مطالبه اجور معوقه و آشنایی با نحوه مطالبه آن


  • ۲ دی ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1504

در قانون آمده که مستاجر پس از عقد قرارداد با مالک می بایست به موقع نسبت به پرداخت اجاره بها اقدام نماید و در توافق اولیه نحوه پرداخت آن مشخص میگردد که ماهانه یا سالانه باشد.موجر به شخصی گفته می شود که دارای ملک استیجاری می باشد ، مقدار اجاره بها درقرارداد اجرت المسمی هم می گویند. یکی از مشکلات رایج در قرارداد اجاره ، عدم پرداخت آن توسط مستاجر است، لذا جهت رسیدگی به این مشکلات قوانینی وضع گردیده تا این گونه موارد بین طرفین برطرف شود و مستاجر برابر قانون و شرایط قرارداد به تعهداتش عمل نماید این موضوع در قانون مدنی تحت عنوان مطالبه اجور معوقه مشخص شده است . بنا داریم تا توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه دهیم .

اجور معوقه چیست؟

اجور معوقه به معنی اجاره بهای ملکی که مستاجر نسبت به پرداخت آن خودداری نموده است و در زمان تعیین شده اجاره بها را به موقع بپردازد و درصورت عدم پرداخت،موجراین حق را دارد تا نسبت به بد عهدی مستاجر طی دادخواست حقوقی او را مجاب کند تا اجاره معوقه را بپردازد،البته بعد از صدور رای و انجام مراحل اجرایی قابل وصول میباشد. چنانچه تصرف ملک توسط مستاجر بیش از زمان مشخص شده در قرارداد بدون رضایت موجر ادامه دهد علاوه بر مطالبه اجور معوقه ، طبق قانون نسبت به دریافت اجرت المثل روزهای تصرف پس از اتمام قرارداد نیز اقدام مینماید. اجرت المثل به این معناست که اگر شخصی بدون تفاهم از ملک شخصی و مال فرد دیگری استفاده نماید مبلغی را به عنوان اجرت المثل به مالک پرداخت مینماید.

نحوه مطالبه اجاره معوقه به چه صورت است؟

اگر مستاجر در پرداخت اجاره بهای ذکر شده در قرارداد اقدام نکند موجر میتواند به دادگاه محل ملک خود رفته و بابت مطالبه اجاره عقب افتاده اش شکایت نماید ،مالک با ارائه مدارک دادخواست را تقدیم دادگاه می کند، دادگاه جهت رسیدگی به درخواست موجر(خواهان) پس از بررسی مدارک او وقت تعیین می نماید و به مستاجر( خوانده) هم ابلاغ می گردد تا به دفاع از خود بپردازد چنانچه ادعای خواهان ثابت شود، دادگاه به نفع او رآی صادر کرده وبه مستاجراعلام میکند تااجاره بهای معوقه را پرداخت نماید.

• برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل دستور تخلیه با کرج وکیل تماس بگیرید.

بعد از صدور رای محکومیت مستاجرتوسط دادگاه اجراییه صادر میشود و از محل معرفی اموال و توقیف آن مبلغ اجاره بهای معوقه دریافت میگردد، اگر اموالی از وی شناسایی نشود حکم جلب صادر خواهد شد، چنانچه مستاجر مبلغی به عنوان سپرده نزد موجرداشته باشد طبق نظر و رای دادگاه میتوان با کسر از ودیعه، مبلغ اجاره معوقه را برداشت ومابقی نیز به مستاجر برگرداند.
در چنین شرایطی موجر میتواند اقدام به فسخ قرارداد و خلع ید از مستاجر نماید بنابراین موجرطبق قانون روابط موجر و مستاجر، دادخواستی به دادگاه ارائه و تقاضای مطالبه اجاره بهای معوقه را می کند و دادگاه طی حکمی دستوربه پرداخت اجور معوقه را صادر می نماید.

چنانچه رای دادگاه غیابی صادر گردد واگر هر کدام از طرفین نسبت به رای صادره معترض باشند می توانند در مهلت مقرر که دادگاه مشخص میکند اعتراض خود را تقدیم دادگاه کرده و تقاضای تجدید نظر نمایند.

از طریق چه نهاد قانونی میتوان اجور معوقه را از مستاجر دریافت کرد؟

برابر درخواست شاکی و بر اساس مبلغ مورد درخواست ،دادگاه صالحه جهت دریافت اجاره بهای معوقه تعیین میشود که شورای حل اختلاف و یا دادگاه حقوقی باشد اگر مبلغ مورد نظر از ۲۰ میلیون تومان کمتر باشد شورای حل اختلاف محل وقوع ملک اقدام به رسیدگی می نماید و اگر بالاتر از مبلغ فوق الذکر باشد،دادگاه عمومی محل وقوع ملک رسیدگی می کند در صورتی که مستاجر نسبت به پرداخت اجاره بها معوقه اقدام نکند ،موجر میتواند قرارداد را فسخ نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با وکلای با تجربه کرج وکیل تماس بگیرید.

 سوالات متداول

*دادگاه صالح رسیدگی کننده به دعوای مطالبه اجور معوقه کجاست و موجرباید به کدام مراجع قضایی مراجعه نماید؟
اگر مبلغ اجاره بهای معوقه کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع رسیدگی شورای حل اختلاف می باشد و برای مبلغ بیشتر دادگاه عمومی رسیدگی می کند.

* دعوای مطالبه اجاره و مطالبه اجرت المثل چه تفاوتی باهم دارند؟
مطالبه اجاره معوقه هنگامی مطرح می گردد که بین موجر و مستاجر قرارداد اجاره تنظیم گردیده و مستاجر نسبت به پرداخت اجاره بها اقدامی ننموده ولی دعوای مطالبه اجرت المثل در مواردی است که اجاره نامه وجود ندارد یا زمان آن به پایان رسیده و یا تصرف بدون اذن مالک باشد.

* آیا از مبلغ پیش پرداخت ودیعه میتوان برای پرداخت اجاره های عقب افتاده استفاده کرد؟

چنانچه مستاجر مبلغی را تحت عنوان ودیعه طبق قرارداد نزد موجرسپرده باشد دادگاه طی حکمی ازودیعه کسر و مابقی را به مستاجر برمیگرداند.

* آیا در دعوای مطالبه اجاره ،امکان صادر شدن حکم جلب مستاجر وجود دارد؟

اگراموالی ازمستاجر معلوم نگردد میتوان حکم جلب اورا گرفت.

5/5 - (2 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692