حق الوکاله طلاق و آشنایی با آن در حالت های مختلف طلاق


  • 1 اسفند 1402
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 771

اولین سوالی که بعد از مشاوره با وکلای طلاق به ذهن موکل می‌آید این است که مقدار هزینه‌ یا حق الوکاله طلاق که باید برای وکیل پرداخت شود چقدر است؟ معمولا پرداخت حق‌ الوکاله طلاق در زمانی که زوجین قصد دارند مراحل طلاق را توسط وکیل انجام دهند برای زوجین بسیارنگران کننده می شود و به همین دلیل بهتر است که با تعرفه حق الوکاله آشنایی داشته باشند. در این مقاله عواملی که در تعیین حق الوکاله سهیم هستند بیان می‌شود.

انواع هزینه‌های طلاق

در مراحل طلاق این نکته را توجه داشته باشید که با توجه به این که چه نوع از طلاقی را خواستار هستید؛ هزینه‌ها نیز متفاوت است. نه تنها برای انواع طلاق باید هزینه متفاوتی کرد  بلکه گاهی اوقات نیاز است که به ارگان خاصی مراجعه کنید و طبیعتا این ارگان‌ها از شما مبلغی دریافت خواهند کرد. برای مثال هنگامی که قصد دارید طلاق را به صورت توافقی انجام دهید باید مبلغی را به مشاوره جهت طلاق پرداخت کنید.

تهیه برخی از مدارک نیاز به پرداخت هزینه‌های جداگانه دارد. گاهی اوقات نیاز است که زن برای طللاق برخی از گواهی‌های مورد نیاز را دریافت کند به عنوان مثال تهیه گواهی عدم بارداری یکی از مدارک مورد نیاز برای اجرای صیغه طلاق است.

هزینه حق الوکاله طلاق در انواع طلاق

یکی از مواردی که باید در تعیین حق الوکاله طلاق در نظر داشته باشید؛ نوع طلاقی است که قصد دارید توسط وکیل پیگیری شود. به این دلیل که طلاق ممکن است از طرف زن انجام شود یا از طرف زن شرایط سخت‌تری و به همین نسبت قوانین متفاوتی دارد. و به همین صورت طلاقی که به صورت توافقی انجام می‌شود مراحل متفاوت‌تری نسبت به سایر انواع جدایی و طلاق دارد.

بنابراین اگر زن قصد داشته باشد از همسرش طلاق بگیرد باید قوانین و مقررات متفاوتی را نسبت به طلاق به صورت توافقی اجرا کند. بنابراین حق الوکاله وکیل نیز به نسبت دیگر طلاق‌ها افزایش می‌یابد. هر کدام از وکلا برای تعیین میزان حق دریافتی برای وکالت براساس تعرفه‌ای که به آن‌ها داده می‌شود باید عمل نمایند و دریافت بیشتر از این مقدار تخلف محسوب می‌شود. به همین دلیل حق الوکاله با توجه به نوع طلاق متفاوت است و به این منظور بهتر است که ابتدا با وکیل طلاق مشورت نمایید و سپس حق درباره حق الوکاله به توافقی برسید.

هزینه حق الوکاله طلاق در انواع طلاق

طلاق بدون وکیل

در برخی از موارد  یکی از زوجین تصمیم می‌گیرند بدون وجود وکیل تمامی مراحل طلاق را خودشان انجام دهند. در چنین مواردی اگر طلاق به صورت توافقی انجام می‌شود باید زن ابتدا با شوهر توافقات نهایی در خصوص حقوق و تعهدات مالی را انجام دهد و پس از آن در جلسات مشاوره برای طلاق شرکت کنند.

اما اگر طلاق توسط زن انجام می‌شود، زن باید ابتدا برخی از شرایط مورد نیاز برای طلاق را در نزد قاضی دادگاه احراز نماید. بعد از اثبات این شرایط قاضی اجازه طلاق را به زن می‌دهد. در بیشتر موارد به دلیل ناآشنایی زن از مقررات و قوانین این نوع طلاق، حضور وکیل به او کمک فراوانی می‌کند.

حق الوکاله طلاق در طلاق از طرف مرد

هنگامی که مرد قصد دارد طلاق همسرش را بدهد، بدون نیاز به حضور در دادگاه وکیل به جای او تمامی مراحل را انجام می‌دهد. به همین دلیل نیاز است که ابتدا با وکیل جلسه‌ای داشته باشد و به او وکالت دهد. در خصوص حق الوکاله طلاق، وکیل باید بر اساس تعرفه و لیستی که به او داده شده است از موکل دریافت کند و دریافت بیشتر از این موارد جرم محسوب می‌شود. میزان حق‌الوکاله باید در وکالت نامه ذکر شود و نحوه پرداخت نیز در این همین وکالت نامه ذکر خواهد شد.

عوامل موثر در تعیین حق الوکاله طلاق

علاوه بر این که گفته شد نوع طلاق در حق الوکاله موثر است، عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در تعیین هزینه وکیل موثر باشد:

  • تجربه و مهارت از عواملی است که باعث می‌شود دستمزد او هم متفاوت باشد. به خصوص در پرونده‌های پیچیده طلاق استفاده از تجربه و مهارت یک وکیل در موفقیت پرونده تاثیر زیادی دارد.
  • گاهی اوقات هرچه محل فعالیت یک وکیل نزدیکتر به پایتخت باشد، هزینه دریافتی نیز متفاوت خواهد بود. حتی اگر موکل در خارج از ایران باشد و قواعد طلاق برای ایرانیان مقیم خارج برای موکل جاری شود، حق‌الوکاله وکیل نیز متفاوت خواهد بود.
  • مرحله پرونده شما نیز در تعیین میزان حق‌الوکاله موثر است. برای مثال اگر پرونده طلاق یک بار توسط قاضی دادگاه رد شده است و حال در مرحله تجدید نظر هستید، ممکن است وکیل قیمت متفاوت‌تری را بیان کند.

بنابراین با توجه به تمام مواردی که بیان شد نمی‌توان برای هزینه وکیل یک قیمت مشخص بیان کرد و مبلغ دقیقی که وکیل دریافت می‌کند بعد از مشاوره رایگان حقوقی مشخص می‌شود. به طور کلی برای این که مقدار دقیق هزینه را بدانید بهتر است که ابتدا با وکیل مشورت کنید و تمامی جزئیات پرونده را در اختیار وکیل قرار دهید.

عوامل موثر در تعیین حق الوکاله طلاق

جمع بندی

وکلا در دریافت حق ‌الوکاله طلاق آزاد نیستند و باید مطابق لیست و تعرفه‌ای که در اختیار آن‌ها قرارداده می‌شود عمل کنند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که میزان هزینه دریافتی از موکل به پیچیدگی و سخت بودن پرونده‌های طلاق هم بستگی دارد.

توصیه می‌شود اگر قصد دارید مراحل طلاق را به درستی و با اطلاع از قوانین و مقررات مربوطه انجام دهید حتما از وکلای کرج وکیل مشاوره حقوقی دریافت کنید و با بیان جزئیات پرونده از میزان حق‌الوکاله دریافتی آگاه شوید. گروه وکلای کرج وکیل در زمینه طلاق پرونده‌های زیادی را با موفقیت به سرانجام رسانیده است که می‌توانید از تجربیات و تخصص وکیل استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا پرداخت حق‌الوکاله باید به صورت یکجا باشد؟ خیر موکل می‌تواند به صورت قسط بندی شده نیز حق الوکاله را پرداخت کند.

آیا شرایط مالی خانم نیز در هنگام طلاق از طرف زن برای محاسبه هزینه وکیل در نظر گرفته می‌شود؟ بله هزینه‌ای که وکیل باید دریافت کند باید با توجه به شرایط مالی موکلش باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692