تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان پذیر است؟


  • 14 فروردین 1403
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 229

از مهمترین مسائل پس از مرگ متوفی تقسیم ارث او و انحصار وراثت است. به همین منظور از وراث سوال می‌کنند آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت وجود دارد یا خیر؟ معمولا به این این دلیل که انحصار وراثت روند گاها طولانی دارد  و نیاز به دریافت مدارکی مانند استشهادیه انحصار وراثت است؛ وراث سعی می‌کنند از انجام این روند طولانی صرفه نظر نمایند. در ادامه نکات مهمی در خصوص تقسیم ارث بدون انحصار وراثت بیان خواهد شد که هر کدام از ورثه باید آن‌ها آشنایی داشته باشند.

هدف از انجام انحصار وراثت

هنگامی که متوفی فوت می‌کند برای این که اموال او به صورت قانونی و شرعی بین ورثه تقسیم شود نیاز به طی مراحل قانونی است. به عبارتی دیگر از طریق قانون به صورت شرعی ارث بین ورثه تقسیم می‌شود بدون این که بین آن‌ها دعوا یا جدالی رخ دهد. در قانون تقسیم ارث بر اساس قواعدی است و میزان سهم‌الارث هر کدام فرزندان و وراث مشخص شده است. هنگامی که وارثان متوفی اقدام به انجام امور انحصار وراثت می‌کند یعنی تمامی ورثه به صورت قانونی و شرعی مشخص می‌شود و میزان ارثیه هر کدام از آن‌ها نیز بیان خواهد شد.

بعد از این که مراحل انحصار وراثت انجام شد؛ یکی از وراث می‌تواند به نمایندگی از باقی ورثه اقدام به انجام امور بانکی و مالی متوفی نماید بنابراین برای هدف اصلی از انجام مراحل انحصار وراثت دخل و تصرف به صورت شرعی و قانونی در اموال متوفی است. توصیه می‌شود برای راهنمایی بیشتر با متخصص ترین وکلا در کرج تماس بگیرید.

نحوه انجام تقسیم ارث بدون انحصار وراثت

مهمترین سوالی که در روند  تقسیم ارث می‌شود تقسیم ارث بدون انحصار وراثت است. امکان انجام تقسیم ارث بدون انجام تمامی مراحل حصر ورثه نیست و باید ابتدا وراث گواهی انحصار وراثت دریافت کرده باشند. به عبارتی دیگر اگر شما بخواهید در ادارات و ارگان‌های دولتی از طرف متوفی حضور داشته باشید؛ نیاز است ابتدا مدارک و اسنادی را ارائه دهید که نشان دهنده این امر است که متوفی فوت شده است و شما به عنوان وارث حضور پیدا کردید. بنابراین باید ابتدا گواهی حصر ورثه را نشان دهید تا به درخواست شما رسیدگی شود.

از طرفی انتقال سند و سایر اموال متوفی به هر کدام از ورثه تنها با  این گواهی امکان پذیر است بنابراین تقسیم ارث تنها با وجود این گواهی امکان پذیر است. انتقال قانونی اسناد و مدارکی که متعلق به متوفی بوده است باید همراه با گواهی حصر ورثه باشد. در صورتی که اموال و دارایی متعلق به متوفی سند رسمی نداشته باشند یا این که ورثه برای استفاده از ملکی که به ارث رسیده است توافق استفاده به صورت مشترک را داشته باشند؛ نیازی به تهیه گواهی انحصار ورثه نیست. این روند در رابطه با ارث مادری هم وجود دارد و باید مراحل انحصار وراثت مادر توسط ورثه انجام شود.

نحوه انجام تقسیم ارث بدون انحصار وراثت

لزوم مراجعه به دادگاه برای تقسیم ارث

برای این که ارث به درستی بین همه وراث تقسیم شود ابتدا انحصار ورثه می‌شود و اسامی و اطلاعات تمامی وراث نوشته خواهد شد. با داشتن این گواهی می‌توانید تقسیم ارث را انجام دهید و نیازی به مراجعه به دادگاه نیست. اگر یکی از ورثه به گواهی صادر شده اعتراض دارد یا این یک نفر از آن‌ها غایب است، باید برای تقسیم ارث حتما به دادگاه مراجعه شود. بنابراین در مراحل اولیه و به صورت عادی با همان گواهی صادر شده از شورای حل اختلاف می‌توان ارث را تقسیم نمود. بنابراین در تقسیم ارث بدون حضور یکی از وراث باید دادگاه تقسیم ترکه را برعهده بگیرد.

برای انحصار وراثت باید به کجا مراجعه شود؟

از آنجایی که تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان پذیر نیست باید همه وراث یا یکی از ورثه به نمایندگی از تمامی وراث در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست مبنی بر حصر ورثه تنظیم شود. پاسخ به این سوال که برای انحصار وراثت باید به کجا برویم این است که تمامی افرادی که قصد دارند ترکه را تقسیم نمایند به شورای حل اختلاف مراجعه نمایند. کارشناسان در شورا درخواست شما را بررسی می‌نمایند و سپس گواهی حصر ورثه را صادر خواهند کرد. بسیاری از افراد برای امور مربوط به تقسیم ارث از وکیل متخصص ارثی در کرج ابتدا مشورت دریافت می‌کنند که می‌تواند تا حد زیادی به روند آشنایی از قوانین و مقررات کمک کند.

امکان تقسیم ارث قبل از فوت مورث

گاهی اوقات بین وراث در خصوص تقسیم ارث اختلاف پیش می‌آید به همین دلیل مورث تصمیم می‌گیرد قبل از مرگش ارث هر کدام از وراث را تقسیم نماید. سوالی که در این خصوص پیش می‌آید این است که آیا این تقسیم ارث صحیح است یا خیر؟ بر اساس قانون تقسیم ارث قبل از فوت مورث امکان پذیر نیست و شرط تقسیم ارث این است که مورث فوت کرده باشد. مورث تنها می‌تواند در خصوص یک سوم از اموالش وصیت کند ولی تقسیم ارث یا محروم کردن یک یا چند نفر از وراث امکان پذیر نیست. این نکته مهم را توجه داشته باشید که متوفی در خصوص همه اموالش وصیت کند؛ تنها باید به یک سوم از آن عمل شود.

امکان تقسیم ارث قبل از فوت مورث

جمع بندی

برای تقسیم ارث نیاز است که انحصار وراثت انجام شود بنابراین تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان پذیر نیست و بنابراین باید تمامی مراحل حصر ورثه انجام شود. گواهی که در شورای حل اختلاف صادر می‌شود برای ارائه به مراکز دولتی حهت دسترسی به اموال متوفی ضروری است. برای مثال اگر یکی از وراث بخواهند از حساب بانکی متعلق به متوفی مبلغی برداشت کنند یا به این حساب‌ها دسترسی داشته باشند باید ابتدا این گواهی را ارائه دهند.

انجام امور تقسیم ارث و دریافت گواهی انحصار وراثت در کرج قوانین و مقررات خاصی دارد و بهتر است که ابتدا از مشاوران حقوقی مشاوره رایگان حقوقی دریافت کنید. همچنین امور تقسیم ارث بهتر است با کمک وکیل خبره انجام شود تا بعدا درگیر مشکلات حقوقی نشوید. توصیه می‌شود دراین زمینه از گروه وکلای کرج وکیل مشورت لازم را دریافت نمایید.

سوالات متداول

در چه صورت امکان تقسیم ارث بدون انجام حصر ورثه امکان پذیر است؟ در هیچ صورتی نمی‌توان ارث را بدون انحصار وراثت تقسیم کرد.

انجام امور مربوط به حصر ورثه در صلاحیت کدام نهاد است؟ شورای حل اختلاف در این باره صلاحیت دارد و تمامی امور مربوط به صدور گواهی انحصار وراثت در این نهاد انجام می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692