مجازات و عواقب قسم دروغ در دادگاه چیست؟


  • ۲ مرداد ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 2095

برای اثبات مسائل در دادگاه یکی ازشیوه ها ،قسم خوردن است.شرایط قسم چگونه میباشد؟ آیا لازم است که قسم راست باشد؟آیا تنها قسم خوردن کافیست؟ حکم قسم دروغ در دادگاه چیست؟چنانچه کسی در نزد قاضی اقدام به قسم دروغین نماید و دادگاه در همان وقت و یا بعد ازطی زمانی متوجه شود که فرد درهنگام قسم خوردنش صادق نبوده مجرم به حساب می آید.در این مورد از مجازات و عواقب قسم دروغ در دادگاه بیشتر توضیح داده می شود.

هر ادعایی نیاز به صحت دارد

وقتی کسی از فرد دیگری شاکی باشد می تواند به مراجع قانونی رفته و شکایتش را عنوان کند ، ولی هر ادعای واجب است که صادق باشد و درستی کلام او با دادن سند و مدارک ثابت خواهد شد.
البته هر مدرک مورد قبول نخواهد بود و دادگاه فقط بعضی از مستندات راتایید میکند بنابراین شاکی باید ادله ای که مورد پذیرش دادگاه می باشد ارائه نماید، شاید مسئله قدری سخت و پیچیده به نظر میرسد ولی این چنین نیست جهت شفافیت بیشتر لازم است انواع این دلایل و مدارک را بررسی کنیم .

دعاوی به طور کلی به دو گروه ۱- دعاوی کیفری ۲- دعاوی حقوقی

ادله مورد لزوم برای هردو دعاوی با کمی تفاوت شبیه هم هستند بدین ترتیب که جهت اثبات دعوا در دعاوی حقوقی از اقرار و شهادت و تحقیقات محلی و قسم بهره می‌برند و در طرف دیگر برای اثبات قضیه در دعاوی کیفری ارائه شهادت ،قسم و رجوع به قاضی کافی میباشد.

قسم خوردن در اثبات هر دو نوع دعوا می تواند تاثیرگذار باشد ولی آیا هر شخصی می تواند قسم بخورد؟ قسم صحیح باقسم دروغ چه فرقی دارد و مجازات قسم دروغ در دادگاه چیست؟

شرایط قسم

شخصی که برای قسم خوردن داوطلب می شود باید در مورد حقانیت مسئله ای که در حال دفاع کردن است مطلع باشد و هرگز نباید نسبت به موضوعی که اطلاعی ندارد نظر دهد و به ناحق دفاع کند، قسم به نوع اظهارنظر به حساب می آید و اگر به دروغ باشد برای فرد عواقب بدی در پی خواهد داشت و اگر ارائه قسم دروغ در دادگاه عمدی باشد عواقب بدتری نیز به همراه دارد در قانون مجازات اسلامی این عمل جرم محسوب شده و با خاطی برخورد می شود.
در همین خصوص در ماده ۶۴۹ قانون مجازات اسلامی آمده است ، هرکس در دعوای حقوقی و جزایی که قسم متوجه شده باشد سوگند دروغ یاد نماید به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.

جهت اطلاع نمونه ای از قسم دروغ را مطرح می نماییم، در یک دعوای خیانت در امانت ،خواهان ،خوانده را به مراجع ذیصلاح می آورد ولی خوانده با شهادت دروغ ،خود را تبرئه میکند او حتی اشخاصی را تحت عنوان شاهد به دادگاه معرفی می‌نماید و از شاهدین هم می‌خواهد تا با قسم و اقرار کذب وی را تبرئه کنند، در این شرایط اینطور به نظر می رسد که ایشان بر حق است ولی چنانچه بعدها با کشف سند و مدرکی معلوم گردد که قسم او دروغ بوده و مدعیانش نیز اعترافات دروغین نموده و به ناحق جانبداری کرده‌اند او و مدعیان ،مجرم شناخته شده و همگی به جرم قسم دروغ در دادگاه محکوم میگردند در چنین حالتی خواهان قادر است ضمن مسئله خیانت در امانت به جرم قسم دروغ در دادگاه ، از خوانده شکایت کند.

در کدام ماده قانون به قسم دروغ در دادگاه اشاره شده است؟

در قانون اساسی آمده وقتی جرمی صورت پذیرد، فرد مستحقق مجازات می باشد، بنابراین اگر شخصی مرتکب جرم قسم دروغ در دادگاه شود برابر ماده ۶۴۹ و ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی استحقاق مجازات را دارد ، در ماده ۶۵۰ آمده است هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه ویک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصدهزار تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم میشود.

به عنوان تبصره گفتنی است که مجازات ذکر شده در ماده ۶۵۰ علاوه بر مجازاتی است که در خصوص حدود و قصاص و دیات برای شهادت دروغ شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر شما می‌توانید با کرج وکیل تماس حاصل فرمایید و از مشاوران و وکلای مجرب در این خصوص بهره بگیرید.

در قرآن و حدیث راجع به سوگند دروغ چه گفته شده است؟

به طور کلی قسم خوردن بر دو نوع می باشد:

۱- قسمی که به منظور ترک کاری ادا می گردد
۲- قسمی که برای ثابت کردن و یا نفی موضوعی بر زبان جاری میشود.

اسلام هر دو مورد را جایز ندانسته تا قسم دروغ ادا شود، در آیه شریفه ۲۲۴ سوره بقره آمده خدا را در معرض سوگند های خود قرار ندهید، دردین اسلام قسم دروغ را حرام وازگناهان کبیره یادکرده است.
چون قوانین حقوقی ما از کلام خدا تبعیت کرده است لذا قسم دروغ در دادگاه جرم محسوب میشود .
قسم خوردن جهت اثبات مسائل در مراجع قضایی امری رایج است که در دعاوی حقوقی و کیفری استفاده می شود .
قسم دروغ در دادگاه تبعاتی دارد و شخص باید نسبت به درستی ادعای خود یقین داشته باشد.
به موجب ماده ۶۴۹ قانون مجازات اسلامی هر کس در دعوای حقوقی و جزایی که قسم متوجه او شده باشد ، سوگند دروغ یاد نماید به شش ماه تا دو سال حبس محکوم میشود.

کرج وکیل در این مقاله از قسم دروغ در دادگاه برای شما توضیحاتی مطرح نموده ، چنانچه اطلاعات بیشتری در این خصوص نیاز داشته باشید؛ می توانید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول:

آیا قسم خوردن در دادگاه الزامی است؟
انجام آن الزامی نیست لیکن در پیشبرد بهترپرونده‌های قضایی می تواند کمک کند.

در کدام دعاوی می توان قسم خورد؟
در دعاوی حقوقی و در دعاوی کیفری

عواقب قسم دروغ در دادگاه در کدام ماده قانون ها آمده است؟در ماده قانون های ۶۴۹ و ۶۵۰

قسم دروغ در نزد مقامات رسمی چه عواقبی دارد ؟
به سه ماه ویک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار ریال تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکومیت دارد

4.3/5 - (7 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692