تهدید به آبروریزی


  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 2008

تهدید به آبروریزی

با استناد قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی،دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا تهدید به آبرو ریزی ،ضرر های نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید،اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا نموده باشد،مجرم شناخته خواهد شد.
با توجه به ماده ای که در بالا ذکر شد اگرشرف،آبرو،مال و حیثیت شخصی مورد تهدید واقع شود و یا این موارد با اخاذی همراه باشد یا شخص را مجبور به عمل یا ترک عملی کنند،اعمال فوق جرم محسوب می گردد.

ضرر نفسی،ضرر شرفی و ضرر مالی،به چه معناست؟

جان شخصی به صورت لفظی یا با عمل مورد تهدید قرار گیرد به آن ضرر نفسی می گویند.اگر آبرو،حیثیت و شرف فرد یا نزدیکان او با افشای اسرار مورد تهدید قرار بگیرد به آن ضرر شرفی میگویند.اگر اموال فردی به صورت غیرقانونی مورد آسیب یا غصب واقع شود به آن ضرر مالی میگویند.

جرم تهدید به آبروریزی

تمامی افراد جامعه در طول زندگی خود تلاش خود را مبنی بر حفظ آبروی خود و نزدیکان خود مبذول می دارند. اگر فردی آبرو و شرف شخصی را مورد تهدید قرار دهد که همان ضرر شرفی می باشد جرم محسوب می گردد.
این جرم زمانی رخ می دهد که فردی از اطلاعات شخصی فرد دیگری با خبر باشد و با استناد به آنها برای او مشکل ایجاد کند و همواره او را تهدید به فاش کردن اطلاعات و از بین بردن آبرو و حیثیت فرد کند.

تهدید به آبروریزی در بسترهای مختلف امکان وقوع دارد منجمله در فضای مجازی (ایمیل, تلگرام, واتساپ, اینستاگرام, پیامک و…) و یا از طریق تلفن و یا به صورت کاملاً شفاف و رودررو و یا از طریق شخص سوم این تهدید را منتقل کند.
اگر سه عنصر قانونی،مادی و روانی در شکل گیری جرم وجود داشته باشد پس آن عمل جرم و فرد خاطی مجرم محسوب می شود. در رابطه با جرم تهدید به آبروریزی این سه عنصر را در زیر مورد بررسی قرار می دهیم.

عنصر قانونی:

تعریف عنصر قانونی به این صورت است که جرم مورد نظر در قانون مورد بررسی و تعریف قرار گرفته باشد که در این مورد با استناد به قانون، به آن تحت عنوان تهدید به ضرر شرفی مورد بررسی قرار گرفته است.

عنصر مادی:

به این معنا می باشد که جرم کاملا انجام شده باشد. به طور مثال در تهدید به ضرر شرفی فرد را به وسیله مدارک و یا سندهایی که دارند مورد تهدید قرار می دهند که آبرو و حیثیت او را خواهند برد.

به طور کلی « بیان رفتار نامشروع است که مرتکب می خواهد آن را انجام دهد»
گاهی ممکن است فرد فقط تهدید خود را به صورت کلامی بیان نماید و هیچ عمل دیگری مبنی بر آن انجام ندهد اما باز هم به دلیل تهدیدی که صورت گرفته است او مجرم تلقی میشود.

عنصر روانی:

به معنای سوء نیت شخصی است که تهدید را انجام میدهد. اگر شخصی،مرتکب این جرم شود کاملاً مشهود است که قصد و نیت خیر نداشته است.

تهدید به آبروریزی

مجازات جرم تهدید به آبروریزی در قانون جدید

جرم تهدید به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری از دسته جرایم قابل گذشت است.
اگر شاکی شکایت خود را دنبال نکند امکان گذشت وجود دارد ولی اگر شاکی شکایت خود را ادامه دهد تصمیم به گذشت نداشته باشد حکم برای فرد مجرم لازم الاجرا می باشد.

مجازات با توجه به قانون جدید برای فردی که تهدید به ضرر شرفی نموده است ۳۷ ضربه شلاق و حبس یک ماه تا یک سال میباشد.

مرجع صلاحیت دار برای رسیدگی به جرم تهدید به آبروریزی

اگر مورد تهدید قرار گرفتید به دادسرا و دادگاه کیفری مراجعه نمایید تا با تحقیق و بررسی شکایت شما به این مشکل رسیدگی شود.

آیا در فضای مجازی،در محیط کار،از طریق تلفن یا به صورت رودررو مورد تهدید قرار گرفته اید ؟نگران نباشید،گروه وکلای کرج وکیل برای بازگرداندن آرامش به شما و دفاع از حقوق قانونی شما در کنارتان خواهند بود.
کافیست با ما تماس بگیرید تا به صورت کاملاً رایگان و تلفنی با مشاورین گروه وکلای کرج وکیل ارتباط برقرار کنید و مشکل خود را مطرح و برای حل آن راهکار بگیرید.

گروه وکلای کرج وکیل هر لحظه برای خدمت به شما عزیزان آماده خواهند بود. با ما در ارتباط باشید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692