فریب در ازدواج یا تدلیس در ازدواج و بررسی شرایط و مصادیق آن


  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 480

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود نکاح بدون طلاق از بین برود فریب در ازدواج است. اصولا به فریب تدلیس هم گفته می‌شود و معمولا هنگامی که زن و مرد به دلایلی به یکدیگر درباره برخی از ویژگی‌ها دروغ گفته باشد، ازدواج فسخ خواهد شد. در این مقاله درباره فریب قبل از ازدواج و در عقد نکاح نکاتی را بیان می‌کنیم.

منظور از فریب در ازدواج چه چیزی است؟

منظور از فریب در عقد ازدواج این است که هنگامی که زن و مرد با یکدیگر ازدواج می‌کنند، این ازدواج بنابر راستگویی است و اگر یکی از طرفین به یکدیگر درباره موضوعی دروغ بگویند، باعث می‌شود که فریب به وجود به وجود آید. هنگامی که فریب و یا به عبارتی تدلیس در ازدواج رخ می‌دهد باعث به وجود آمدن آثار حقوقی می‌شود. برای مثال ممکن است که زن درباره دوشیزگی خودش به مرد دروغ گفته باشد در این صورت مرد این حق را دارد که برای فریب ازدواج را فسخ کند. در واقع فسخ یکی از آثار حقوقی فریب و تدلیس در ازدواج است که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهد داده شد.

آثار حقوقی فریب در ازدواج

همان طور که بیان شد، یکی از اثار حقوقی تدلیس در عقد ازدواج فسخ است. فسخ به معنای برهم زدن معامله است و هنگامی که در ازدواج فریب به وجود می‌آید نیازی به طلاق نیست بلکه مرد یا زن می‌تواند به دادگاه تقاضای فسخ بدهد. برای تقاضای فسخ نیاز است که ابتدا دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی بنویسد. می‌توانید از وکیل خانم در کرج برای مشورت درباره نحوه تنظیم یک دادخواست مناسب  تماس داشته باشید.

فردی که در ازدواج فریب خورده است هم به صورت حقوقی و هم به صورت کیفری می‌تواند درخواست رسیدگی به دعوای تدلیس در ازدواج را داشته باشد. به این نکته مهم توجه داشته باشید که اگر فریب خورده صرفا دادخواست تنظیم کند و از دادگاه انحلال ازدواج را تقاضا کند، فقط ازدواج او منحل خواهد شد و در صورتی که شکوائیه تنظیم کند، همسرش که او را فریب داده است به مجازات تعزیری محکوم می‌گردد. این نکته مهم را توجه داشته باشید که فریب در صورتی موجب فسخ خواهد شد که در ازدواج موثر باشد.

آثار حقوقی فریب در ازدواج

چه مصادیقی برای فریب در ازدواج وجود دارد؟

اگر یکی از موارد زیر اتفاق بیافتد، نشان دهنده این است که زوج یا زوجه دیگری را فریب داده است. به عبارتی اگر زن موارد زیر را از همسرش کتمان کند یا اگر مرد این مواردی را که در ادامه بیان می‌شود کتمان کند و به نحو دیگری بیان کند، تدلیس و فریب در ازدواج را به وجود آورده است:

  • اگر مرد یا زن عیوب فسخ نکاح را داشته باشد ولی با کتمان کردن آن موجب فریب همسرش شود.
  • گاهی اوقات اتفات می‌افتد که عیوبی جسمی در زن یا مرد وجود دارد که آن را کتمان می‌کند. اگر کتمان کردن این عیوب باعث فریب فرد دیگر شود، از مصادیق فریب در عقد ازدواج محسوب خواهد شد.
  • زن یا مرد برخی از اوصافی را بیان کند که آن را ندارد. در این صورت فریب در اوصاف زمانی باعث فریب خواهد شد که مرد یا زن به خاطر آن اوصاف حاضر به ازدواج شده است. این صفت می‌تواند تحصیلات بالا یا اوصاف ظاهری فرد باشد.
  • در صورتی که زن رابطه قبلی خود را از همسرش پنهان کرده باشد باعث فسخ نکاح خواهد شد. البته این مورد در صورتی که باعث فریب می‌شود که مرد شرط کرده باشد که همسرش باکره باشد.
  • اگر زن یا مرد موقعیت اجتماعی یا موقعیت خانوادگی و اجتماعی خود را کتمان کرده باشد یا به صورت دیگری بیان کرده باشد که موجب فریب در ازدواج شده باشد.

مهریه در صورت فریب در ازدواج

پیش‌تر درباره اثر حقوقی فریب در عقد نکاح صحبت کردیم. اما فسخ تنها یکی از آثار فریب است و اثر دیگری هم در صورت فریب و تدلیس به وجود می‌آید که همان مهریه است. معمولا در مهریه در طلاق توافقی قوانین مشخصی دارد اما در خصوص فریب و تدلیس در عقد نکاح برخی از قانون آن اطلاعی ندارند.

اگر رابطه زناشویی واقع شده باشد نیاز است که مهریه زن پرداخت شود و در صورتی که این رابطه هنوز واقع نشده باشد نیازی به پرداخت مهریه به زن نیست. البته در این خصوص باید با وکیل متخصص در کرج مشورت کنید تا از آثار دقیق حقوقی پرداخت مهریه مطلع شوید. مشاوره رایگان حقوقی در کرج در این خصوص می‌تواند به شما کمک زیادی نماید.

گاهی اوقات برای زن مهریه تعیین نمی‌شود و زن و شوهر با یکدیگر رابطه زناشویی برقرار می‎‌کنند اما پس از آن مرد یا زن متوجه فریب می‌شود. در صورتی که این اتفاق بیافتد،مرد باید به زن مهرالمثل پرداخت کند و منظور از مهرالمثل مهریه زنان مانند آن است.

آیا امکان زندانی کردن فردی که فریب در ازدواج داده است وجود دارد؟

همان طور که بیان شد زن یا مردی که در ازدواج فریب داده شده است می‌تواند  به صورت حقوقی طرح دعوا کند و در نتیجه ازدواج او فسخ خواهد. همچنین به صورت کیفری امکان طرح دعوا برای فرد فریب داده شده وجود خواهد داشت. اگر فریب خورده طرح شکایت کند و اگر جرم فردی که فریب داده است ثابت شود، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.

شکایت از فریب در ازدواج با گروه وکلای کرج وکیل

گاهی اوقات اثبات فریب و تدلیس برای فردی که فریب خورده است سخت است به این خاطر که ممکن است او مدرکی در دست نداشته باشد یا این که جمع آوری مدارک برای دشوار باشد. معمولا مشورت با وکیل خانواده و استفاده از تجربیات و نظریات او بسیار به فرد فریب خورده کمک خواهد کرد. به این نکته مهم توجه داشته باشید اگر قصد دارید دعوای فسخ طرح کنید باید مدارک شما مورد قبول قاضی قرار بگیرد و به همین خاطر توصیه می‌شود از وکلای گروه کرج وکیل مشورت بخواهید.

تدلیس در ازدواج

جمع بندی

فریب  و تدلیس در ازدواج به معنای این است که زن یا مرد صفت یا ویژگی را در خودش بیان می‌کند که طرف مقابل او به این دلیل که آن ویژگی را دارد با او ازدواج می‌کند. اگر بعد از ازدواج مشخص شود که مرد یا زن آن ویژگی را نداشته است و به عبارتی زن یا مرد را فریب داده تا با او ازدواج کند، مرتکب فریب و تدلیس در ازدواج شده است. تدلیس و فریب در امر ازدواج آثاری دارد که مهمترین اثر آن همان فسخ است.

سوالات پایانی

اگر در دوران عقد مردی همسرش را با داشتن موقعیت شغلی عالی فریب بدهد و تعجیل در عروسی را خواستار شود ایا امکان فسخ وجود خواهد داشت؟ خیر تنها در صورتی امکان فسخ وجود دارد که قبل از عقد مرد زن را فریب بدهد و به خاطر این فریب او را به عقد خود در آورد.

آیا امکان انحلال عقد نکاح در ازدواج موقت هم وجود دارد؟ بله انحلال به خاطر فریب فقط مختص ازدواج دائم نیست بلکه در عقد موقت هم امکان انحلال وجود خواهد داشت البته باید اثبات شود.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692