اعسار از پرداخت مهریه و بررسی مدارک و مدت زمان آن


  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1012

هنگامی که زن درخواست مهریه می‌کند باید مرد مهریه را به او پرداخت نماید. به عبارتی دیگر پرداخت مهریه از وظایف اصلی مرد است و او تا زمانی که مبلغ مهریه را پرداخت نکند، بدهکار زن خواهد ماند. گاهی اوقات مرد به این دلیل که توانایی مالی مناسب برای پرداخت مهریه ندارد؛ می‌تواند درخواست اعسار بدهد. اعسار از پرداخت مهریه به این معناست که مرد تقاضا می‌کند مهریه کم کم و یا زمان دیگری پرداخت شود. در این مقاله در رابطه با اعسار بیشتر آشنا خواهیم شد.

منظور از اعسار در هنگام پرداخت مهریه چیست؟

مرد برای این که مهریه زن را پرداخت کند باید مقدار مالی به غیر از مستثنیات دین داشته باشد. این مال باید به صورت حاضر باشد یعنی مرد مجبور نشود از فرد دیگری پول قرض بگیرد. گاهی اوقات برخی از افراد به دادگاه بیان می‌کنند که توانایی مالی کافی برای پرداخت مهریه زن را ندارند. با این بیان مرد می‌تواند در دادگاه تقاضای اعسار بدهد. اعسار به این معناست که مرد مالی برای پرداخت بدهی‌های خود را که معروف‌ترین آن‌ها همان مهریه زن است؛ ندارد.

برای این که اعسار از پرداخت مهریه پذیرفته شود، لازم است که شرایط و مواردی توسط او رعایت شود و همچنین قانون برای مردانی که تقاضای اعسار می‌دهند، نکاتی را بیان کرده است. قبل از این که با شرایط و نکات قانونی آشنا شویم بهتر است که ابتدا مستثنیات دین را بررسی نماییم. حتی برای پرداخت مهریه در طلاق توافقی هم می‌توان آن را قسط بندی کرد.

منظور از مستثنیات دین چیست؟

هنگامی که درباره اعسار صحبت می‌شود، عبارت مستثنیات دین هم حتما در کنار آن آورده می‌شود. به عبارتی دیگر منظور از مستثنیات دین این است که مرد اموالی را برای ادامه زندگی باید داشته باشد و بدهکاران این اموال را نمی‌توانند توقیف نمایند. لیستی از این اموال در قانون آمده است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • منزل مسکونی فرد
  • اثاثیه زندگی در حد رفع نیازات و احتیاجات ضروری او
  • مواد غذایی و به عبارتی اقلام غذایی و آذوقه فرد
  • در صورتی که فردی اهل علم است باید موارد لازم تحقیقاتی او را جزو مستثنیات دین به حساب آورد. همچنین وسایل و لازم مورد نیاز برای کار و شغل فرد مانند ابزار کشاورزی هم جزو اموال استثنایی به حساب می‌آید.

شرایط اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

شرایط اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

با توجه به مطالبی که بیان شد نیاز است که مرد شرایطی داشته باشد تا تقاضای اعسار او قبول شود. این شرایط شامل موارد زیر است:

  • مرد نباید اموالی به نام خودش داشته باشد. البته مستثنیات دین جزو اموال مرد محسوب نمی‌شود.
  • وجود دو نفر شاهد مذکر برای شهادت در دادگاه نیاز است. به عبارتی دیگر این شاهدان باید در حضور دادگاه شهادت دهند که مرد بیکار است و اموالی برای پرداخت مهریه‌ ندارد. همچنین شاهدان باید شهادت دهند که مرد توانایی پرداخت یکجا مهریه را ندارد.
  • تهیه مدارک مورد نیاز برای ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه که در ادامه بیشتر درباره آن بحث خواهد شد.

تهیه مدارک مورد نیاز اعسار از پرداخت مهریه

برای درخواست اعسار نیاز به تهیه مدارکی است.  در صورتی که این مدارک را تهیه نکنید به دادخواست شما توجه‌ای نخواهد شد. به این نکته مهم توجه داشته باشید که مدارک را به صورت کامل تهیه کنید تا در مراحل ارائه دادخواست مهریه مشکلات نقصی مدرک برای شما به وجود نیاید. مدارک شامل موارد زیر است:

  • باید دادنامه‌ای درباره محکومیت پرداخت مهریه که توسط دادگاه برای مرد ارسال شده است، در لیست مدارک مورد نیاز قرار بگیرد.
  • تمامی اموال مرد که شامل اموال منقول و غیرمنقول می‌شود، باید در لیستی ارائه شود.
  • مرد باید یک گواهینامه بانکی از بانک دریافت نماید. در این گواهینامه مقدار پول و وجوه نقدی مرد به صورت روشن و شفاف بیان شده است.
  • یکی از مدارک مهم دیگر لیستی از نقل و انتقالات تمامی اموال مرد در طی یکسال است. هنگامی که مرد درخواست اعسار می‌کند باید تمامی این مدارک را به همراه داشته باشد تا به درخواست او رسیدگی شود.
  • ارائه مدارک شناسایی مرد و عقد نامه نیز از مدارک مورد نیاز دیگری است که باید ارائه شود.

مهلت ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

هنگامی که زن درخواست اجرائیه برای مهریه می‌دهد یک حکم قطعی برای محکومیت مرد صادر می‌شود. در مدت یک ماه باید مرد مهریه را پرداخت کند و در صورتی که پرداخت را انجام ندهد مرد باید در دادگاه پاسخگو باشد و حکم جلب او صادر خواهد شد. در این مدت یک ماهه مرد باید درخواست اعسار خود را به همراه مدارکی که ذکر شد، تقدیم کند.  اگر درخواست اعسار مرد رد شود باید توجه داشت که مرد محکوم به پرداخت مهریه است اما اگر با درخواست او موافقت شود مهریه قسط بندی می‌شود و مرد باید اقساط را در سر موعد پرداخت کند.

در صورتی که موعد پرداخت اقساط مهریه رد شود، زن می‌تواند حکم جلب همسرش را دریافت کند. باید توجه داشته باشید مردی که حکم جلب او صادر شده است می‌تواند با قرار کفالت و یا وثیقه آزاد شود اما اگر حکم اعسار او رد شود اموال او توقیف می‌شود و از کفیل او خواسته می‌شود که در مهلتی معین مرد را تحویل دهد.  گاهی اوقات زن با بخشیدن مهریه موافقت می‌کند که در اینصورت دادخواست اعسار و پرداخت مهریه کاملا از بین می‌رود.

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه با گروه وکلای کرج وکیل

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه با گروه وکلای کرج وکیل

برای انجام دادخواست اعسار توجه داشته باشید که دادخواست شما باید به صورت کاملا مستدل و مستند نوشته شود. بسیاری از مواقع هنگامی مرد به تنهایی دادخواست اعسار تنظیم می‌کند، دادخواست او از طرف دادگاه رد می‌شود. در چنین مواقعی نیاز است که مرد از مشاوران توانا برای تنظیم یک دادخواست مناسب استفاده کند. گروه وکلای کرج وکیل با ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان در کرج می‌تواند در تمامی مراحل مربوط به تنظیم و ارائه دادخواست به دادگاه به شما کمک نماید.

جمع بندی

اعسار به این معناست که مرد توانایی پرداخت بدهی‌های خود را ندارد و از دادگاه تقاضای قسط بندی بدهی را می‌کند. معمولا این واژه برای مواردی مانند مهریه بیشتر استفاده می‌شود به این معنا که مرد دادخواست اعسار برای پرداخت مهریه می‌دهد. در چنین حالتی دادگاه مهریه را برای مرد قسط بندی می‌کند. برای دادخواست اعسار زن باید مهریه را خواسته باشد و در مهلت یک ماه مرد باید دادخواست خود را به دادگاه تحویل دهد.

سوالات متداول

مهلت پرداخت مهریه به زن چقدر است؟ مرد بعد از این که حکم پرداخت مهریه را دریافت کرد، تا مدت یک ماه باید تمامی آن را به زن پرداخت کند در غیر اینصورت اموال او توقیف خواهد شد.

دادخواست اعساراز پرداخت برای مهریه در چه صورتی رد می‌شود؟ هنگامی که مرد شرایطی که ذکر شد را نداشته باشد و یا شاهدی ارائه ندهد دادخواست او رد خواهد شد. گاهی اوقات مرد به صورت صوری اموال خود را به نام شخص دیگری می‌زند که این چنین معاملاتی باطل است و دادگاه پی به این کار می‌برد.

امتیاز به این مطلب
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692