مالیات بر ارث و بررسی نحوه پرداخت و آشنایی با قانون جدید آن


  • 5 آبان 1402
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 591

یکی از مالیات‌هایی که باید پرداخت شود؛ مالیات بر ارث نام دارد که بر اموال متوفی تعلق می‌گیرد و توسط ورثه پرداخت می‌شود. این موضوع در زمینه ارث بحث زیادی دارد و به همین دلیل نیاز است که توسط کارشناسان حقوقی بررسی شود. به همین دلیل این مقاله به بررسی  این نوع مالیات و قوانین مرتبط با آن اختصاص داده شده است.

منظور از مالیات بر ارث چیست؟

یکی از انواع مالیات‌هایی که باید توسط وارثان پرداخت شود و جزو مالیات‌های مستقیم به حساب می‌آید؛ مالیات بر ارث است. این دسته از مالیات‌ها قانونی است و باید طبق تشریفات قانونی برای پرداخت آن اقدام شود. به همین دلیل باید  برای پرداخت مالیات ابتدا گواهی انحصار وراثت صادر شود و سپس وارثان تا یک سال فرصت پرداخت این مالیات را دارند.

مدارک مورد نیاز برای پرداخت مالیات بر ارث

برای پرداخت مالیات نیاز است که مدارک زیر را همراه داشته باشید و دقت کنید که باید اظهارنامه پرداخت مالیات حتما ظرف مدت یکسال پرداخت شود:

  • تمامی رونوشت و گواهی‌های مربوط به بدهی‌های فرد متوفی و اسناد مربوط به مالکیت متوفی نسبت به اموال.
  • گواهی فوت فرد متوفی که این گواهی باید از مراجع قانونی تهیه شده باشد.
  • اگر متوفی وصیت نامه دارد باید این وصیت نامه به مدارک دیگر ضمیمه شود.
  • اظهارنامه‌ای که نشان دهنده هزینه‌های مربوط به کفن و دفن متوفی باشد.

نحوه پرداخت مالیات بر ارث در کرج

نحوه پرداخت مالیات بر ارث در کرج

برای پرداخت این نوع مالیات نیاز است که طبق مراحل زیر عمل کنید. توجه داشته باشید که این نوع از مالیات به این خاطر که توسط قانون تعیین شده است باید قانونی هم پرداخت شود. برای پرداخت این مالیات نیاز است که طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • ابتدا به سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایید.
  • در مرحله بعدی نیاز است که یک اظهارنامه تنظیم کنید. دراین اظهارنامه باید تمامی اطلاعات متوفی نوشته شود. همچنین نیاز است اطلاعاتی مانند هزینه‌های کفن و دفن او هم در این اظهارنامه به صورت کامل نوشته شود.
  • همچنین باید یک لیست از تمام دارایی‌های متوفی توسط وارثان تهیه شود و بعد باید آن را به اداره امور مالیاتی تحویل دهند.

در یک توضیح دقیق تر برای فروش ترکه باید مطابق زیر عمل شود:

  • ابتدا باید یک گواهی انحصار وراثت از یک دفتر اسناد رسمی گرفته شود. وجود این گواهی برای مشخص بودن سهم الارث وارثان ضروری است.
  • مراجعه به سازمان امور مالیاتی کرج برای پرداخت مالیات‌های مربوطهو در این مرحله یک یک برگه برای ورثه تهیه می‌شود که همان برگه مفاصا حساب است.
  • ورثه به همراه برگه مفاصا حساب و گواهی انحصار وراثت به دفاتر اسناد رسمی برای دریافت اجازه فروش اموال رجوع کند.

قانون جدید مالیات بر ارث به چه معناست؟

طبق قانون جدیدی که از آن تحت عنوان قانون مالیات برای ارث نام برده می‌شود، افرادی که بعد از سال ۹۵ به بعد فوت کرده‌اند نیازی ندارند که هر وارث به صورت جداگانه مالیات پرداخت کند و همچنین قانون ۶۵ درصدی مالیات بر کل ارزش اموال متوفی نیز از بین رفته است. در قانون جدید مالیات باید بر اساس یک جدول درصدی که باید برای مالیات پرداخت شود؛ تعیین شود.

طبق قانون جدید اگر اموال به جا مانده از متوفی کمتر از میزان بدهی‌ها و هزینه‌های لازم برای کفن و دفن او بود نیازی به پرداخت مالیات نیست. یک رقم ثابت برای پرداخت مالیات نمی‌توان بیان کرد و نیاز است که حتما به مقدار و ارزش اموال متوفی دقت داشت. برخی ترکه بیشتری برای وارثان بر جا می‌گذارند که طبیعی است که مالیات آن‌ها بیشتر است. بر فرض مثال ممکن است که فردی ملک مسکونی و یک مغازه تجاری داشته باشد. در این صورت بدیهی است که مالیات ملک و مغازه تجاری بیشتر از فردی است که فقط یک ملک مسکونی برای وراثان برجای گذاشته است.

آیا همه طبقات ارث باید مالیات یکسانی پرداخت کنند؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید در مورد مالیات بر ارث در کرج بدانید این است که افرادی که در طبقات مختلف ارث هستند یک مالیات مساوی پرداخت نمی‌کنند؛ بلکه قانون برای این افراد مالیات‌های جداگانه‌ای قرارداده است.

طبقات ارث متفاوت است و افرادی که در طبقه اول هستند نسبت به طبقات دوم و سوم سهم مالیات متفاوتی دارند. به عبارتی دیگر افرادی که در طبقه اول قرار دارند مالیات کمتری باید پرداخت کنند اما دیگر طبقات باید مالیات بیشتری پرداخت نمایند.

انواع اموال متوفی برای پرداخت مالیات بر ارث

اموالی که نیاز به پرداخت مالیات توسط ورثه را دارند متفاوت است. این اموال شامل سپرده‌های بانکی و طلا، سپرده‌های مالی و اعتباری به موسسات، ملک مسکونی، مغازه و املاک تجاری، خودرو، سهام بورسی و غیربورسی، باغ و ملک زراعتی و زمین، اوراق مشارکتی و حق امتیاز، صندوق امانات و سایر اموال و دارایی ها را شامل می‌شود که نیاز است توسط وکیل ارث در کرج وکیل ابتدا مشورت شود و سپس اقدام به محاسبه مالیات نمود.

در کنار این اموال که ورثه را موظف به پرداخت مالیات می‌کند؛ ممکن است متوفی اموالی از خود به جا گذاشته باشد که نیازی به پرداخت مالیات نداشته باشد که در ادامه بیان می‌شود.

چه اموالی نیاز به پرداخت مالیات از جانب وراث را ندارد؟

نیازی نیست برای اموالی که در ادامه بیان می‌شود مالیات پرداخت شود:

  • اگر فرد متوفی بازنشسته بوده است و مبلغی بابت بازنشستگی به او پرداخت می‌شده است نیازی به پرداخت مالیات را ندارد.
  • همچنین نیازی به پرداخت مالیات ناشی از وجوه دریافتی خدمت سربازی نیست.
  • اگر بیمه به حساب متوفی مبلغی واریز کرده باشد و یا این که او به دلیل مرخصی استحقاقی وجوهی دریافت کرده باشد.
  • کارفرما اگر وجهی برای متوفی واریز کرده باشد، نیازی به پرداخت مالیات آن نیست.
  • اساس منزل و خسارت‌هایی که ناشی از فوت و دیه متوفی بوده است؛ مالیات ندارد.
  • اموال وقف شده و هزینه‌های کفن و دفن متوفی و بدهی‌های او
  • برخی از اموالی که غیر منقول هستند و سندی هم ندارند.

مالیات بر ارث با گروه وکلای کرج وکیل

برای پرداخت مالیات‌های مربوط به ارث باید حتما با یک وکیل ارث مشورت شود تا از قانون‌هایی که در این زمینه وجود دارد اطلاع دقیق پیدا کنید. برخی از قوانین در ارث تغییر کرده اند و نیاز است که توسط توسط وکلای ارث به شما توضیح داده شود. همچنین توصیه ما این است که برای انجام مراحل پرداخت مالیات از گروه وکلای کرج وکیل مشورت بخواهید تا بدون فوت وقت تمامی مراحل را در کمترین زمان انجام دهید. همچنین استفاده از مشاوره حقوقی رایگان کرج وکیل گزینه‌ای است که به می‌تواند به شما کمک فراوانی در حل مشکلات حقوقیتان نماید.

مالیات بر ارث با گروه وکلای کرج وکیل

جمع بندی

ارث و پرداخت مالیات آن برای تقسیم ارث ضروری است. مالیاتی که برای ارث پرداخت می‌شود توسط ورثه است و طبق قانون جدید میزان و مقدار هر کدام از اموالی که ورثه باید پرداخت کند مشخص شده است. بنابراین وراث با تنظیم یک اظهارنامه برای پرداخت مالیات اقدام می‌نمایند.

سوالات پایانی

قانون جدید ارث آیا تمامی افراد را در برمیگیرد؟

این قانون تنها افرادی را که از سال ۹۵ به بعد فوت کرده‌اند را شامل می‌شود و نه بقیه افراد را.

وراث طبق اول چه کسانی هستند؟

در این طبقه پدر و مادر و فرزندان متوفی و نوه‌ها متوفی قرار می‌گیرد.

امتیاز به این مطلب
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692