عسر و حرج در قانون و اطلاع از شرایط آن در کرج


  • ۵ شهریور ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 805

یکی از مهمترین عبارات و اصلاحاتی که ممکن است در دادگاه‌ها کرج با آن روبه رو شوید عسر و حرج است. این کلمه به معنای سختی است که در جاهای مختلفی از قانون به کار می‌رود اما از اصلی ترین کاربرد آن در دادگاه‌ها خانواده کرج است که بسیار برخی از افراد را با سوال و پرسش روبه رو کرده است. این مقاله به بررسی عسر و حرج می‌پردازد.

منظور از عسر و حرج چیست؟

اگر بخواهیم در لغت معنای عسر را بیان کنیم به سختی معنا می‌شود و این دو کلمه به معنای سختی و مشقت فراوان است. این سختی و مشقت در جاهای زیادی کاربرد دارد و به عبارت دیگر یک کلمه‌ای است که از فقه وارد قانون و حقوق شده است اما بیشتر در مباحث مربوط به طلاق و خانواده شناخته می‎شود.

در مباحث مربوط به خانواده و زندگی زناشویی به حالتی که زن در سختی و مشقت زیاد قرار گرفته است به گونه‌ای که ادامه زندگی برای او امکان پذیر نباشد عسر و حرج می‌گویند. قانون و حقوق مواردی را نام برده است که از آن به عنوان مواردی که زن در تنگاست یاد می‌شود و می‌توان با استناد به آنها تقاضای طلاق در دادگاه داد.

به عبارت دیگر یکی از روش‌هایی که زن با استناد به آن می‌تواند از دادگاه‌های کرج تقاضای طلاق کند و این طلاق، طلاق از طرف زن محسوب می‌شود قرار گرفتن او در شرایطی مانند سختی و مشقت است.

موارد سختی و مشقت در قانون

هنگامی که صحبت از سختی و تنگا می‌شود منظورمان همان حرج و عسر است که قانون مواردی را برای آن بیان کرده است و زن با استناد به یکی از این موارد می‌تواند درخواست طلاق بدهد که شامل موارد زیر است:

  • اگر شوهر زندگی زناشویی را برای مدت طولانی ترک کرده باشد و یا مفقودالاثر باشد. منظور از مدت طولانی مدتی بین ۶ ماه به صورت متوالی و ۹ ماه به صورت متناوب است. در اینصورت زن می‌تواند بیان کند که مرد بدون هیچ عذر موجهی منزل را ترک کرده است و برنگشته است.
  • در برخی موارد اگر مرد به حبس بیش از ۵ سال محکوم شود و حکم او هم به صورت قطعی باشد، زن می‌تواند به عسری که در آن قرار گرفته است استناد کند و تقاضای طلاق داشته باشد.
  • اعتیاد و معتاد بودن شوهر از عوامل دیگری است که می‌تواند توجیه کننده مشقت زن باشد. البته در این روش نیاز است که آزمایش‌های مربوطه انجام شود تا ادعای زن را ثابت کند.
  • کتک زدن زن و یا رفتارهای غیر متعارف و بد می‌تواند یکی از دلایل دیگری برای عسر و حرج زن باشد.
  • وجود برخی از بیماری‌های سخت که درمان خاصی ندارند و به بیماری صعب‌ العلاج هم شناخته می‌شود، می‌تواند مصداق دیگری باشد.
  • عدم پرداخت نفقه دلیلی است که زن می‌تواند به آن استناد کند و از دادگاه بخواهد که حکم طلاق را صادر کند

در تمام این موارد زن باید بتواند شرایط بد خود را در دادگاه اثبات کند و در صورت اثبات حکم طلاق صادر می‌شود. در این نوع طلاق دیگر نیازی نیست که مرد رضایت به طلاق بدهد بلکه دادگاه با صدور حکم او را اجبار می‌کند همسرش را طلاق بدهد.

اثبات قرار گرفتن زن در وضعیت بد و تنگنا

موارد و مصادیق سختی و عسر بیان شد که البته این مصادیق با توجه به تشخیصی که قاضی دادگاه کرج می‌دهد می‌تواند متفاوت باشد و موارد دیگری را هم در نظر بگیرد. به هر حال نیاز است که موقعیت و شرایط سختی که زن در آن قرار گرفته است اثبات شود.

برای اثبات این موقعیت زن باید تمامی مدارک و شواهدی را که فکر می‌کند مفید هستند جمع آوری کند و حتی می‌تواند از شاهدین و اقرار خود شوهر در صورتی که حاضر به اقرار باشد هم استفاده کند. همچنین وجود گواهی پزشکی در برخی موارد می‌تواند اثبات کننده ادعای زن باشد. بنابراین نحوه اثبات می‌تواند یکی از روش‌های زیر باشد:

  • وجود شاهدینی که شهادت بدهد.
  • اسناد و مدارک دیگری که مهم است. برای مثال اگر زن توسط شوهر کتک زده شده است اسناد پزشکی قانونی می‌تواند به عنوان سندی مهم به دادگاه ارائه شود.
  • نظر کارشناسان برای اثبات موضوع. اگر شوهر زندگی مشترک را ترک کرده باشد معمولا دادگاه کارشناسانی را برای تحقیقات محلی می‌فرستد. نظر کارشناس در این زمینه می‌تواند ثابت کنند حرج زن باشد.
  • اقرار شوهر. مثلا شوهر در دادگاه حضور داشته باشد و اقرار کند که همسرش را کتک می‎‌زده است.

حقوق قانونی زن در صورت طلاق عسری و حرجی

حقوق قانونی زن در صورت طلاق عسری و حرجی

یکی از مهمترین مواردی که در طلاق مطرح می‌شود حقوق قانونی او مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزندان است. اگر زن در تنگی و مشقت قرار بگیرد و این در دادگاه خانواده کرج اثبات شود زن حکم طلاق صادر می‌شود. صدور حکم طلاق بر اساس خواسته زن به این معنا نیست که او باید حقوق قانونی خود را ببخشد.

مهریه یکی از حقوق قانونی زن است که به محض ازدواج زن مالک آن می‌شود و امکان دریافت و مطالبه آن وجود دارد و اجباری به بخشیدن مهریه نیست.

نفقه پس از عقد ازدواج بر عهده مرد است و اگر مرد بدون هیچ دلیلی از پرداخت نفقه خودداری کند جرم انجام داده است. عدم پرداخت نفقه نیز می‌تواند یکی از دلایل قرار گرفتن در سختی باشد. در صورتی که زن بخواهد می‌تواند نفقه ایام معوقه را دریافت کند.

حضانت فرزندان یکی از مسائلی است که باید حتما در هنگام طلاق در مورد آن تصمیم گیری شود. معمولا در طلاق‌هایی که به صورت عسر و حرجی است قاضی تصمیمی می‌گیرد که به نفع فرزندان باشد. اگر شوهر صلاحیت نگه‌داری از کودکان را نداشته باشد، حضانت با مادر است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات در مورد طلاق توافقی در کرج می توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

اثبات عسر و حرج با گروه وکلای کرج وکیل

یکی از مهمترین مواردی که باید حتما توسط زن در دادگاه خانواده کرج رعایت شود نحوه صحبت کردن در دادگاه طلاق و از همه مهتر نحوه دفاع از خود و ارائه دلایل کافی است. توصیه می‌شود قبل از این که در دادگاه حاضر شوید با وکیل خانواده در کرج مشورت کنید و راهنمایی لازم را دریافت کنید.  به خصوص هنگامی که زن قصد دارد طلاق به صورت عسر و حرج بگیرد نیاز است که حتما از مشاوره وکیل طلاق استفاده کند.

گروه وکلای کرج وکیل از متخصصان و وکلای طلاق به صورت عسری تشکیل شده است که نه تنها شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی رایگان این گروه استفاده کنید بلکه از تجربه و تخصص کارشناسان و وکلا هم می‌توانید استفاده کنید.

جمع بندی

قرار گرفتن در سختی و مشقت یکی از حالاتی است که زن می‌تواند با استناد به آن تقاضای طلاق از دادگاه داشته باشد. عسر و کلمه حرج به این معناست که زن به قدری در سختی است که امکان تحمل و ادامه زندگی برای او دشوار است و نمی‌تواند بیشتر از آن با شوهرش زندگی کند.

مصادیق آن در قانون بیان شده است که البته قانون گذار نکته‌ی دیگری هم بیان کرده است و آن این است که اگر قاضی دادگاه تشخیص داد ممکن است موارد دیگری هم جزو مصادیق حرج و عسر باشد. زن می‌تواند تمامی حقوق مالی خود را دریافت کند و صرف این که این نوع طلاق با درخواست زن بوده است دلیلی برای عدم پرداخت حقوق مالی او نمی‌شود.

سوالات پایانی

آیا فحاشی به زن بدون این که زن را کتک بزند می‌تواند از مصادیق قرار گرفتن زن در عسر باشد؟

یکی از مواردی که زن با استناد به آن می‌تواند به دادگاه رجوع بکند بد رفتاری مرد است و فحاشی هم با توجه به نظر قاضی دادگاه کرج می‌تواند از مصادیق شرایط سخت و بد برای زن باشد.

مدت زمانی که دادگاه حکم طلاق بر اساس سختی و مشقت را صادر می‌کند چقدر است؟

به دلیل این که نیاز است شرایط سختی که زن در آن قرار گرفته است اثبات شود مراحل آن طولانی تر است و حتی گاهی تا یکسال هم زمان می‌برد.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692