهی صلاحیت رسیدگی دارد که در محل رفتار مجرمانه مرتکب جرم انجام شده است.

شیوه تقدیم شکواییه قتل

پیگیری پرونده قتل با تنظیم و تقدیم شکواییه شروع میشود فرمی برای این منظور طراحی شده که به شاکی داده می‌شود و فرد می‌تواند شکایتش را به طور کامل شرح دهد ، در ماده ۶۹ قانون اساسی آمده که دادستان باید شکایت شفاهی و کتبی را بپذیرد،
شکایت های شفاهی صورتجلسه وبه امضا یا اثر انگشت شاکی میرسد ،چنانچه شاکی بی سواد باشد مراتب در صورتجلسه ذکر می‌گردد و در نهایت باید به تصدیق او برسد، شکایت و اعلام درخواست رسیدگی به پرونده می بایست از طریق اولیای دم یا دادستان اقدام شود وقتی که پرونده قتل شاکی نداشته باشد دادستان موارد شکایت را اعلام می کند ،
به شخصی که اتهام قتل نسبت داده شده وتا زمانی که قرار مجرمیت او صادر نگردیده است متهم میباشد و هنگام صادر شدن قرار مجرمیت محکوم‌علیه است ،قتل جرمی است که جنبه عمومی دارد و چنانچه شاکی خصوصی از آن بگذرد همچنان پیگیری پرونده قتل ضروری است،
این قانون برای جرم قتل عمد و حسب مورد شبه عمد اعمال می گردد ،جهت اطلاعات بیشتر در این خصوص با کرج وکیل تماس بگیرید.

تقدیم دادخواست به محکمه کیفری

چنانچه پیگیری پرونده قتل منتهی به پرداخت دیه گردد میباست به این امرتوجه داشت که دیه مالی صرفاً برای جبران خسارت نمی باشد، بلکه نوعی مجازات هم محسوب می شود به همین دلیل برای مطالبه آن نیاز به تقدیم دادخواست نیست .
اگر فردی ازاولیاء دم ادعای خسارت و زیان را داشته باشد میتواند دادخواستش راتقدیم کند و ضرر خود را طلب نماید ،از آنجایی که وکلا هر کدام در زمینه ایی متخصص می باشند لذا بررسی این گونه پرونده ها را نمی توان به هر شخصی واگذار نمود.
برای درخواست وکیل متخصص امور کیفری با کرج وکیل تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

  • اگر پدری فرزند پسر یا دختر خود را بکشد حکم او چه خواهد بود ؟
    این مورد محکوم به اعدام نیست و برای اومحکومیت های دیگر در نظر گرفته خواهد شد.
  • اگر پدر بزرگی نوه خود را بکشد حکم آن چه خواهد بود؟
    چنانچه پدربزرگی نوه پسری خود را بکشد محکوم به قتل نمی شود ،اما اگر پدربزرگی نوه دختری خود را به قتل برساند محکوم به قصاص خواهد شد.
  • چه زمانی فرد شاکی میتواند برای شکایت مراجعه کند؟
    بابت طرح شکایت از سوی شاکی تعطیل بودن یا شب‌هنگام بودن هیچ‌کدام مانعی جهت اقدام محسوب نمی گردد.
  • رسیدگی به جرم شرکا و معاونان جرم در چه دادگاهی انجام میشود؟
    در دادگاهی که صلاحیت پیگیری پرونده قتل و رسیدگی به اتهام متهم اصلی را دارد.
2/5 - (3 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692