توقیف اموال کارفرما چگونه است؟ آشنایی با روش ها و مراحل آن


  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 2047

توقیف اموال کارفرما اقدامی است که قانون جهت جبران زیان وارده بر کارگر و کارمند وصف نموده ،این نوع از توقیف برای کارفرمایی که به تعهداتش عمل نکرده قابل اجرا می باشد تا کارگر بتواند به حقوق خود برسد ،اکنون با جزئیات مربوط به توقیف اموال کارفرما بیشتر آشنا خواهیم شد.

توقیف اموال کارفرما چیست؟

کارفرمایی که در قبال کارگر یا کارمند خود به تعهداتش عمل ننموده شامل حکم توقیف اموال میشود که به دو روش توقیف اجرایی و توقیف تامینی می باشد تا جبران ضرر کارگر و کارمند شود.

کارفرما چه تعهداتی نسبت به کارگران و کارمندان خود دارد؟

کارفرما پس از استخدام فرد می بایست برابر قانون کار به تعهدات خود عمل نماید در صورت عدم رعایت آن، از او شکایت و موجب توقیف اموال اومیگردد کارفرما درهفت موضوع نسبت به کارگران و کارمندان خود تعهد دارد که شامل موارد زیر می باشد:

* پرداخت حق حقوق

حقوق و سایر مزایا امری است که کارفرما باید طبق قانون کار و قرارداد درج شده پرداخت نماید در غیر این صورت کارگر می تواند ازاو شکایت کند.

*بیمه کارگر طبق قانون کار

پرداخت حق بیمه به عهده کارفرما می باشد و چنانچه در این خصوص اقدام نکند تخلف محسوب میشود.

* رعایت شرایط کاری

کارفرما باید شرایط کاری که در قانون کار آمده است رعایت نماید این شرایط از قبیل :رعایت ساعت کاری ،عدم درخواست کار اضافی از کارگر، استفاده نکردن از افراد زیر ۱۵ سال و… می باشد.

*پرداخت حق سنوات

یکی دیگر از تعهدات کارفرما پرداخت حق سنوات کارگران میباشد که در قانون کار آمده است.

* پرداخت مطالبات معوقه

طبق ماده ۲۲ قانون کار، کارفرما باید مطالبات حقوقی کارگر را پس از اتمام کار پرداخت نماید و چنانچه کارگر فوت کرده باشد باید به ورثه او بپردازد.

* گواهی انجام کار

کارفرما وظیفه دارد پس از پایان قرارداد کار، در صورت درخواست کارگر گواهی انجام کار را همراه با نوع کار و مدت زمان شروع و پایان همکاری را به او ارائه دهد.

* تامین ایمنی و وسایل حفظ سلامت کارگر

از تعهدات دیگر کارفرما حفظ موارد ایمنی و سلامت کارگراست تامین ایمنی شامل :ایمنی کارگاه، ماشین آلات و دادن وسایل ایمنی به کارگر است در صورت عدم ایمنی کارگران ،کارفرما بعنوان متخلف معرفی می شود.

اموال قابل توقیف چه اموالی هستند؟

اموال منقول و غیرمنقول میباشد که توقیف اموال کارفرما به شرح زیربیان میشود.

*اموال منقول

اموالی که قابل جابجایی می باشد از جمله: اتومبیل ، گوشی همراه و مواردی از این دست جزو اموال منقول محسوب می شوند.

* اموال غیر منقول

اموالی که قابلیت جابجایی ندارند از جمله :ساختمان، زمین و مواردی از این دست جزء اموال غیر منقول محسوب می شود.

روش های توقیف کردن اموال کارفرما چیست؟

همانطور که قبلا اشاره شد توقیف اموال کارفرما به دو صورت توقیف اجرایی و توقیف تامینی قابل اجرا خواهد بود که بدین شرح میباشد.

*توقیف تامینی یا توقیف احتیاطی

زمانی که حکم توقیف اموال به کارفرما داده می شود حکم به صورت اجراییه به او ابلاغ می گردد ، سپس کارفرما ۱۰ روز فرصت دارد تا آن را اجرا نماید بعضی از کارفرمایان در مهلت ده روزه نسبت به انتقال اموال شان به فرد دیگری اقدام نموده و یا مبادرت به روشهایی میکند تا اموال را تسلیم نکند ،جهت مقابله با این عمل کارگر میتواند طبق تبصره ۱ ماده ۳۵ قانون اجرای احکام مدنی قبل از اتمام مهلت ده روزه اموال کارفرما را معرفی نماید و آنها را توقیف کند در این حالت توقیف تامینی انجام می گردد.

*توقیف اموال اجرایی

بعد از ۱۰ روز از ابلاغیه چنانچه کارفرما ، حکم را اجرا نکند شاکی میتواند درخواست توقیف اموال کارفرما را بدهد در این شرایط اموال کارفرما توقیف خواهد شد ، که به آن توقیف اجرایی گویند.

مراحل توقیف اموال کارفرما به چه صورت است؟

مراحل آن در مورد اموال منقول و غیرمنقول متفاوت است این مراحل بدین گونه میباشد.

* نحوه توقیف اموال منقول

چنانچه مال از نوع منقول محسوب شود مامور اجرا وظیفه دارد قبل از توقیف لیستی از اموال مربوطه را تنظیم نماید تا ارزش مالی آن مورد بررسی قرار گیرد ودر همان محل نگهداری می شوند و فقط در صورتی جابجا خواهند شد که این کار لازم باشد.

*نحوه توقیف اموال غیر منقول

در صورتی که مال از نوع غیر منقول باشد اول وضعیت ثبتی آن مشخص میشود اگر در سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت شده است به اداره ثبت اطلاعات داده و اداره ثبت مال موردنظر را در دفتر بازداشتی ثبت می نماید و آن را به اطلاع مامور اجرا می رساند و اگر هم ثبت نشده باشد چنانچه مال به عنوان اموال کارفرما شناخته شود می‌توان آن را توقیف نمود.
توقیف اموال کارفرما یکی از مسائل حقوقی شایع است که برای اشخاصی که از کارفرما ضرر دیده اند در نظر گرفته شده است.

چنانچه در خصوص توقیف اموال سوالی دارید ،با وکیل اداره کار در کرج وکیل تماس بگیرید ، مشاوران و وکلای کرج وکیل میتوانند راهنمایی‌های لازم را در مورد توقیف اموال ارائه دهند و همچنین برای گرفتن سایر اطلاعات حقوقی از جمله :تقسیم ارث،اثبات نسب مادری و مسائل حقوقی وکیفری دیگرهم می توانید بهره بگیرید.

* سوالات متداول

اگر کارفرما مال و اموال نداشته باشد شاکی چه اقدامی میتواند بکند؟
می تواند حکم جلب کارفرما را بگیرد و او را بازداشت کند.

چه اموال از کارفرما را نمی توان توقیف کرد؟
اموالی که مورد نیاز زندگی او شناخته می‌شود را نمی توان توقیف کرد این اموال تحت عنوان مستثنیات دین شناخته می شود.

تعهدات کارفرما به کارگر شامل چه مواردی می شود؟
شامل: رعایت شرایط کار ،پرداخت حق وحقوق، پرداخت حق سنوات و بیمه کارگر،تسلیم گواهی انجام کار، تامین ایمنی کارگر و ماشین آلات و وسایل حفظ سلامت کارگران است.

اگر در مهلت زمان ابلاغیه، کارفرما اموال خود را انتقال دهد شاکی چه اقدامی می تواند انجام دهد ؟
می تواند برای جلوگیری از این اتفاق قبل از اتمام مهلت ابلاغ ، اقدام به توقیف اموال نماید.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692