فروش سهم الارث مشاع با گروه وکلای کرج وکیل


  • 1 اردیبهشت 1403
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 601

یکی از مسائل حقوقی که درباره ارث زیاد به وجود می‌آید درباره فروش سهم الارث مشاع است. این مسئله گاهی اوقات باعث دعوا و جدل بین  ورثه می‌شود. در صورتی که هر کدام از وراث در خصوص سهم الارث و نحوه فروش آن قوانین و مقررات را بدان۱۵ند؛ مشکلی پیش نمی‌آید و حتی باعث جدل و دعوا در این خصوص نمی‌شود. اگر متوفی در بین اموالش زمین یا خانه داشته باشد، تمامی وارثان مالک آن به حساب می‌آیند و باید قوانین و مقررات خاصی را رعایت کنند. در این مقاله تمامی نکات مربوط به این دسته از اموال را بیان خواهیم کرد.

منظور از فروش سهم الارث مشاع چیست؟

مشاع به معنای شراکتی است و اموال مشاعی اموالی هستند که چند مالک دارند و تفکیک نشده‌اند. به عبارتی دیگر هنگامی که وراث صاحب مال مشاعی می‌شوند به این معناست که در تمامی و تک تک اجزای آن مال سهم دارند. به همین دلیل این است که فروش این اموال بر اساس قانون باید انجام شود.

هنگامی که یکی از ورثه قصد داشته باشد سهم الارث خود را از مالی که به ارث رسیده است؛ بردارد ابتدا باید مراحل خاصی مانند مراحل انحصار وراثت را انجام دهد. در اموال مشاع حتی دخل و تصرف و تغییر در مال نیز بدون رضایت سایر شرکا غیر ممکن است بنابراین یکی از ورثه بدون رضایت یا اجازه  سایر وراث نمی‌تواند تغییراتی در مال وراثتی ایجاد کند.

نحوه فروش سهم الارث مشاع در اموال غیرمنقول

در بیشتر موارد اختلاف در خصوص اموال مشاعی غیرمنقول بین ورثه به وجود می‌آید. اموال غیرمنقوف اموالی مانند زمین یا خانه و آپارتمان هستند که امکان نقل و انتقال آن‌ها وجود ندارد. اگر متوفی از خود زمینی داشته باشد ورثه احتمالا در خصوص تفسیم این زمین با یکدیگر دچار مشکلات حقوقی می‌شوند. اگر مالی که به ارث رسیده است قابل افراز باشد؛ یعنی بتوان تمامی اجزای مال را بین هر کدام از شرکا تقسیم نمود؛ در این صورت هر کدام از ورثه می‌توانند تقاضا کنند که مال تقسیم و افراز شود و بعدا هر کدام از ورثه سهم خود را بفروشند.

نحوه فروش سهم الارث مشاع در اموال غیرمنقول

البته اگر وارثان بخواهند مال را بین خودشان تقسیم کنند باید ابتدا گواهی انحصار وراثت دریافت کنند و سپس بر اساس گواهی تقاضای افراز ملک را داشته باشند. این در صورتی است که تمام وراث حاضر به افراز و تقسیم ارثیه به جا مانده باشند.

فروش سهم الارث مشاع در صورت غیر قابل افراز بودن ملک

گاهی اوقات ملک یا زمین به جا مانده از متوفی قابل افراز نیست و از طرفی هم یکی از ورثه رضایت به فروش ملک نمی‌دهد. بهترین راهکاری که در این باره وجود دارد این است که سایر وراث به دادگاه مراجعه کنند. در این صورت دادگاه ارثیه مشاعی را تقسیم می‌کند و اقدام به فروش آن می‌نماید. حتی اگر یکی از ورثه غایب باشد وراث نمی‌توانند اقدام به فروش مال کند و حتما باید درخواست فروش از سمت دادگاه باشد. تقسیم ارث بدون حضور یکی از وراث حتما باید توسط رای دادگاه باشد در غیر اینصورت این تقسیم بندی قانونی نیست. در خصوص اموال منقول هم رویه مشابهی وجود دارد.

نحوه فروش سهم الارث مشاع  بدون اجازه دادگاه

اگر یکی از وارث در فروش مال عجله داشته باشد می‌تواند سهم مالی که دارد به یکی از وراث یا شخص دیگری منتقل کند. برای مثال شخص الف و ب را وارثان یک متوفی در نظر بگیرید. فرد الف ممکن است که در فروش مال عجله داشته باشد. در اینصورت الف می‌تواند سهم خود را به فرد ب یا شخص دیگری منتقل کند اما باید توجه داشته باشید که تنها سهم فرد الف به اشخاص دیگر منتقل می‌شود و اصل مال قابل انتقال نیست مگر با اجازه دادگاه. به عبارتی دیگر اشخاص ثالثی که سهم فرد الف را خریده بودند اکنون با فرد ب شریک در آن مال هستند و احکام مال مشاعی بر آن بار می‌شود.

خرید و فروش ملک بعد از تقسیم ارث

بعد از ارث تقسیم شد و سهمیه هر کدام از ورثه مشخص شد نوبت به فروش می‌رسد؛ همانطور که بیان شد اگر همه وراث حاضر به فروش باشند می‌توان مال را بفروش رساند. نیاز است که در این باره نکاتی را رعایت کنید.

  • فروش سهام الارث مشاع بعد از تقسیم ارث به این صورت است که هر کدام از ورثه فقط می‌توانند سهم خودشان را بفروشند و امکان فروش کل ملک وجود ندارد. اگر قصد داشته باشید کل زمین یا مال را بفروشید، باید از تمامی وراث اجازه بگیرید.
  • انتقال سند نیازمند گواهی حصر ورثه است. همچنین بعد از این که گواهی پایان کار ملک دریافت شد و پرداخت مالیات را انجام دادید می‌توانید ملک را معامله کنید. همچنین هزینه‌های شهرداری هم باید توسط ورثه پرداخت شود.
  • توجه داشته باشید که فرد صغیر نیاز به وجود قیم دارد و اگر قیم قصد داشته باشد که مال او را بفروشد باید به اطلاع دادگاه برساند.
  • وجود شرایطی مانند اهلیت؛ بلوغ و قانونی بودن معامله از مواردی است که باید در هر معامله به آن توجه داشت.

فروش سهم الارث مشاع با گروه وکلای کرج وکیل

فروش سهم الارث مشاع با گروه وکلای کرج وکیل

معمولا تقسیم ارث و فروش اموال به جای مانده از مورث گاهی اوقات مشکلات حقوقی و قانونی زیادی را برای طرفین به وجود می‌آورد. به همین دلیل توصیه ما این است که با وکیل ارث در کرج مشورت نمایید تا از قوانین و مقررات مربوط به فروش سهم الارث و نحوه تهیه گواهی انحصار وراثت مطلع شوید. فراموش نکنید که بهترین راه کار برای افرادی که از قوانین و مقررات اطلاع ندارد مشورت با وکیل خبره است. شما می‌توانید در مسیر تقسیم ارث که دو راه بی ضرر و یک راه پر از ریسک و چالش دارد؛ با انتخاب گروه وکلای کرج وکیل بی ضرر‌ترین راه را از نظر قانونی برای فروش سهم الارث انتخاب کنید.

جمع بندی

برای فروش اموال مشاعی به ارث رسیده باید هر کدام از وراث اقدام به تهیه گواهی انحصار وراثت نمایند. اگر همه وراث راضی به فروش ارثیه باشد می‌توان با تهیه این گواهی اقدامات قانونی ناشی از انتقال سند را انجام داد. در صورتی که یکی از وراث راضی به فروش سهم الارث مشاعی نباشد باید از قاضی دادگاه تقاضا داشت که مال به ارث رسیده بفروشد و پول حاصل از فروش را به مقدار مساوی بین وراث تقسیم کند.

سوالات متداول

تقسیم ارث در خصوص مالی درباره آن وصیت شده است چگونه است؟

برای تقسیم این دسته از اموال باید بین یک سوم از اموالی که وصیت شده است و باقی اموال تفکیک قائل شد.

در چه صورت می‌توان سهم الارث مشاع را فروخت؟

بعد از دریافت گواهی انحصار وراث با رضایت تمامی وراث امکان فروش این اموال وجود دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692