بررسی کامل شروط ضمن عقد و آشنایی با نکات آن ها


  • 21 آذر 1402
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 468

بعد از این که زن و مردی تصمیم گرفتند که با یکدیگر ازدواج کنند، بهتر است که قبل از جاری شدن عقد نکاح با هم درباره برخی از مسائل که احتمالا در زندگی مشترک با آن روبه رو می‌شوند توافقاتی انجام دهند. این توافقات در قانون به عنوان شروط ضمن عقد شناخته می‌شود و به خصوص برای خانم‌ها اهمیت زیادی دارد. مشاوران حقوقی همیشه به زنانی که قصد ازدواج دارند برخی از شروط مهم را توصیه می‌کنند که در عقد نامه ذکر آنها بسیار مهم است. در ادامه بیشتر با این شروط در عقد نامه آشنا خواهیم شد.

منظور از شروط ضمن عقد در قانون چیست؟

ازدواج یک قرارداد است و موفقیت و درستی در یک قرارداد به نحوه تنظیم آن بستگی دارد. البته این نکته مهم را توجه داشته باشید که عقد نکاح یک قرارداد متفاوت است و تا حد زیادی به رفتار طرفین که همان زن و شوهر هستند و مدارای آن‎‌ها هم بستگی دارد. قانون این اجازه را داده است که زن و شوهر شروط و توافقاتی که متناسب با عقد باشد و نه مخالف ذات عقد، در عقد نکاح ذکر کنند. به عبارتی دیگر شروطی که از نظر قانون و شرع صحیح نیست، نمی‌تواند به عنوان توافقات زوجین در عقد نامه ذکر شود.

اگر زن و مرد هر دو در خصوص شروطی توافق داشته باشند باید آن‌ها را در عقد نامه ذکر کنند که جنبه رسمی و قانونی به خود بگیرد در غیر اینصورت نمی‌توان بعدا از آن‌ها استفاده کرد. در کنار توافقات زن و شوهر، در عقد نامه هم شروطی تحت عنوان شرو ط ۱۲ گانه بیان شده است. این شروط اگر توسط زن امضا شود به آن‌ها ترتیب اثر  خواهد داده شد و در صورتی که زن آن‌ها را امضا نکند، نمی‌توان به آن استناد کرد.

شروط ضمن عقد 12 گانه

شروط ضمن عقد ۱۲ گانه

همان طور که در قسمت قبل توضیح داده شد، عقد نامه بخشی را به عنوان شروط ۱۲ گانه دارد که اگر زن آن‌ها را امضا کند، می‌تواند بعدا در زندگی زناشویی از آن‌ها استفاده نماید. این شروط شامل موارد زیر است و برای زن حق طلاق ایجاد خواهد کرد :

پرداخت نکردن نفقه، بد رفتاری شوهر، جنون مرد اگر فسخ عقد ممکن نباشد، اشتغال زوج به شغلی که باعث لطمه زدن به حیثیت خانوادگی می‌شود، حبس مرد به بیش‌تر از ۵ سال، ترک زندگی مشترک توسط شوهر بدون این که دلیل منطقی وجود داشته باشد، عقیم بودن مرد، مفقودالاثر شدن او، ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول

اگر این شروط توسط زن امضا بشود و در صورتی که یکی از آن‌ها محقق شود، زن می‌تواند در دادگاه تقاضای طلاق بدهد البته باید ثابت کند که در عسر و حرج است و چاره‌ای جز جدایی و طلاق ندارد. در کنار تمامی این مواردی که بیان شد، زن و شوهر می‌توانند توافقات جداگانه‌ای داشته باشند و این توافقات را در عقد نامه ذکر کنند.

مهمترین  شروط ضمن عقد که باید در عقد نامه ذکر شود

علاوه بر شروط ۱۲ گانه شروطی دیگری هم وجود دارد که نیاز است زن با آن‌ها آشنایی داشته باشد. در واقع این شروط اگر آگاهانه استفاده شوند، می‌توانند هم برای مرد و هم برای زن فایده زیادی داشته باشد و بیشتر نفع  آن برای زن است. معمولا در عقد نکاح مرد حقوق بیشتری نسبت به زن دارد و وجود شروطی علاوه بر شروط ۱۲ گانه به زن این فرصت را می‌دهد که از حقوق مساوی‌تری با مرد برخوردار شود. از مهمترین توافقات وشروط در ادامه بیان شده است:

شرط وکالت در طلاق

یکی از مهمترین شروطی شاید، شرط حق طلاق باشد. گاهی اوقات ادامه زندگی با مرد برای زن سخت می‌شود و اثبات طلاق از طرف زن در کرج در اثر عسر و حرج طولانی و گاهی اوقات سخت است. حق طلاق این امکان را به زن می‌دهد که بدون این که مدت زمان زیادی طول بکشد، بتواند طلاق خودش را از همسرش دریافت کند. البته ذکر این شرط فقط در عقد نامه کافی نیست و باید حتما آن را به صورت ثبت رسمی در دفاتر ثبت اسناد رسمی در کرج به ثبت برسانید.

خروج از کشور

شرط بعدی که زن می‌تواند در عقد نامه آن را ذکر کند، اجازه خروج از کشور نامیده می‌شود. برای این که زن از کشور خارج شود، نیاز به اجازه همسرش دارد. گاهی اوقات ممکن است که همسر زن این اجازه را به او ندهد. به خصوص برای مسائل مهم اگر نیاز به خروج از کشور باشد، زن می‌تواند از همسرش در هنگام عقد نامه این اجازه را به صورت کلی دریافت کنید.

اجازه کار و تحصیل

گاهی اوقات برای برخی از زنان کار کردن در بیرون از منزل مشترک، مهم است. ممکن است که زن قصد کار کردن داشته باشد اما مرد این اجازه را به او ندهد. همچنین برخی از زنان قصد ادامه تحصیل بعد از ازدواج را خواهند داشت که ممکن است که مرد این اجازه را به او ندهد. در چنین مواردی بهتر است که زن مرد قبل از ازدواج با یکدیگر توافق در این خصوص داشته باشند.

شرط تنصیف دارایی و اموال

این شرط به این معناست که اگر بعد از ازدواج به هر دلیلی مرد قصد داشته باشد همسرش را طلاق بدهد، نصف اموال و دارایی که در زندگی مشترک به دست آمده است به زن تعلق خواهد داشت. این شرط باید در عقد نامه بیان شود. معمولا در بیشتر مواقع زنان از این شرط اطلاعی ندارند و به همین دلیل هیچ‌وقت آن را دریافت نمی‌کننددر کنار این شروطی که بیان شد، زن و مرد می‌توانند توافقات و شروط ضمن عقد بیشتری در عقد نامه بیان کنند که برای هر دو متناسب باشد.

شروط ضمن عقد با گروه وکلای کرج وکیل

توصیه می‌شود که زنان قبل از ازدواج حتما مواردی را در عقد نامه به عنوان با عنوان شروط ضمن عقد بیان کنند. بهتر است برای آشنایی بیشتر با شروطی که اجازه ذکر آن‌ها را در عقد نامه دارید، با مشاوران حقوقی مشورت داشته باشید. می‌توانید از مشاوره رایگان حقوقی هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که وکیل خانواده در کرج وکیل گزینه بسیار مناسبی است تا درباره شروط مجاز در عقد نامه از او سوال بپرسید.

شروط ضمن عقد با گروه وکلای کرج وکیل

جمع بندی

منظور از شروطی که در ضمن عقد استفاده می‌شود، این است که زن و شوهر می‌توانند از شروط مجاز در عقد نامه استفاده کنند. در عقد نامه شروطی ذکر می‌شود که زن با امضای آن می‌تواند از آن‌ها استفاده کند و همچنین می‌تواند شروط دیگری هم ذکر کند. وکالت در طلاق و تنصیف دارایی از مهمترین شرط‌هایی است که زن می‌تواند آن‌ها را در عقد نامه بنویسد.

سوالات متداول

وکالت بلاعزل در طلاق به چه معناست؟

منظور همان حق طلاق است که باید در هنگام تنظیم وکالت نامه توجه داشته باشید که این وکالت نامه به صورت بلاعزل نوشته شود.

آیا مرد می‌تواند شروطی در عقد نامه ذکر کند؟

بله ذکر شروط مناسب در عقد فقط مختص زن نیست؛ بلکه مرد هم می‌تواند با توافق زن شروطی را در عقد نامه بیان کند.

امتیاز به این مطلب
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09426001202 09376848721 09108460692