هزینه وکیل برای طلاق توافقی به چه صورت می باشد؟


  • 20 اردیبهشت 1403
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 244

هنگامی که به صورت توافقی از یکدیگر جدا می‌شوید می‌توانید مراحل طلاق را هم به صورت تنهایی انجام دهید و هم به کمک یک وکیل. مهمترین سوال در هنگام مراجعه به وکیل این است که هزینه وکیل برای طلاق توافقی چقدر است؟ برای این که بتوانید تصمیم بهتری در این باره بگیرید باید اطلاعاتی از موارد تاثیر گذار در این نوع از طلاق را داشته باشید. معمولا به دلیل اهمیتی که این نوع از طلاق دارد هزینه فقط شامل هزینه وکیل نمی‌شود اما در این مقاله قصد داریم  هزینه وکیل برای این نوع از طلاق را بیان کنیم.

عوامل قابل توجه در هنگام طلاق توافقی

این نوع از طلاق با تصمیم طرفین یعنی زوجین قابل اجرا است و در صورتی که زن یا شوهر در خصوص طلاق با یکدیگر توافق مشترکی انجام ندهند؛  امکان ندارد از یکدیگر به صورت توافقی جدا شوند. در این خصوص نکات مهمی را باید در نظر بگیرید.

اولین و مهمترین نکته این است که در خصوص اصل طلاق باید حتما به یک توافق برسید. اصل این طلاق به صورت توافقی است و اگر قاضی دادگاه تشخیص دهد که توافقی برای طلاق با یکدیگر ندارید؛ گواهی عدم امکان سازش صادر نخواهد کرد. همچنین در خصوص موارد مالی باید به یک نتیجه مشترک رسیده باشید. برای مثال در خصوص مهریه باید مرد مشخص کند که آیا قصد پرداخت آن را دارد یا خواهان بخشیدن مهریه است. نه تنها مهریه بلکه باید تکلیف نفقه و حضانت فرزندان هم مشخص شود.

معمولا در بسیاری از موارد زن به تنهایی نمی‌تواند به تصمیم درستی برسد یا به این علت که مرد تهدید به عدم طلاق می‌کند تمامی حقوق مالی خود را می‌بخشد. باید این نکته را توجه داشته باشید که در چنین مواردی بهترین راهکار به خصوص برای خانم‌ها این است که حتما از راهنمایی‌های وکیل طلاق توافقی استفاده کنند.

هزینه وکیل برای طلاق توافقی

هنگامی که صحبت از وکیل برای انجام طلاق توافقی می‌شود مواردی مانند هزینه باید حتما توسط موکلین در نظر گرفته شود. هزینه وکیل برای طلاق توافقی به این صورت است که ابتدا باید پرونده از طریق مشاوران حقوقی بررسی شود و سپس با توجه به آن می‌توان یک هزینه مشخص بیان کرد. البته این نکته را توجه داشته باشید که وکلای متفاوت ممکن است که هزینه متفاوتی هم بیان کند و علت آن این است که نوع پرونده متفاوت خواهد بود اما تفاوت قیمت زیاد نیست.

برای هزینه وکیل موارد زیادی نقش دارند. برای مثال ممکن است که زن و مرد در خصوص توافقات خودشان هنوز به تصمیم مشترکی نرسیده باشند؛ در اینصورت وکیل باید در خصوص توافقات با طرف دیگر صحبت کند. همچنین گاهی اوقات تجربه وکیل و تخصص او می‌تواند در مقدار هزینه تاثیر گذار باشد. البته ذکر این نکته  مهم است که انتخاب وکیل از شهرستان‌ها هزینه کمتری نسبت به مناطق لوکس دارد. گاهی اوقات با توجه به پرونده، وکلا باید وقت بیشتری را برای پرونده در نظر بگیرند. برای مثال گاهی اوقات مهریه زن ملک قرارداده شده است و زن هنوز آن را مطالبه نکرده است. اگر مرد قصد داشته باشد که مهریه را به زن پرداخت کند باید روال قانونی آن هم انجام شود. در این صورت وکیل باید وقت بیشتری برای این پرونده قرار دهد تا کارهای اولیه مطالبه مهریه انجام شود.  در این صورت هزینه هم بیشتر می‌شود.

مراحل و هزینه وکیل برای طلاق توافقی

مراحل و هزینه وکیل برای طلاق توافقی

در صورتی که به تنهایی طلاق به روش توافقی را انجام می‌دهید باید مراحل طولانی‌تری را طی کنید. وکیل می‌تواند دادخواست را در سامانه ثنا به ثبت برساند در حالی که شما به تنهایی قادر به انجام این کار نیستید و باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. به طور کلی مراحلی که باید چه با وکیل چه بدون وکیل طی شود؛ شامل موارد زیر است:

  • توافق در خصوص طلاق و موارد مالی
  • مراجعه به سامانه تصمیم و شرکت در جلسات مشاوره
  • ثبت دادخواست در سامانه ثتا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  • مراجعه به دادگاه و گرفتن گواهی عدم امکان سازش

انواع هزینه‌هایی که باید توسط طرفین پرداخت شود

نه تنها هزینه وکیل برای طلاق توافقی باید توسط طرفین پرداخت شود؛ بلکه باید هزینه‌های دیگری هم زوجین پرداخت کنند تا بتوانند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های جلسات مشاوره، هزینه‌های دادرسی و هزینه ثبت دادخواست از جمله هزینه‌هایی است که باید پرداخت شود. پرداخت این هزینه‌ها با توجه به توافق طرفین انجام می‌شود.

این نکته مهم را توجه داشته باشید که باید طلاق در دفاترخانه طلاق به ثبت برسد در غیر این صورت طلاق شما به صورت رسمی ثبت نمی‌شود. دفترخانه برای ثبت طلاق مبلغ جداگانه‌ای می‌گیرد که باید به این مبغ هم توجه داشته باشید.

مدارک و اسناد مورد نیاز طلاق توافقی

برای این نوع طلاق باید هنگامی که برای تنظیم قرارداد به دفتر وکیل مراجعه می‌کنید؛ مدارکی را به او دهید تا بتواند به نمایندگی از شما مراحل طلاق توافقی را پیش ببرد. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • مدارک شناسایی هر کدام از زوجین به همراه کپی این مدارک
  • سند ازدواج و کپی آن یا رونوشت سند ازدواج
  • اگر خانم وکالت در طلاق دارد؛ باید آن را به همراه داشته باشد.

نحوه توافق در خصوص تعهدات مالی

نحوه توافق در خصوص تعهدات مالی

بعد از این که هزینه وکیل برای طلاق توافقی برای ما مشخص شد؛ لازم است که درباره نحوه توافقات بین زوجین صحبت شود. در واقع خانم و آقا باید این توافقات را به نحوه‌ای انجام دهند که بعدا دچار پشیمانی نشوند به این خاطر که قاضی دادگاه گواهی طلاق صادر نمی‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از هر گونه صحبتی در این باره از وکیل متخصص راهنمایی بخواهید.

این نکته مهم را توجه داشته باشید که خانم می‌تواند مهریه خود را دریافت کند و طلاق با توافق به این معنا نیست که مهریه باید بخشیده شود. بنابراین با تصمیم و صحبت با زوج امکان دریافت مهریه وجود دارد البته در بیشتر مواقع برای این که خانم و آقا به توافق سریع‌تری برسند؛ خانم مهریه خود را می‌بخشد با این که نیازی به انجام این کار نیست. بعد از صحبت در خصوص تعهدات مالی باید تمامی توافقات به صورت واضح نوشته شود و خانم و آقا آن را امضا کنند.

امکان دریافت جهیزیه

یکی از نگرانی‌های اصلی دیگری که بین زوجین به وجود می‌آید، جهیزیه است. در واقع در بسیاری از مواقع خانم‌هایی که به وکلا مراجعه می‌کنند؛ بعد از پرسیدن هزینه وکیل برای طلاق توافقی درباره نحوه دریافت جهیزیه سوال می‌کنند.

امکان دریافت جهیزیه حتی برای این نوع از طلاق‌ها وجود دارد. برای راحتی کار کافی است که با استفاده از لیست سیاهه‌ای که دارید؛ جهیزیه را تقسیم و تفکیک کنید. اما اگر لیست سیاهه را ندارید بهترین راه این است که در خصوص آن هم با آقا توافق انجام شود.

جمع بندی

با توجه به مواردی که بیان شد؛ هزینه وکیل در این نوع از طلاق به عوامل مهم زیادی بستگی دارد و برای راحتی کار بهتر است که از روش مشاوره رایگان حقوقی در کرج با وکیل خانواده مشورت کنید و سپس از او هزینه دقیق را بپرسید. معمولا در بسیاری از موارد امکان پرداخت قسطی توسط موکل وجود دارد که همین باعث می‌شود از دغدغه موکل کاسته شود.

دپارتمان وکلای خانواده و وکیل طلاق توافقی در گروه وکلای کرج وکیل توصیه می‌کند که از وکیل متخصص و با تجربه استفاده کنید تا روند طلاق شما سریع‌تر انجام شود. توصیه می‌شود با وکیل خانواده در این گروه مشورت بیشتری در این خصوص نمایید.

سوالات متداول

اگر یکی از زوجین در روند طلاق پشیمان شود؛ تکلیف چیست؟

اگر رای دادگاه صادر شده باشد فرد دیگر می‌تواند بدون حضور او در دادگاه حاضر و طلاق را به ثبت برساند.

آیا امکان دریافت اجرت‌المثل ایام زوجیت در طلاق توافقی وجود دارد؟

دریافت آن به توافق طرفین و ذکر آن در سند ازدواج بستگی دارد. بنابراین اگر به توافق مشترکی در این باره رسیده باشید؛ می‌توانید آن را دریافت کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09426001202 09376848721 09108460692