مراحل انحصار وراثت قدم به قدم و آشنایی با مدارک آن


  • 15 آبان 1402
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1038

برای این که وراث در اموال متوفی تصرف داشته باشند نیاز است که به ارگان‌ها و سازمان‌ها ابتدا گواهی انحصار وراثت را نشان بدهند. این گواهی نشان دهنده تعداد وراث است که بعد از مرگ متوفی درخواست صدور آن توسط ورثه انجام می‌شود. دراین مقاله درباره مراحل انحصار وراثت توضیحات بیشتری داده می‌شود.

 مدارک مورد نیاز برای انحصار وراثت

برای این که بتوانید گواهی انحصار وراثت را بگیرید؛ نیاز است که مدارک مورد نیاز را از قبل تهیه کنید تا در هنگام صدور گواهی دچار اتلاف وقت و سردرگمی نشوید. به عبارتی دیگر وجود این مدارک برای تهیه گواهی انحصار وراثت نیاز است:

  • وجود یک استشهادیه محلی که نشان دهنده این باشد که متوفی در زمان و مکان خاصی فوت کرده است. در این برگه آشنایان و برخی از همسایگان درباره فوت متوفی گواهی می‌دهند.
  • مدارک هویتی متوفی که همان شناسنامه اوست.
  • در صورتی که متوفی متاهل است باید عقد نامه او هم به عنوان یکی از مدارک مهم برای صدور گواهی انحصار وراثت ارائه شود.
  • مدارک هویتی تمامی وراث که همان شناسنامه وراث است.
  • در برخی از موارد متوفی برای وراث و توسط یک وکیل وصیت نامه تنظیم می‌کند که در این صورت باید وصیت نامه هم به عنوان مدارک مورد نیاز ارائه شود.

مراحل انحصار وراثت

بعد از این که مدارک مورد نیاز را تهیه کردید؛ نیاز است که مراحل انحصار وراثت را به صورت زیر انجام دهید:

در مرحله اول باید برای ثبت دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و در این دفتر دادخواست خود را با موضوع صدور گواهی مربوط به انحصار وراثت در کرج، ثبت می‌نمایید. سعی کنید قبل از این که به این دفتر مراجعه کنید در سامانه ثنا ثبت نام نمایید. ثبت نام در این سامانه الزامی است. اما اگر در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید نگران نباشید در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این ثبت نام برای شما انجام می‌شود.

در مرحله بعد و در تاریخ مشخصی نیاز است که به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. در این شورا باید پرونده خود را تحویل دهید و اگر پرونده نقصی دارد، این نقصی باید برطرف شود. همچنین این شوار به شما فرم مخصوصی می‌دهد که نیاز است که تمامی ورثه آن را تایید کنند. توجه داشته باشید که مالیات بر ارث هم در این مرحله تعیین می‌شود که اگر کار به تقسیم اموال بکشد باید این مالیات توسط ورثه پرداخت شود.

پس از این که تمامی مدارک تکمیل شد فرم را دوباره به شورای حل اختلاف تحویل بدهید. شورای حل اختلاف در صورتی که ارث باقی مانده از متوفی بیشتر از ۵۰ میلیون باشد در روزنامه کثیرالانتشار گواهی نشر می‌دهد و اگر اعتراضی صورت نگرفت گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود.

در چه صورت صدور گواهی انحصار وراثت ضروری است؟

بعد از این که مراحل انحصار وراثت را با موفقیت انجام دادید به این نکته مهم توجه داشته باشید که اگر وراث به آن اعتراضی نداشته باشند می‌توانید اموال را تقسیم کنید. یکی از دلایل اصلی این که این گواهی باید صادر شود این است که وراث بتوانند به صورت قانونی از اموال متوفی  در بانک و یا دیگر موسسات مالی برداشت کنند و یا امور مهمی را که متوفی در آن شرکت داشته است را، اداره کنند. بنابراین بهتر است که در اولین فرصت بعد از این که متوفی فوت شد اقدام به صدور این گواهی نمایید. بنابراین صدور این گواهی در هر صورت ضروری است. توصیه می‌شود که از وکیل ارث در کرج بخواهید که قوانین ارث را برای شما توضیح دهد تا برای صدور و دریافت این گواهی مشکلی نداشته باشید.

در چه صورت صدور گواهی انحصار وراثت ضروری است؟

همچنین توجه داشته باشید که برای تقسیم ارث و دادن سهم الارث هرکدام از وراث نیاز به وجود این گواهی و طی مراحل انحصار وراثت است به این خاطر که در این گواهی نام ورثه آورده می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که اگر وصیت نامه‌ای وجود داشته باشد ابتدا طبق وصیت نامه عمل می‌شود و سپس ارث تقسیم می‌گردد.

در گواهی انحصار وراثت چه مواردی ذکر می‌شود؟

شاید برای شما سوال پیش آمده است که بعد از این که مراحل انحصار وراثت انجام شد و با صدور این گواهی، چه مواردی در آن نوشته شده است؟ این گواهی شامل اطلاعات مهمی از متوفی است. به عبارتی دیگر تمامی اطلاعات هویتی متوفی و همچنین مقدار دارایی و اموال او در این گواهی نوشته شده است. نه تنها دارایی و اموال متوفی بلکه دیون او نیز در این گواهی نوشته می‌شود. همچنین تعداد ورثه به همراه میزان سهم الارث هرکدام از کل اموال متوفی مشخص می‌شود که باید این اموال بعد از صدور گواهی توسط ورثه تقسیم شود.

مراحل انحصار وراثت برای انواع گواهی حصر ورثه

انحصار وراثت فقط در قالب یک نوع گواهی نیست بلکه دو نوع از این گواهی وجود دارد که با توجه به مقدار اموال متوفی صادر می‌شود. گاهی اوقات اموال متوفی به ۵۰ میلیون و یا کمتر از آن می‌رسد و یا ارزش مالی که از خود بر جا گذاشته است این مقدار است  که در این صورت نیاز است که یک گواهی به صورت محدود صادر شود. در مراحل انحصار وراثت برای گواهی محدود مرحله انتشار آگهی وجود ندارد.

گاهی اوقات اموال متوفی بیشتر از ۵۰ میلیون است که باید گواهی نامحدود توسط شورای حل اختلاف صادر شود. برای صدور این گواهی نیاز است که آگهی منتشر شود و بعد از این که تا سه ماه اعتراضی وجود نداشت، گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر می‌شود. همچنین اگر متوفی اموالی به صورت نامنقول و یا منقول به غیر از وجوه نقد داشت باید از ارزش این اموال بیشتر از ۵۰ میلیون باشد تا این گواهی به صورت نامحدود برای ورثه صادر شود.

مراحل انحصار وراثت با کرج وکیل

بهتر است که برای انجام مراحل انحصار ورثه ابتدا با وکیل متخصص ارث مشورتی داشته باشید. معمولا بیشترین دعاوی بعد را فوت متوفی و در خصوص تقسیم ارث به وجود می‌آید که بهتر است ورثه با قوانینی که در خصوص ارث وجود دارد آشنا باشند. از آنجایی که این دسته از قوانین در حیطه تخصص وکیل ارثی است توصیه می‌شود حتما با یک وکیل متخصص ارث صحبت و مشورت داشته باشید.

یکی از بهترین وکلای ارث در کرج گروه وکلای کرج وکیل است و مهارت و تجربه زیادی در پرونده‌های مربوط به ارث دارد. بنابراین توصیه می‌شود ابتدا با وکیل و مشاوران متخصص از طریق مشاوره رایگان حقوقی مشورت نمایید و سپس با مراجعه حضوری سوالات و اطلاعات تکمیلی خود را دریافت نمایید.

مراحل انحصار وراثت با کرج وکیل

سخن پایانی

دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت و انجام مراحل انحصار وراثت بعد از فوت متوفی الزامی است به این خاطر که بدون این گواهی امکان دخالت در اموال متوفی وجود نخواهد داشت. برای این که بتوانید این گواهی را صادر کنید باید حتما مراحل را به درستی طی کنید و همچنین مدارکی مانند گواهی فوت و استشهادیه محلی را تهیه کرده باشید. می‌توانید استشهادیه محلی را از دفاتر اسناد رسمی دریافت کنید و از شاهدان بخواهید که آن را امضا کنند.

سوالات پایانی

آیا می‌توان یکی از ورثه را از ارث محروم کرد؟

خیر؛ محروم کردن از ارث در قانون وجود ندارد و اگر متوفی این کار را کرده باشد به او توجهی نمی‌شود و طبق قانون ارث تقسیم می‌گردد.

اگر در وصیت نامه تمامی اموال به شخص دیگری انتقال داده شده باشد، چه باید کرد؟

فقط یک سوم از اموال به شخص دیگر انتقال داده می‌شود و مابقی بین ورثه تقسیم می‌شود. به این خاطر که فرد فقط می‌تواند تا یک سوم از اموالش وصیت کند.

امتیاز به این مطلب
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692