طلاق از طرف زن در سال ۱۴۰۳ با مشاوره رایگان با وکیل


  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 691

بر اساس شرایطی که در قانون وجود دارد امکان طلاق از طرف زن میسر می‌شود اما نیاز است که حتما به صورت قانونی تمامی مدارک مربوط به طلاق جمع آوری شود تا امکان صدور حکم طلاق وجود داشته باشد. در این مقاله امکان این نوع طلاق بررسی می‌شود و نکات قانونی آن را بیان می‌کنیم.

چه زمانی زن می‌تواند درخواست طلاق کند؟

برای این که زن بتواند درخواست طلاق بدهد نیاز است که حتما شرایطی مهیا شود. با وجود شرایطی که در قانون تعیین می‌شود زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد. برخی از این شرایط نیاز به ارائه دلیل دارند. برای مثال اگر زن ادعا کند به دلیل رفتارهای جنون آمیز مرد در سختی است باید ابتدا در نزد دادگاه ثابت کند که در سختی قرار دارد در غیر این صورت ادعای او پذیرفته شده نیست. در ادامه مواردی را که زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد را بیان می‌کنیم.

چه زمانی زن می‌تواند درخواست طلاق کند؟

داشتن وکالت در طلاق

منظور از وکالت در طلاق این است که زن از طرف مرد یک وکالت نامه داشته باشد که در آن وکالت نامه، مرد زن را در طلاق وکیل قرارداده است. البته به این معنا نیست که زن وکیل است بلکه به این معناست که زن باید از یک وکیل دادگستری در کرج کمک بگیرد تا مراحل طلاقش را کامل کند.

وجود برخی از شرایط که اثبات می‌کند زن قادر به ادامه زندگی با مرد نیست

این شرایط در واقع به نام عسر و حرج در قانون شناخته شده است. اگر زن دیگر نتواند با مرد زندگی کند و یا این که ادامه زندگی با مرد برای او خطرآفرین باشد می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق داشته باشد. باید توجه داشته باشید که اثبات این که زن در سختی است با خود اوست و حتما باید مدارکی را به دادگاه در کرج ارائه دهد که نشان دهنده راستی ادعای او باشد. برای مثال اگر زن ادعا کند که شوهرش اعتیاد شدید دارد و امکان ادامه زندگی با باعث سختی و مشقت زن می‌شود؛ ابتدا باید اعتیاد شدید شوهر را اثبات کند و سپس دادگاه بر اساس مدارک حکم صادر می‌کند. معمولا توصیه می‌شود که بهتر است از وکیل برای اثبات این امر مشورت گرفته شود به خصوص وکلای کرج وکیل.

وجود یکی از شروط دوازده گانه در عقدنامه

گاهی اوقات زن و شوهر شروطی را که به شروط دوازده گانه در عقد نامه شهرت دارد را امضا می‌کنند. این شروط در واقع بیانگر این است که اگر مرد به هر دلیلی برخلاف این شروط عمل کرد؛ برای زن حق طلاق به وجود می‌آید. برای مثال در ندادن نفقه، رفتار بد مرد، ابتلا زوج به یک بیماری سخت، بیماری روحی مرد به طوری که قابل درمان نباشد، محکومیت مرد به بیشتر از ۵ سال و …. . لازم به  ذکر است که گاهی اوقات این شروط دوازده گانه با عسر و حرج همپوشانی دارد.

طلاق به صورت توافقی

برخی از افراد بیان می‌کنند که طلاق توافقی، طلاق از طرف زن است در حالی که این نوع از طلاق به صورت توافق بین مرد و زن انجام می‌‍شود.

آیا امکان دریافت مهریه در طلاق از طرف زن وجود دارد؟

بر اساس قانون و شرع اسلام، زن مالک مهریه است و بنابراین می‌تواند تمامی مهریه را دریافت کند. در صورتی که زن درخواست طلاق کند و یا به عبارتی طلاق از طرف زن باشد باز هم امکان دریافت مهریه وجود دارد. البته این چیزی است که در قانون وجود دارد و ممکن است رویه دادگاه‌ها در کرج متفاوت باشد. برای مثال ممکن است قاضی بیان کند که بهتر است زن مهریه خودش را ببخشد تا بتواند طلاق بگیرد و یا این که زن خودش به صورت داوطلبانه مهریه را ببخشد. بنابراین امکان دریافت مهریه وجود دارد اما معمولا زن سعی می‌‍‌کند برای طی کردن سریع مراحل طلاق مهریه خودش را ببخشد.

در طلاق از طرف زن چه مدارکی باید به دادگاه ارائه شود؟

لازم است برای طی کردن مراحل طلاق مدارکی به دادگاه ارائه شود. در واقع ارائه این مدارک برای طی کردن مراحل طلاق الزامی است که این مدارک در ادامه بیان شده است:

  • ارائه مدارکی که نشان دهنده هویت زن و شوهر باشد. این مدارک همان کارت ملی و شناسنامه زن است. اگر زن مدارک شناسایی مرد را هم دارد باید آن‌ها را هم ارائه بدهد.
  • سند ازدواج یا همان عقد نامه و در صورتی که زن عقد نامه را ندارد نیاز است که رونوشت آن را تهیه کند. برای این منظور باید به دفترخانه ازدواجی که در آن جا عقد کرده‌اند مراجعه کنند.
  • اگر زن به صورت وکالتی طلاق می‌گیرد و یا به عبارتی حق طلاق دارد؛ باید وکالت نامه را به همراه داشته باشد.
  • وجود وکیل دادگستری در مواردی که طلاق به صورت وکالتی است؛ نیاز است.
  • اگر زن به دلیل سختی و مشقت تقاضای طلاق می‌کند باید حتما مدارکی را که نشان دهنده آن است را ارائه بدهند.
  • در صورتی که زن سند و مدرکی ندارد و در این خصوص شاهد دارد؛ می‌تواند از شاهدان در روز دادگاه دعوت نماید.

آیا زن در دوران عقد می‌تواند تقاضای طلاق داشته ؟

در صورتی که زن در دوران عقد است و به خاطر دلایلی که گفته شد می‌تواند تقاضای طلاق بدهد. در این صورت بر طبق قانون تنها نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد البته این در صورتی است که هنوز رابطه نزدیکی بین زن ومرد اتفاق نیافتاده باشد. اگر زن و مرد در دوران عقد رابطه داشته باشند؛ زن مستحق تمام مهریه است. بنابراین طلاق از طرف زن در دوران عقد هم وجود دارد.

طلاق از طرف زن در کرج وکیل

طلاق از طرف زن در کرج وکیل

برای تهیه مدارک مور نیاز در طلاق از طرف زن نیاز است که حتما از یک وکیل دادگستری مناسب استفاده شود. وجود وکیل دادگستری نه تنها برای انجام مراحل طلاق ضروری است بلکه می‌تواند راهنمایی مناسب هم به زن برای انجام مراحل طلاق را هم بدهد. یکی از وکلای با تجربه در زمینه طلاق وکلای گروه کرج وکیل هستند که نه تنها مشورت مورد نیاز را می‌دهند بلکه خدمات مشاوره حقوقی رایگان در کرج هم ارائه می‌دهند.

سخن آخر

برای انجام طلاق که از طرف زن درخواست می‌شود نیاز است که زن وکالتنامه برای طلاق داشته باشد. همچنین وجود عسر و حرج و شروط دوازده گانه از مواردی است که به زن اجازه می‌دهد که تا طلاق بگیرد. برای این انجام طلاق نیاز است که حتما مدارکی ارائه شود و علاوه بر آن اگر زن حق طلاق دارد باید حتما از یک وکیل خانواده در کرج استفاده کند.

سوالات پایانی

آیا فسخ نکاح از طرف زن مانند طلاق است؟

خیر، موارد فسخ نکاح در قانون بیان شده است و در صورتی که مرد دارای این موارد باشد زن می‌تواند نکاح را فسخ کند و مانند طلاق نیست.

اولین مرحله برای طلاقی که از طرف زن است چیست؟

در صورتی که زن قصد داشته باشد طلاق بگیرد ابتدا باید به یک وکیل مراجعه کند و از او مشورت بگیرد و سپس یک دادخواست تنظیم کند.

امتیاز به این مطلب
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692