مراحل و شرایط پس گرفتن سفته از کارفرما


  • 4 خرداد 1401
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1632

کارفرمایان برای استخدام کارگران و کارمندان به گرفتن سفته از آنان اقدام می نمایند که این سفته می تواند ضمانتی برای کارفرما باشد،در بین کارفرما و افرادی که برای مجموعه اش کار می کنند،ممکن است سالها مشکلی پیش نیاید، لیکن گاهی ممکن است به هر دلیلی بین این دو اختلافاتی رخ دهد. در این گونه موارد اطلاع پیدا کردن از اینکه چطور میشود سفته را قانونی و بدون دردسر از کارفرما پس گرفت اهمیت فراوانی دارد.

دلایل گرفتن سفته در زمان استخدام

در برخی موارد کارگران و کارمندان با پس گرفتن سفته از کارفرما پس از اتمام قراردادشان دچار مشکل میشوند و کارفرما سفته آنها را پس نمی دهد.در خصوص سفته باید گفت ،نوعی سند تجاری شبیه چک است که به موجب آن فرد بدهکار طرف مقابل میشود.

در قراردادهای کاری، سفته موجب تضمین حسن اجرای کار می گردد که می باید پس از پایان قرارداد به شخص برگرداننده شوند.در بعضی موارد کارفرما از این کار امتناع می‌کند و این نوعی خیانت در امانت محسوب می شود.

لذا اگر تنظیم سفته به درستی اجرا شده باشد می تواند قابل شکواییه باشد و امکان طرح دعوا وجود خواهد داشت.

پس گرفتن سفته از کارفرما

بعضی از کارفرمایان به دلیل پرداخت نکردن دستمزد یا کم بودن حقوق ،از استرداد سفته خودداری نموده تا از سوی کارگران و کارمندان شکواییه احتمالی صورت نگیرد و کارفرما با در دست داشتن سفته می تواند او را تهدید کند و همین موضوع تا زمانی که و سفته در دست کارفرما داشته باشد نمی تواند در هنگام مشکل به حق و حقوق خود برسد.

به همین دلیل تنظیم سفته باید به صورتی باشد که تنها تضمینی برای حسن اجرای کار باشد و لاغیر، با اطلاع از نوع تنظیم سفته، کارفرما نمی تواند از آن سوء استفاده کند.

تنظیم سفته برای قراردادهای کاری

چنانچه سفته به درستی تنظیم نشودپس گرفتن سفته از کارفرما سخت خواهد شد.بنابراین لازم است در هنگام عقد قرارداد کاری به این مسائل توجه بیشتری شود:

۱- شماره سفته و دیگر مشخصات مهم درج شده روی سفته ،باید در قرارداد ذکر شود.
۲- نام شخص یا شرکت مورد قرارداد در قسمت گیرنده قید شود.
۳- حتماً باید دلیل صدور شدن سفته در آن آورده شود.
۴- در بهترین حالت سفته باید بدون تاریخ و با قید جمله( سبب حسن اجرای کار) تنظیم شود.
۵- کارگر یا کارمند یک نسخه کپی از آن را که به امضای کارفرما رسیده است در نزد خود داشته باشد.

اگر برای تنظیم سفته سوالی داشتید ،می توانید با مجموعه کرج وکیل تماس بگیرید و با مشاوران و وکلای معتبر در این مورد مشاوره بگیرید.با تنظیم آگاهانه پس گرفتن سفته از کارفرما سهل تر خواهد بود.

مراحل پس گرفتن سفته از کارفرما

گاهی برای پس گرفتن سفته از کارفرما ممکن است نیاز به شکایت و دعوای قانونی باشد.اطلاع داشتن از قوانین سفته ایی که به جهت تضمین کار داده می شود در هنگام استفاده از سفته لازم است.

در ماده ۶۷۳ قانون متذکر گردیده هر شخصی از مهر و سفید امضای که به او سپرده شده است به هر شکلی سوء استفاده نماید به یک تا دو سال زندان محکوم خواهد شد. این قانون در خصوص سفته نیز می باشد.

همچنین در ماده ۶۷۵ قانون نیز ذکر شده است هر زمانی که اموال منقول یا غیر منقول یا برگه ای مثل سفته به عنوان اجاره، امانت یا رهن و حتی با عناوینی مثل نمایندگی یا هر فعالیتی به فردی سپرده شود و به این دلیل بوده که این اشیا بازگردانده شوند یا به مصرف عینی برسند و فردی که آن اشیا درنزدش بوده اند،آنها را به غبن مالکان و متصرفانشان، استعمال، تصرف،تلف یا مفقود کرده باشد به شش ماه تا سه سال زندانی به او تعلق خواهد گرفت.

در روابط کارگر و کارفرما قوانین وجود دارد که خوب است کارگران و کارمندان قبل از عقد قرارداد نسبت به آن مطلع باشند.مسئله مهم این است که در هنگام تنظیم سفته عنوان تضمین حسن اجرای کار ذکر شود و کارفرما نمی تواند از برگرداندن آن تا زمان تمام شدن قرارداد یا فقدان همکاری خودداری کند. زیرا این عمل از لحاظ قانونی خیانت در امانت محسوب شده و دستور کیفری را به دنبال خواهد داشت.

چنانچه کارفرما سفته را که به عنوان تضمین حسن اجرای کار به او داده شده است را پس ندهد، کارگر و کارمند لازم است در ابتدا با ارسال اظهارنامه قانونی به وسیله دفاتر خدمات قضایی الکترونیک از ادامه همکاری دست کشیده و قطع همکاری اش را اعلام نماید.وشخص باید شماره سفته را از کارفرما بخواهد و نسبت به استرداد سفته عمل کند.

اگر کارگر یا کارمند برای پس گرفتن سفته از کارفرما دچار مشکل شود و کارفرما از این کار خودداری نماید باید دادخواست استرداد سفته را با مأخذهای قضایی به او بدهد و با شواهد و ادله کافی دستور به الزام کارفرما به پس دادن سفته را از دادسرا بگیرد.شواهد و ادله برای اینکار می تواند رسید سفته یا حداقل دو نفر ناظر باشند.

اگر در این باره سوال هایی داشتید می توانید با متخصصان کرج وکیل مطرح کرده تا راهنمایی لازم را بگیرید.مشاورین به شما خواهند گفت که چه مدارکی برای این مورد لازم است ،بهتر است قبل از دادن سفته به کارفرما و قراردادهای مهم کاری با وکیل اداره کار مشورت نمایید زیرا بعد از دادن سفته و تنظیم آن و عدم آگاهی ممکن است کاری از دست کارگر یا کارمند برای پس گرفتن آن بر نیاید.

سوالات متداول

١-وقتی کارفرما سفته کارگر یا کارمند را پس ندهد کار او از لحاظ قانونی به چه تعبیر میشود؟

از نظر قانونی اگر کارفرما نسبت به دادن سفته امتناع نماید، به نوعی خیانت در امانت محسوب گشته و قابل شکایت و طرح دعوا است.

٢-چرا برخی کارفرما ها از کارگر یا کارمند درخواست سفته میکند؟

به دلیل ضمانت و حسن اجرای کار بیشتر کارفرمایان سفته می گیرند چنانچه این کار با اطلاع کافی صورت نپذیرد این امکان وجود دارد که هر دو طرف بعد از اتمام قرارداد کاری با مشکلاتی مواجه شود.

٣-تنظیم سفته در زمان اعطای کارمند یا کارگر به کارفرما با هدف تضمین حسن اجرای کار به چه صورت باید باشد؟

مطلوب است شماره سفته و مشخصات آن در قرارداد کار میان کارفرما و کارگر یا کارمند آورده شود و لازم است بر روی سفته قید گردد که بابت تضمین حسن انجام کار امضا شده است.

۴-اگر کارفرما از دادن سفته به کارگر و کارمند امتناع ورزد چه کار می تواند انجام دهد؟

در این شرایط اگر کارگری و کارمند با پس گرفتن سفته از کارفرما دچار مشکل شود می تواند از او شکایت کند و همچنین می‌تواند از راه دفاتر قضایی خدمات الکترونیک با ذکر شماره سفته اقدامات لازم را برای پس گرفتن سفته انجام دهد.

4/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692