نکات لازم در خصوص الزام به اخذ پایانکار ساختمان


  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1487

فردی که ملکی را تحت عنوان پیش فروش یاپیش خرید، خریداری میکند اما ساخت آن هنوز تمام نگردیده می تواند اقدام به طرح دادخواست حقوقی الزام به اخذ پایان کار ساختمان را بنماید. سازنده هایی هم هستند که مطابق جواز ساختمانی که دریافت نمودند عمل نمیکنند و مبادرت به اضافه کردن طبقه دیگر را مینمایند که این امر غیر قانونی می باشد.

الزام به اخذ پایان کار ساختمان

وقتی سازنده یا مالک برابر پروانه ساخت و بدون هیچگونه تخلفی ساخت ساختمان را به اتمام میرساند پایان کاربه ملک ساخته شده داده میشود ولی برخی از سازنده ها در ساخت ساختمان به صورت غیر قانونی عمل میکنند بطورمثال : مجوز ساختمان ۵ طبقه را دریافت کرده ولی ۶یا۷طبقه میسازند که تخلف محسوب میگردد که با این وضعیت پایان کار داده نخواهد شد .

در وهله اول دستور اصلاح و یا پرداخت جریمه امکان پذیر می باشد ولی با اضافه بنا و سایر تخلفات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری پس از تشکیل جلسه و رسیدگی به تخلفات به وجود آمده دستور تخریب اضافه بنا را خواهد داد و یا سازنده را به جریمه نقدی محکوم می کنند بنابراین او باید نسبت به رفع تخلف موجود اقدام و اصلاح نماید.

پس از انجام ساخت و ساز و اتمام کار ساختمان سازنده جهت دریافت پایان کاربه شهرداری محل مراجعه میکند در این خصوص شهرداری درخواست اورا به کارشناسان جهت بررسی های لازم به شکل قانونی ارائه می دهد ودر ادامه کارشناسان تمام ساختمان مورد نظر را ازجمله: پارکینگ ها، پشت بام و انباری ها و دیگر موارد مورد نیاز را بازدید میکنند اگر مطابق مجوز و پروانه ساخت انجام شده باشد پایان کارصادر میشود .

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که در شهرهای بزرگ مقررات ملی ساختمان ودقت درساخت بسیارتاکید گردیده به عنوان مثال:گرفتن تاییدیه آسانسور و تاییدیه آتش نشانی الزامیست و عدم وجود آنها مانع دریافت پایان کارخواهدشد.

چرا دریافت پایان کار اهمیت دارد؟

هنگامی که سازنده ایی مبادرت به ساخت و ساز می نماید نیازاست نسبت به مواردی مانند:دریافت انشعابات آب ،برق ، گازوصدور سند اقدامات لازم رابه عمل آورد.
چنانچه شهرداری مربوطه تخلفی را مشاهده کند ازارائه پایان کار خودداری می نماید لذا مالک موظف است در وهله اول برابر قانون با آنچه که تحت عنوان مجوز ساخت به او داده شده است عمل کند درغیراینصورت نمیتواند ازسایرادارات در گرفتن انشعابات برق ،آب ، گازوسند تفکیکی برای هر واحد اقدام نماید ، لذا موضوع دریافت پایان کار بسیاراهمیت دارد.
خریداردرمورد ملک پیش فروش ویا پیش ساخته باید به این نکته هم توجه کند که فروشنده حتما متعهد شود تا نسبت به دریافت پایان کار ساختمان اقدام بموقع را بعمل آورد تاگرفتن سند هم مقدور باشد.

وضعیت مشارکتی به این شکل میباشد که مالک فرد دیگر و سازنده شخص دیگری است دراین شرایط مالک باید از سازنده در خصوص دریافت پایان کار تعهد بگیرد ،ولی در اخذ سند سازنده مسئولیتی ندارد چون ملک به نام مالک می باشد و باید بعد از اخذ پایان کار از سوی سازنده اقدام به دریافت اسناد تفکیکی آپارتمان را بنماید.
بنابراین اگرپیمانکاریا سازنده طبق مجوزساخت عمل نکرده ومرتکب تخلف شده ، اخذ پایان کار امکان پذیرنیست وخریدار باید از فروشنده ملک بخواهد تا پایان کار را ارائه دهد در این حالت خریدار باید دادخواستی در خصوص الزام به اخذ پایان کار برای برعلیه شخصی که متعهد به این موضوع بوده که معمولا سازندهی ملک میباشد تنظیم نماید.

چگونه می توان در خصوص دادخواست الزام به اخذ پایان کار ساختمان اقدام نمود؟

شما می توانید از طریق وکیل دادگستری دادخواست مربوطه را مطرح کنید و یا شخصا به دفاتر قضایی نسبت به ثبت دادخواست اقدام و مدارک مربوطه را تحویل نمایید.

مدارک مورد نیاز

چنانچه قرارداد مشارکتی است ارائه قرارداد الزامی است و اگر خواهان خریدار بوده مبایعه نامه را تحویل میدهد ودادخواستی تحت عنوان الزام به اخذ پایان کاربرعلیه سازنده ویا کسیکه متعهد بوده است جهت ثبت ورسیدگی ارائه دهد.
لازم به ذکراست درامر پیش فروش طبق قانون نهاد داوری جهت رسیدگی به حل اختلافات را لازم دانسته است.

این نکته را مد نظر داشته باشید طرح دادخواست الزام به اخذ پایان کار روند پیچیدهای و ابعاد مختلفی دارد لذا بهتر است جهت کسب اطلاعات وراهنمایی بیشتر، با وکیل ملکی متخصص و مجرب در کرج در گروه کرج وکیل تماس حاصل فرمایید تا حق وحقوقتان تضیع نگردد.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692