طلاق توافقی چگونه است و چطور باید درخواست داد؟


  • 14 اردیبهشت 1403
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 203

ممکن است که زن و شوهری بعد از سال‌ها زندگی تصمیم به جدایی به صورت کاملا توافقی بگیرند. حال سوال این است که طلاق توافقی چگونه است و باید چه مراحلی طی شود؟ در چنین مواقعی زن یا شوهر همیشه با وکیل متخصص در کرج وکیل تماس می‌گیرند و درباره مدارک مورد نیاز و نحوه اقدام برای این نوع از طلاق سوالاتی می‌پرسند. به دلیل این که این طلاق نسبت به سایر انواع طلاق در بین زوجین انجام می‌شود؛ باید درباره چگونگی انجام آن اطلاعاتی به زوجین داده شود. در این مقاله تمامی نکات مربوط به این نوع طلاق شرح داده می‌شود.

طلاق توافقی چگونه است و منظور از آن چیست؟

هنگامی که زن و شوهر برای انجام طلاق به صورت توافقی دادخواست می‌دهند؛ در واقع به این معناست که درباره طلاق و تمامی حقوقی مالی یکدیگر با یکدیگر توافق کرده‌اند. این نوع از طلاق به این صورت است که زن و مرد با مذاکره تصمیم می‌گیرند که دیگر ادامه زندگی مشترک امکان ندارد و به همین دلیل باید از یکدیگر جدا شوند. تنها تصمیم برای طلاق کافی نیست بلکه باید زن و شوهر درباره حقوق مالی مانند مهریه تصمیم گیری نمایند.

به عبارتی دیگر هنگامی که صحبت از طلاق به صورت توافقی می‌شود؛ منظور این است که زن و شوهر نه تنها درباره مهریه بلکه اجرت‌المثل ایام زوجیت، نفقه و حضانت فرزندان تصمیم گیری کرده‌اند. برای این که این طلاق انجام شود باید زن شرایطی محقق شود. که در ادامه بیان خواهد شد.

شرایط تحقق طلاق توافقی چگونه است

برای انجام این نوع از طلاق نیاز است که زن و شوهر با یکدیگر توافق انجام دهند. در واقع اصلی‌ترین شرط طلاق این است که طرفین با یکدیگر در خصوص طلاق توافق داشته باشند. اگر این توافق محقق نشود؛ امکان دریافت حکم طلاق از سمت دادگاه نیست و قاضی گواهی عدم امکان سازش صادر نمی‌کند. با استفاده از این گواهی شما می‌توانید طلاق خود را ثبت کنید. برای این که زن و شوهر بتوانند به یک توافق درست برسند نیاز است که خواسته‌های خود را مطرح و برای دستیابی به آن با یکدیگر صحبت کنند.

اگر توافق برای طلاق حاصل شد، حاصل نیاز است که زن و شوهر درباره حقوق مالی به یک توافق مشترک دست پیدا کنند. برای مثال مهریه یکی از حقوق مالی است که زن مالک آن محسوب می‌شود و شوهر باید آن را پرداخت کند. اگر زن اصرار کند که تمامی مهریه را می‌خواهد و شوهر قبول نکند، نمی‌توان به یک توافق مشترک رسید و بنابراین امکان طلاق توافقی وجود ندارد. بنابراین مردان می‌توانند در این نوع از طلاق نسبت به پرداخت مهریه یا بخشیدن مهریه با همسرش صحبت کند.

طلاق توافقی چگونه است و چطور باید درخواست داد؟

اگر زن و شوهر به تصمیم مشترکی رسیدند حال باید برای نوشتن دادخواست آماده شوند. البته قبل از این که دادخواست طلاق را بنویسند نیاز است که به مشاوره خانواده مراجعه کنند. مراجعه به مشاوره در طلاق توافقی یکی از مراحل اصلی و مهم در طلاق به صورت توافقی است و اگر گواهی صادر شده از این مرجع نباشد، دادگاه اجازه طلاق نمی‌دهد. بنابراین اولین مرحله از جدایی به روش توافقی مشاوره خانواده است. به طور کلی باید زوجین باید مراحل زیر را جهت انجام مراحل طلاق انجام دهند.

مشاوره خانواده در طلاق توافقی چگونه است

همان طور که بیان شد این مرحله برای زوجینی که قصد دارند به صورت توافق از یکدیگر جدا شوند؛ ضروری است. برای مراجعه به مرکز مشاوره باید وارد سامانه تصمیم شوید و بعد از این که اطلاعات خواسته شده از وارد کردید، اقدام به دریافت نوبت کنید. حضور در جلسات مرکز مشاوره برای هر کدام از زوجین ضروری است. البته اگر یکی از زوجین یا هر دو آن‌ها وکیل دارند؛ می‌توانند از او درخواست کنند که در این جلسات شرکت کند و گواهی مشاوره را دریافت کنند. این جلسات بیشتر به این خاطر است که مشکلات زن و شوهر بررسی شود و اگر امکان سازش بین آن‌ها وجود دارد؛ سازش انجام شود.

ثبت دادخواست طلاق توافقی چگونه است

اگر مرکز مشاوره گواهی عدم سازش بین زن و شوهر را صادر کند؛ زن یا شوهر می‌توانند برای ثبت دادخواست طلاق به دفتر خدمات الکترونیک قضایی در کرج مراجعه کنند و مراحل ثبت دادخواست را انجام دهند. در این مرحله باید تمامی مدارک را در دست داشته باشید تا دفتر خدمات دادخواست شما را بتواند به ثبت برساند. توجه داشته باشید که یکی از مدارک مهم همان توافق نامه‌ای است که زن و شوهر با یکدیگر تنظیم کردند. بعد از این مرحله باید در وقتی که برایتان تعیین شده است؛ در دادگاه حضور داشته باشید و قاضی دادگاه بعد از بررسی مدارک؛ حکم خود را صادر می‌کند.

نکات مهم  در طلاق توافقی چگونه است

بعد از این در جلسات مشاوره شرکت کردید؛ بلافاصله امکان دریافت گواهی از این مرکز نیست و تقریبا یک ماه تا ۴۰ روز زمان می‌برد تا مرکز مشاوره گواهی صادر کند. همچنین این نکته مهم را توجه داشته باشید برای ثبت دادخواست باید در سامانه ثنا از قبل ثبت نام کرده باشید. علت ثبت نام در این سامانه این است که نوبت دهی‌ها از طریق این سامانه به زن و شوهر ابلاغ می‌شود.

طلاق توافقی و انجام مراحل آن در کرج وکیل

توجه داشته باشید که ثبت دادخواست به درستی باید انجام شود و از طرفی هم سعی کنید توافقی که با همسرتان تنظیم کرده‌اید واضح نوشته شود. در صورتی که در خصوص انجام مراحل طلاق سوالی داشته باشید می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی رایگان با وکیل طلاق در کرج وکیل تماس بگیرید و از او درخواست مشاوره کنید. گروه وکلای کرج وکیل به شما در انجام طلاق توافقی در کرج کمک می‌کند.

جمع بندی

یکی از سریع‌ترین روش‌های طلاق، جدایی به صورت توافقی است. در این نوع از طلاق زن و شوهر با توافق  یکدیگر تصمیم می‌گیرند مراحل طلاق را انجام دهند. برای این که طلاق به صورت توافقی انجام شود زن و شوهر باید یک شرط مهم که همان تصمیم طلاق با توافق یکدیگر است؛ را رعایت کنند.

سوالات متداول

آیا امکان عدم پرداخت نفقه معوقه در طلاق به روش توافقی وجود دارد؟ در این خصوص زن و شوهر باید با یکدیگر توافق داشته باشند. به طور کلی بله شوهر می‌تواند از همسرش بخواهد که ادعایی در خصوص نفقه معوقه نداشته باشد.

اگر سند ازدواج را گم کرده باشیم برای طلاق چه باید کرد؟ می‌توانید برای تهیه رونوشت آن اقدام کنید. به همان دفتر ازدواجی که عقد خود را ثبت کردید مراجعه نمایید.

3.3/5 - (7 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09426001202 09376848721 09108460692