گواهی عدم امکان سازش چه زمانی صادر می‌شود؟ روش دریافت آن


  • 18 دی 1402
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 420

صدور گواهی عدم امکان سازش به این معناست که زن و مرد دیگر نمی‌‍توانند بیشتر از این با یکدیگر زندگی کنند. این گواهی توسط دادگاه صادر می‌شود و نشان دهنده رای و حکم قاضی دادگاه در طلاق است. برای صدور این گواهی نیاز به طی مراحل طلاق توسط زن و مرد یا وکلای آن‌هاست. توجه داشته باشید که اگر قاضی دادگاه در کرج اگر دلایل زن و مرد را کافی نداند از صدور گواهی عدم سازش خودداری می‌کند. در این مقاله تمامی نکات و مراحلی که باید توسط زن و مرد طی شود؛ بیان خواهد شد.

گواهی عدم امکان سازش چه زمانی صادر می‌شود؟

برای این که دادگاه گواهی عدم سازش را صادر نماید نیاز است که طرفین خواستار طلاق باشند. گاهی اوقات دادگاه حکم طلاق صادر می‌کند و در برخی از مواقع این گواهی از طرف دادگاه صادر خواهد شد. ممکن است که سوال پیش آید که در چه زمانی باید از طرف دادگاه گواهی مربوطه و چه زمانی باید حکم طلاق صادر شود.

تنها در سه مورد است که دادگاه اقدام به صدور گواهی عدم سازش می‌نماید که در ادامه بررسی خواهد شد:

  • اگر مرد درخواست طلاق داشته باشد نیاز به صدور این نوع از گواهی توسط دادگاه است. به عبارتی دیگر در طلاق‌ از طرف مرد حکم طلاق صادر نخواهد شد و نیاز به گواهی عدم سازش است.
  • در صورتی که طلاق توافقی در کرج انجام شود دادگاه بدون وارد شدن به ماهیت دعوا و صرفا بر اساس خواسته زن و مرد گواهی طلاق را صادر خواهد کرد و نیازی به صدور حکم طلاق نیست. این نکته مهم را توجه داشته باشید که در این نوع از طلاق باید تکلیف تمامی تعهدات زن و مرد توسط زوجین مشخص شود.

صدور حکم طلاق

در برخی از موارد به جای صدور گواهی عدم امکان سازش دادگاه حکم دیگری صادر می‌کند که به آن حکم طلاق گفته می‌شود. معمولا در همه انواع طلاق گواهی صادر نمی‌شود و گاهی اوقات نیاز است که وارد ماهیت دعوا شود و شرایط موجود را بررسی و سپس اجازه طلاق بدهد. اگر زن خواستار طلاق باشد باید ابتدا دلایل و شرایط قانونی را بررسی کند. البته در صورتی که زن حق طلاق داشته باشد دیگر نیازی به صدور حکم طلاق نیست بلکه تنها گواهی عدم سازش صادر می‌شود.

برای مثال ممکن است که زن به خاطر شرایط سختی که در آن قرار دارد؛ درخواست طلاق داشته باشد که باید ابتدا برای دادگاه تقاضای خود را ارسال کند. دادگاه تمامی شرایط را بررسی خواهد کرد و پس از بررسی‌های لازم حکمی صادر می‌کند که به آن حکم طلاق گفته می‌شود. این نکته مهم را توجه داشته باشید که زن باید تمامی ادله خود را برای قاضی دادگاه نشان دهد و اگر ادله از نظر قاضی کافی نبود حکم طلاق را صادر نخواهد کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای جمع آوری مدارک ابتدا از یک وکیل مناسب در کرج مشاوره رایگان حقوقی دریافت نمایید.

روش دریافت گواهی عدم امکان سازش

روش دریافت گواهی عدم امکان سازش

برای دریافت این گواهی باید مراحلی را به درستی طی کنید. دقت داشته باشید که در هر مرحله ابتدا مدارک و اسناد مورد نیاز را تهیه کنید.

  • ابتدا نیاز به ثبت نام در سامانه‌ای به نام سامانه تصمیم است. ثبت نام در این سامانه به این خاطر است که زن و مرد در جلسات مشاوره شرکت کنند. شرکت در تمامی جلسات مشاوره اجباری است و ممکن است که وقت گیر باشد.
  • پس از شرکت در جلسات مشاوره، یک گواهی صادر می‌شود که در آن عدم توافق بین زن و شوهر را نشان می‌دهد. سپس باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و درخواست خود را به ثبت برسانید. دفاتر خدمات برای دادگاه مربوطه دادخواست شما را ارسال می‌کند و پس از آن دادگاه تقاضای شما را بررسی خواهد کرد.

مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی عدم امکان سازش

برای دریافت گواهی و انجام طلاق نیاز است که مدارک زیر را تهیه کنید:

  • ابتدا گواهی عدم توافق بین زوجین را دریافت کنید. به عبارتی دیگر برای صدور این گواهی نیاز به حضور در تمامی جلسات مشاوره است.
  • مدارک شناسایی از زن و شوهر نیاز است. بهتر است از مدارک کپی هم داشته باشید.
  • اگر در دوران عقد قصد دارید این گواهی را دریافت کنید باید حتما گواهی بکارت از پزشکی قانونی دریافت نمایید. بسیاری از دفاتر طلاق بدون این گواهی طلاق را ثبت نخواهد کرد.
  • در صورتی که زن و شوهر به صورت توافقی از یکدیگر جدا می‌شوند، باید توافق نامه مربوطه هم در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود.

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش

بعد از این که زن و مرد توانستند این گواهی را دریافت کنند باید به مدت زمان آن توجه داشته باشند. اگر تا مدت ۳ ماه از صدور گواهی عدم سازش به دفاتر طلاق مراجعه نشود نیاز به دریافت دوباره آن است. به عبارتی دیگر زن و یا مرد تنها در مدت ۳ ماه فرصت دارند که طلاق خود را به ثبت برسانند و بعد از آن این برگه باطل خواهد شد.

درحالی که برای ثبت حکم طلاق ۶ ماه فرصت است و پس از این ۶ ماه حکم طلاق باطل خواهد شد. توجه داشته باشید در صورتی که مهلت گواهی عدم سازش اگر تمام شود باید ابتدا تمامی مراحل را از ابتدا تکرار کنید.

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش

جمع بندی

برای دریافت گواهی سازش و انجام مراحل طلاق توصیه تمامی قضات این است که حتما با وکلای طلاق مشورت شود. از آن جایی که اصولا وقت به مانند طلا می‌باشد بهتر است که زن و شوهر تمامی کارهای خودشان را به وکیل مناسب بسپارند. گروه وکلای کرج وکیل از وکلای با تجربه دادگستری تشکیل شده است و با مراجعه به دفتر وکالت در کرج می‌توانید از مشورت این گروه استفاده نمایید.

صدور گواهی عدم امکان سازش از طرف دادگاه برای مواردی که زن و مرد با توافق جدا می‌شوند ضروری است. در صورتی که مرد قصد داشته باشد همسرش را طلاق بدهد نیز به جای حکم طلاق این نوع گواهی صادر خواهد شد.

سوالات متداول

دریافت مهریه در صورت صدور گواهی عدم سازش چگونه است؟

دریافت مهریه و صدور گواهی توسط دادگاه برای طلاق هیچ منافاتی ندارد و می‌توانید مهریه خود را نیز دریافت کنید.

آیا حضور زوجین برای دریافت عدم امکان سازش ضروری است؟

بله هر دو زوج باید در دادگاه حضور داشته باشند. البته می‌توانید به یک وکیل وکالت دهید تا او به جای شما در دادگاه حضور داشته باشد.

1/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692