مراحل طلاق توافقی با جرئیات کامل توسط گروه وکلای کرج وکیل


  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 824

پایان دادن به ازدواج هم توسط زن و هم توسط مرد می‌تواند انجام شود. یکی از روش‌های پایان دادن به پیوند ازدواج طلاق توافقی است که نیازمند وجود شرایطی است و باید مراحل طلاق توافقی توسط زن و مرد طی شود. در صورتی که این مراحل به درستی انجام نشود دادگاه حکم طلاق را صادر نخواهد کرد و در نتیجه دفاتر ثبت  طلاق نیز به درخواست زن و مرد توجهی نمی‌کنند. در بیشتر موارد زوجین با انجام اشتباه مراحل مجبور می‌شوند زمان زیادی را از دست دهند و به همین دلیل ثبت طلاق آن‌ها در دفاتر ازدواج و طلاق نیز به طول می‌انجامد.  برای آشنایی با نحوه انجام تمامی مراحل طلاق به صورت توافقی این مقاله را مطالعه نمایید.

منظور از مراحل طلاق توافقی چیست؟

برای انجام هر طلاقی باید مراحلی توسط زوجین طی شود و طلاق توافقی نیز از این قاعده مستثنا نیست. به همین منظور مراحل طلاق توافقی شامل توافقات زن و شوهر تا دریافت حکم دادگاه را شامل می‌شود. در هر کدام از این مراحل باید زن و شوهر مدارکی را تهیه و بارگذاری و در هنگام مراجعه به ادارات مربوطه این مدارک را ارائه کنند. بهتر است که قبل از تهیه مدارک مشاوره رایگان حقوقی از کرج وکیل دریافت نمایند تا در جمع آوری اسناد دچار اشتباه نشوید. مراحل طلاق در ادامه بیان می‌شود.

اولین مرحله از مراحل طلاق توافقی

هنگامی که زن و شوهر توافق و تصمیم خود را برای طلاق اعلام کردند نیاز است که قبل از هر کار دیگری به سامانه تصمیم مراجعه کنند. این سامانه برای درخواست وقت مشاوره طراحی شده است و اولین مرحله از مراحل طلاق به صورت توافقی است. مشاوره در طلاق توافقی از مراحل الزامی است که باید توسط زوجین انجام شود در غیر این صورت دادگاه به درخواست طرفین توجه نخواهند کرد. بعد از این که در سامانه تصمیم ثبت نام کردید باید در وقت و ساعت مقرر برای جلسات مشاوره حاضر شوید.

قدم دوم مراحل طلاق توافقی

بعد از این که گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کردید نیاز است که به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. مراجعه به این دفاتر به این خاطر است که دادخواست طلاق شما ثبت شود. هنگامی که به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می‌کنید باید مدارک شناسایی خود را به همراه توافقنامه‌ای که بین زن و شوهر تنظیم شده است؛ ارائه کنند. قبل از مراجعه به دفاتر خدمات در سامانه ثنا ثبت نام و نام کاربری خود را به همراه داشته باشید. علت ثبت نام در این سامانه به این خاطر است که نوبت رسیدگی در دادگاه در این سامانه برای شما ثبت خواهد شد بنابراین افرادی که در سامانه ثنا حساب کاربری ندارند ملزم به دریافت نام و حساب کاربری از این سامانه هستند.

مرحله سوم طلاق توافقی

پس از انجام مراحل بالا و ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تاریخ و ساعت رسیدگی به پرونده شما در شعبه کرج اعلام خواهد شد و باید در تاریخ و ساعت مقرر در دادگاه حضور داشته باشید. قاضی مدارک و دلایل شما را بررسی می‌کند و پس از این که مدارک و دلایل کافی باشد حکم طلاق را صادر خواهد کرد. با داشتن این حکم می‌توانید به دفاتر طلاق مراجعه کنید و صیغه طلاق جاری خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

مهمترین مدارکی که باید در روز دادگاه یا در هنگام ثبت دادخواست به همراه داشته باشید؛ مدارک هویتی شامل کارت ملی و شناسنامه شماست. همچنین سند ازدواج و یا رونوشت آن نیز مدرک مهم دیگری است که باید حتما همراه شما باشد. هنگامی که برای ثبت طلاق به دفاتر طلاق مراجعه می‌کنید سند ازدواج از شما درخواست می‌شود تا به جای آن سند طلاق را صادر کنند. در کنار این مدارک باید گواهی شرکت در جلسات مشاوره را به همراه داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

اگر رابطه زناشویی رخ داده است باید گواهی عدم بارداری تهیه کنید و در صورتی که طلاق توافقی در دوران عقد انجام می‌شود نیاز به مراجعه به پزشکی قانونی و دریافت گواهی بکارت است. برخی از افراد سوال می‌کنند که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد که پاسخ به این سوال این است که تنها مواردی که زن و شوهر بر آن‌ها توافق داشته‌اند.

مراحل طلاق توافقی با جزئیات

اگر بخواهیم مراحل طلاق با توافق زوجین را با جزئیات شرح دهیم شامل موارد زیر می‌شود:

  • ثبت نام در سامانه تصمیم
  • شرکت در جلسات مشاوره
  • دریافت گواهی از مرکز مشاوره
  • توافق زن و شوهر در خصوص تعهدات مالی
  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  • حضور در دادگاه و جلسه رسیدگی
  • مراجعه به پزشک برای تهیه گواهی عدم بارداری
  • رفتن به پزشکی قانونی برای دریافت گواهی بکارت در صورتی که طلاق در دوران عقد باشد.
  • تحویل این مدارک به دادگاه
  • صدور رای توسط قاضی دادگاه
  • مراجعه به دفاتر طلاق برای ثبت طلاق قبل از اتمام ۳ ماه
  • ثبت طلاق و دریافت سند طلاق

اجرای مراحل طلاق توافقی با گروه وکلای کرج وکیل

بسیاری از افراد بدون وکیل مراحل طلاق را انجام می‌دهند که کار زمان بر و گاهی اوقات اشتباهی است. زوجین با مراحل طلاق آشنایی ندارند و در بیشتر مواقع در تهیه مدارک یا نحوه انجام مراحل طلاق دچار خطا و اشتباه می‌شوند به این خاطر که از قوانین و مقررات اطلاعی ندارند. توصیه می‌شود برای انجام مراحل طلاق به صورت توافقی با وکلای گروه کرج وکیل مشورت نمایید.

اجرای مراحل طلاق توافقی با گروه وکلای کرج وکیل

جمع بندی

هر طلاقی مراحل خاصی دارد و طلاق توافقی نیز نیازمند طی مراحلی توسط زن و مرد است. زوجین باید حتما قبل از مراجعه به دادگاه در جلسات مشاوره خانواده شرکت نمایند و گواهی مربوطه را به همراه داشته باشند در غیر اینصورت قاضی دادگاه از صدور دستور طلاق خودداری خواهد کرد.

سوالات پایانی

تفاوت طلاق توافقی و با طلاق از طرف مرد در چیست؟ اجازه طلاق با مرد است و مرد می‌تواند با دادن حق و حقوق زن طلاق او را بدهد در صورتی که در طلاق توافقی هر دو زن و مرد توافق بر جدایی دارند.

علت ارائه گواهی بکارت در دادگاه چیست؟ در واقع وجود این گواهی الزامی نیست اما برخی از دفاتر طلاق برای پاک کردن نام همسر از شناسنامه وجود مدرک را الزامی می‌دانند.

3.7/5 - (6 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692