اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه باید کرد؟


  • ۱ مهر ۱۴۰۳
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1255

یکی از مهمترین مباحثی که در بحث ارث و ما ترک بحث می‌شود، در رابطه با نحوه فروش زمین است. همواره یکی از سوالات مهم وراث این است که اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه باید کرد؟ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله در رابطه با این سوال پاسخ‌های ارائه کنیم که در ادامه می‌توانید مطالعه نمایید.

انحصار وراثت و تقسیم ارث

قبل از این که به بررسی سوال اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد بپردازیم لازم است درباره مفهوم ارث و انحصار وراثت بحث کنیم. همان طور که می‌دانید ارث مقدار مال متعلق به یک شخص است که بعد از فوت او، برای افرادی که بازمانده هستند باقی می‌ماند.  تقسیم ارث و شناخت وراث با توجه به قواعدی است که قانون تعیین می‌کند و به آن انحصار ورثه گفته می‌شود.

تعیین وراث طبق قانون است و بعد از این که ورثه تعیین شدند باید گواهی به نام گواهی انحصار وراثت صادر شود که نشان دهنده نام وراث است. زمانی که اختلاف بین ورثه به وجود می‌آید با در دست داشتن این گواهی می‌توان به بسیاری از اختلافات ناشی از تقسیم ارث پایان داد. انحصار وراثت در کرج یکی از موارد ضروری برای تقسیم ارث است. اگر برایتان سوال است که تقسیم ارث بدون حضور یکی از وراث به چه صورت می باشد می توانید به مطلبی که جداگانه به آن پرداخته ایم مراجعه کنید.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه می‌شود؟

اگر از متوفی ملکی به ارث رسیده باشد نیاز است که بین وراث این ملک تقسیم شود. اگر وراث به پول حاصل از فروش ملک نیاز دارند؛ باید تمامی وراث برای فروش ملک رضایت داشته باشند. مشکل در جایی به وجود می‌آید که یکی از وراث حاضر نیستند که همکاری لازم را انجام دهند. در این موارد نیاز است که بر طبق موارد زیر عمل شود:

مصالحه اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد

هنگام به وجود آمدن هر نوع اختلافی باید طرفین یا اطرافیان سعی نمایند موضوع را با کمک گفتگو برطرف کنند. در واقع گفتگو راحت‌ترین و بی دردسرترین روش است. بنابراین ابتدا سعی کنید که با استفاده از گفتگو موضوع را حل و فصل کنید به این خاطر که راحت‌ترین و بی دردسرترین روش است. از این روش به عنوان روش مصالحه هم یاد می‌شود.

طرح دعوای خلع ید مشاعی

اگر ورثه‌ای در ملک موروثی سکونت دارد و حاضر نیست که ملک را به دیگر ورثه تحویل بدهد؛ دیگر وراث می‌توانند در دادگاه درخواست خلع ید مشاعی بدهند. با ثبت این دادخواست دادگاه حکم به خروج ورثه از ملک را می‌دهد و امکان دارد ملک را تا تعیین تکلیف نهایی پلمپ کند.

تقاضای فروش از دادگاه اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد

در روش دیگری اگر بیشتر وراث قصد فروش ملک را داشته باشند و یک نفر مخالفت کند؛ باید ابتدا وراث تقاضای فروش ملک را و سپس دادگاه اقدام به فروش می‌کند و سهم هر یک را به آن‌ها می‌دهد.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه می‌شود؟

امکان فروش سهم‌الارث قبل از تقسیم ارثیه

گاهی اوقات ممکن است یکی از ورثه ملکی را که از متوفی به جا مانده است بفروشد. اگر سایر وراث اعتراضی نکنند مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما گاهی اوقات سایر وراث اعتراض می‌کنند. بدیهی است که یک ورثه حق ندارد بدون رضایت سایر وراث ملک را بفروشد. بنابراین دخل و تصرف و حتی فروش ملکی که به صورت شریکی است مجاز نیست و از نظر قانونی ممنوع است.

در صورتی که سهم هر یک از ورثه مشخص شده باشد، هر یک می‌توانند سهم خود را بفروشند حتی اگر یک ورثه راضی نباشد نیز این کار امکان پذیر است به این خاطر که او مالک مقدار سهمی است که به او می‌رسد. برای مثال اگر وراث یک متوفی علی و حمید باشد؛ بعد از این که این دو نفر گواهی انحصار وراثت را دریافت کردند؛ سهم هر کدام از آن‌ها از ارثیه باقی مانده مشخص می‌شود. اگر علی بخواهد قبل از تقسیم مال درصد سهمی که در گواهی انحصار وراثت ذکر شده است را بفروشد؛ می‌تواند حتی بدون رضایت حمید این کار را انجام دهد. در این صورت علی باید نکاتی را رعایت کند:

  • اولا که ورثه‌ای که قصد فروش ملکش را دارد نباید در سهم سایر وراث دخالت کند. این کار ممنوع است.
  • دوما فروش این مقدار از سهم او نباید به گونه‌ای باشد که باعث دخل و تصرف در مال سایر وراث شود.
  • دقت کنید که پس از این که ورثه سهم خود را فروخت مالک جدید نمی‌تواند بدون اجازه سایر مالکین، تصرف در ملک داشته باشد. البته این مورد تا زمانی است که ملک هنوز تقسیم نشده است.
  • نکته مهم این است که خریدار در واقع جانشین ورثه‌ای است که سهم خودش را فروخته است.

انتقال ارثیه بدون وجود گواهی انحصار وراثت

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد آیا باز هم باید گواهی انحصار وراثت دریافت کرد؟ آیا انتقال ارثیه بدون دریافت این گواهی امکان پذیر است؟ برای طی کردن تمامی فرایند قانونی نیاز است که ورثه گواهی انحصار وراثت داشته باشند بنابراین عملا امکان انتقال ارثیه بدون وجود این گواهی امکان پذیر نیست. با صدور گواهی، وراث مشخص می‌شوند و باعث جلوگیری از اختلافات احتمالی آینده هم می‌شود. بنابراین در صورت نارضایتی یکی وراث دادگاه می‌تواند با استفاده از این گواهی و همچنین سایر مدارک ملک را تقسیم کند و حتی به درخواست سایر ورثه می‌تواند ملک را بفروشد و سهم هریک را بدهد.

اگر یکی از وراثت حاضر به فروش نباشد و انحصار وراثت

بعد از فوت متوفی دریافت گواهی انحصار وراثت ضروری است و بنابراین حتی در صورت نارضایتی یکی از ورثه، امکان دریافت گواهی حصر ورثه وجود دارد. تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که یکی از وراث می‌توانند درخواست صدور حصر ورثه را داشته باشند. شورای حل اختلاف به این امور رسیدگی می‌کند و سپس اسامی تمام وراث را در گواهی حصر ورثه بیان می‌کند. بنابراین این که وراث راضی نباشد هیچ تاثیری در دریافت گواهی انحصار وراثت ندارد.

وکیل مناسب برای ارث و مشکلات حاصل از ارث

برای انجام مراحل تقسیم ارث، دادخواست مربوط به خلع ید مشاعی و فروش ملک ارثی و تقسیم ارث مادر نیاز است که یک وکیل متخصص ارث در تمامی مراحل به شما مشاوره لازم را بدهد. یکی از وکلایی که در کرج در این زمینه فعالیت دارند و می‌توانند به شما راهنمایی دهند وکلای کرج وکیل است. کرج وکیل همچنین مشاوره حقوقی تلفنی رایگان ارائه می‌دهد که می‌توانید برای سوال‌های مربوط به ارث با وکیل ارث در تماس باشید و از او راهنمایی بخواهید.

وکیل مناسب برای ارث و مشکلات حاصل از ارث

سخن آخر

در بحث ارث و تقسیم ارث یکی از مشکلات پیش روی تمامی ورثه عدم رضایت و توافق همه آن‌ها برای برای فروش ملک ورثه‌ای است. برای این که ملک موروثی فروخته شود نیاز است که وراثی که قصد فروش ملک را دارند از دادگاه تقاضای فروش ملک را داشته باشد و سپس دادگاه اقدام به فروش می‌کند و سهم هر یک را به آن‌ها می‌دهد.

سوالات پایانی

آیا امکان محرومیت از ارث وجود دارد؟

خیر، در قانون چیزی به نام محروم شدن از ارث وجود ندارد و سهم هر یک از ورثه مطابق قانون تقسیم می‌شود.

آیا حضور تمامی وراث برای فروش ملک ضروری است؟

نیازی نیست که تمامی وراث حضور داشته باشند فقط کافی است که رضایت بدهند. در خصوص وراثی که خارج از کشور هستند هم همین روند قابل اعمال است.

4.1/5 - (13 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692