مراحل طلاق توافقی بدون وکیل و بررسی زمان و شرایط آن


  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 494

یکی از طلاق‌هایی که سریع انجام می‌شود، طلاق توافقی است. این طلاق با توجه به این که با توافق دو طرف است نیازی به اثبات ندارد. برای مثال هنگامی که طلاق از طرف زن در کرج باشد، باید زن اثبات کند که در شرایط سختی قرار گرفته است. برای انجام طلاق به صورت توافقی هم می‌توان با وکیل و هم بدون وکیل مراحل را انجام داد. مراحل طلاق توافقی بدون وکیل در این مقاله توضیح داده شده است که زن و شوهر در مراحل طلاق دچار مشکلات حقوقی نشوند. بنابراین توصیه می‌شود این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

منظور از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل چیست؟

هنگامی که صحبت از طلاق می‌شود، بسیاری از افراد ناخودآگاه به طلاق توافقی فکر می‌کنند. به عبارتی بهتر برای این که زن و مرد به صورت توافقی از هم جدا شوند نیاز به وجود توافقنامه طلاق است. در این توافق نامه تمامی خواسته‌های زن و مرد به صورت توافقی نوشته می‌شود و باید هر دو بر تمامی این خواسته‌ها توافق داشته باشند.

طلاقی که به صورت توافقی باشد هم می‌تواند توسط زوجین و هم توسط وکیل پی‌گیری شود.  هنگامی که از وکیل طلاق در کرج برای انجام مراحل این نوع از انواع طلاق، راهنمایی می‌خواهید، او شما را از تمامی قوانین و مراحل آگاه می‌کند و بنابراین نیازی به حضور زوجین در دادگاه نیست. در حالی که زن و مرد بدون وکیل هم می‌توانند این مراحل را انجام دهند اما نیاز است که ابتدا با تمامی مراحل مربوطه آشنایی داشته باشند و سپس مراحل را تا صدور حکم نهایی پی‌گیری نمایند.

منظور از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل چیست؟

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

برای انجام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل کافی است که ابتدا اطلاعاتی از قوانین طلاق کسب کنید و سپس مراحلی را که در ادامه بیان می‌شود به صورت مرحله به مرحله پیش روید. توجه داشته باشید که در هر مرحله مدارک از شما خواسته می‌شود که باید ابتدا این مدارک را تهیه کنید:

توافق برای انجام طلاق

مرد و زن باید قبل از هر اقدامی ابتدا با یکدیگر یک توافق نامه تنظیم کنند. در این توافق نامه تمامی مسائل مالی و نحوه تعیین و تکلیف کردن این مسائل باید بیان شده باشد. به عبارتی بهتر موضوع مهریه و نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت و همچنین سایر تعهدات مربوط به دوران زوجیت باید مشخص شود  درغیر اینصورت امکان ثبت توافقنامه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی وجود ندارد و یا به عبارتی دیگر طلاق دیگر حالت توافقی به خود نمی‌گیرد.

ثبت نام در سامانه‌های مربوطه

منظور از سامانه‌های مربوطه سامانه ثنا و سامانه تصمیم است. ثبت نام در سامانه ثنا اجباری است اما سامانه تصمیم برای انجام مشاوره‌های خانواده قبل از طلاق است. ثبت نام در سامانه ثنا هم از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شود و هم این که خودتان می‌توانید در این سامانه ثبت نام کنید.

برای انجام مراحل طلاق توافقی باید حتما گواهی عدم امکان سازش توسط مشاور خانواده صادر شود. به عبارتی دیگر وجود این گواهی ضروری است. در سامانه تصمیم باید ثبت نام کنید و نوبت مشاوره دریافت نماید. شرکت در جلسات مشاوره برای زوجین ضروری است.

ثبت دادخواست

برای این که نوبت دادگاه دریافت کنید ثبت دادخواست باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام شود و در صورتی که دادخواست خود از طریق این سامانه انجام ندهید امکان ثبت دادخواست وجود ندارد. توجه کنید که هنگامی که به این دفتر مراجعه می‌کنید باید توافق نامه را به همراه داشته باشید تا این توافقنامه ثبت شود.

حضور در دادگاه برای صدور رای نهایی

از دیگر مراحل طلاق توافقی بدون وکیل آخرین مرحله حضور در دادگاه است. قاضی اظهار نظرات طرفین را می‌شنود و بعد از این بررسی حکم طلاق توافقی را صادر می‌کند. بعد از این که رای صادر شد باید به همراه دیگر مدارک به دفاتر ثبت طلاق مراجعه شود و طلاق را ثبت کنید.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل و مدت زمان آن

برای انجام مراحل طلاق نیاز به حضور خود شخص در دادگاه است. نه تنها در دادگاه بلکه باید جلسات مشاوره و غربالگری هم حضور پیدا کرد. این جلسات ۴ تا ۶ جلسه هستند که با زوجین صحبت می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که دلایل خود را بیان کنند. معمولا حضور در این جلسات زمان‌بر است و بر مدت زمان طلاق می‌افزاید. مدت زمان انجام این طلاق بین ۶ ماه تا ۹ بدون حضور وکیل است و برای انجام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل نیاز به انجام تمامی مراحل آن توسط زن و شوهر است.

مدارک مورد نیاز برای انجام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

مهمترین مدرکی که باید در دست داشته باشید همان توافقنامه زوجین است. در این توافقنامه باید تعهدات زوجین همان گونه که قبل‌تر بیان شد، نوشته شود. مهریه و حضانت فرزندان از مهمترین موضوعاتی است که باید توسط زن و شوهر توافق شود. شناسنامه و کارت ملی، سند ازدواج یا رونوشت عقد نامه از مهمترین مدارکی است که باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه شود تا دادخواست طلاق با موفقیت به ثبت برسد.

مدارک مورد نیاز برای انجام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

آیا امکان دریافت مهریه در طلاق توافقی بدون وکیل امکان پذیر است؟

همه چیز بستگی به توافق زن و شوهر دارد. در صورتی که توافق آن‌ها بر دریافت مهریه بوده است. بله امکان دریافت مهریه وجود خواهد داشت و اگر زن بخشیدن مهریه را قبول کرده باشد، باید مهریه را ببخشد و نمی‌تواند آن را دریافت کند.

جمع بندی

برای طلاق به صورت توافقی نیاز است که زن و مرد ابتدا توافق به انجام طلاق داشته باشند و بعد از آن باید مراحل آن را به صورت دقیق انجام دهند. انجام جلسات مشاوره و جلسات غربالگری برای زوجین الزامی است و بدون انجام این مرحله امکان ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی وجود ندارد. ثبت نام در سامانه ثنا هم قبل از ثبت دادخواست الزامی است و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این کار را برای شما انجام می‌دهد.

با وجود این که مراحل طلاق توافقی بدون وکیل هم انجام می‌شود اما بهتر است که این مراحل طلاق توافقی با کمک وکیل انجام شود. به عبارتی دیگر وکیل قوانین و مقررات را برای شما توضیح می‌دهد و در تمامی مراحل در کنار شما خواهد بود. توصیه ما این است که ابتدا با وکلای متخصص کرج وکیل مشورت نمایید و از مشاوره رایگان حقوقی استفاده نمایید. مشاوره به  زوجین این امکان را می‌دهد که به درستی تصمیم بگیرند و با قوانین و مقررات طلاق آشنایی داشته باشند.

سوالات متداول

آیا ارائه آزمایش عدم بارداری برای طلاق توافقی نیاز است؟

بسیاری از دادگاه‌ها بدون وجود آزمایش عدم بارداری حکم طلاق را صادر نمی‌کند و به همین دلیل نیاز است که این آزمایش حتما تهیه شود.

طلاق در دوران عقد به چه صورت است؟

طلاق توافقی در دوران عقد مراحل مشابهی دارد اما نیاز است که زن گواهی بکارت ارائه بدهد.

5/5 - (2 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692