طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی


  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1172

شاید یکی از دلایل مهمی که برای طلاق وجود دارد؛ طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی باشد. در این نوع طلاق مرد و زن به این دلیل که یکی از زوجین قادر به برقراری رابطه جنسی با دیگری نیست، مصلحت یکدیگر را در طلاق می‎‌بینند. در این مقاله با مسائل حقوقی این طلاق بیشتر آشنا  می‌شویم.

موارد طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی

علل زیادی وجود دارد که زن و مرد را به دلیل نداشتن رابطه زناشویی وادار به طلاق می‌کند. طلاق به خاطر نبود رابطه زناشویی هم می‌تواند از طرف زن و هم از طرف زن اتفاق بیافتد. با اینحال مواردی وجود دارد که باعث طلاق برای زن و هم برای مرد می‌شود. از مهم‌ترین دلایلی که باعث طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی می‌شود موارد زیر است:

  • دلایل متعددی ممکن است توسط زن و یا مرد ارائه شود. برای مثال ممکن است زوج با زن رابطه جنسی برقرار نکند و در ادامه بیان کند که زن برخی از موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کند. در برخی از مواقع هم زن ممکن است بیان کند زائل شدن پرده بکارت و درد آن ترس دارد و به همین دلیل تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارد. در این صورت گفته می‌شود مرد و یا زن از روی عمد مایل به برقراری رابطه جنسی نیستند.
  • وجود برخی از عیوب در زن و یا مرد که باعث فسخ نکاح می‌شود. در قانون برخی از عیوب برای زن و مرد تعریف شده است که اگر زن و یا مرد دچار این عیوب باشند و برای رفع آن اقدامی نکنند، یکی از طرفین می‌تواند نکاح را فسخ کند.
  • گاهی اوقات مرد تمایل دارد که با همسرش رابطه مقعدی داشته باشد. رابطه مقعدی به رابطه از پشت گفته می‌شود. در این صورت زن ممکن است در عسر و حرج قرار بگیرد و به همین خاطر تقاضای طلاق از دادگاه داشته باشد.
  • گاهی اوقات رابطه جنسی برقرار می‌شود اما این رابطه به گونه دیگری است. به عبارتی دیگر ممکن است این رابطه به صورت غیر متعارف برقرار شود. برای مثال مرد بخواهد چندین بار در طول روز رابطه جنسی با همسرش برقرار کند و علاوه بر آن  در طول شب هم از او بخواهد رابطه جنسی با او برقرار کند. در این صورت این رابطه به صورت غیر متعارف درآمده و می‌توان از دادگاه در کرج درخواست طلاق کرد.
  • در برخی موارد زن می‌تواند از مرد به این دلیل که او سر مزاج است طلاق بگیرد. به این معنا که مرد تمایل به برقراری رابطه جنسی دارد اما از لحاظ روحی و یا به دلیل برخی از بیماری‌های خاص میل او به رابطه جنسی کمتر است.
  • گاهی اوقات زود انزالی در شوهر می‌تواند از دلایل طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی باشد.

طلاق به دلیل نداشتن رابطه از طرف زن

طلاق به دلیل نداشتن رابطه از طرف زن

همان گونه که به طور مختصر بیان شد، در برخی موارد زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق به دلیل عدم رابطه زناشویی را داشته باشند. در این صورت زن به این خاطر که دچار عسر و حرج شده است می‌تواند تقاضای طلاق را داشته باشد. بنابراین نیاز است که حتما به دادگاه ثابت شود که زن دچار عسر و حرج شده است. اثبات این قضیه با زن است و حتما باید دلایل و مدارک قانع کننده به قاضی دادگاه در کرج ارائه شود تا او حکم به عسر و حرج بدهد. برای اثبات سختی زن به دلیل عدم رابطه جنسی، می‌توانید از وکلای متخصص خانواده در کرج وکیل هم مشورت بخواهید.

طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی از طرف مرد

یکی از مواردی که باعث طلاق برای مردان می‌شود نبود رابطه جنسی و به عبارتی تمکین خاص است. اگر زن به دلایلی به غیر از بیماری، از همسرش تمکین خاص نکند و به عبارتی دیگر از برقراری رابطه جنسی با او خودداری کند؛ مرد می‌تواند از دادگاه حکم عدم تمکین بگیرد. با گرفتن حکم عدم تمکین، زن از نفقه محروم می‌شود و حتی شوهرش می‌تواند همسر دوم برای خود اختیار کند.

حقوق قانونی دیگری مانند مهریه از جمله مواردی است که حتی در صورت عدم تمکین زن باز هم به او تعلق می‌گیرد. اما اگر زن هنوز دوشیزه باشد و عدم تمکین او به صورت خاص باعث طلاق شود مستحق نصف مهریه است.

موارد فسخ نکاح

مواردی در قانون وجود دارد که حکم طلاق را ندارد و در عوض باعث فسخ نکاح می‌شود. این بیماری‌ها در زنان و در مردان متفاوت است. مواردی که باعث حق فسخ نکاح برای زن می‌شود در زیر بیان شده است:

  • عنن مرد: به این معنا که مرد توانایی نعوذ ندارد و حتی اگر بعد از عقد هم این مشکل در او به وجود بیاید باز هم زن می‌تواند نکاح را فسخ کند البته باید در دادگاه اثبات شود.
  • اختگی شوهر: برخی از قضات در کرج بیان می‌کنند زمانی زن می‌تواند نکاح را فسخ کند که قبل از ازدواج ایجاد شده باشد و زن از اخته بودن مرد آگاه نباشد.
  • مقطوع بودن آلت تناسلی در مرد: مقطوع بودن باید به حدی باشد که مرد قادر به رابطه جنسی نباشد.

از دلایلی که باعث می‌شود مرد حق فسخ در نکاح را داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • اگر زن دچار قرن باشد. به این معنا که استخوانی در آلت تناسلی زن وجود دارد که مانع از رابطه جنسی با مرد می‌شود.
  • اگر مجرای واژن و مجرای ادراری زن یکی شده باشد و زن افضاء شده باشد؛ مرد ‌می‌تواند درخواست فسخ نکاح را بدهد.

در مواردی که فسخ نکاح به وجود می‌آید، زن مستحق دریافت مهریه نیست.

طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی و اثبات آن در کرج وکیل

معمولا طلاق و اثبات دلایل طلاق همیشه سخت بوده است. به خصوص برای زنانی که در مشقت و سختی هستند، اثبات آن سخت‌تر می‌شود به همین دلیل نیاز است که حتما از یک وکیل برای انجام امور طلاق کمک بخواهند. وکیل طلاق در کرج وکیل می‌تواند به شما کمک فراوانی در اثبات طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی نماید. همچنین می‌توایند از مشاوره حقوقی رایگان در کرج وکیل استفاده کنید.

جمع بندی

گاهی اوقات ممکن است طلاق به این خاطر که یکی از زوجین نمی‌تواند رابطه جنسی برقرار کند و یا مایل به برقراری رابطه جنسی نیست؛ اتفاق می‌افتد. دلایلی مانند عدم تمایل یکی زوجین، برخی از عیوب خاص، برخی از مشکلات مزاجی خاص، وجود رابطه‌های نامتعارف و .. از مهمترین دلایلی است که باعث می‌شود زن و یا مرد درخواست طلاق داشته باشند.

توجه داشته باشید اگر مرد به دلیل عدم برقراری رابطه جنسی از همسرش جدا می‌شود باید حتما مهریه را به او پرداخت کند اما در موارد فسخ نکاح دیگر نیازی به پرداخت مهریه نیست.

سوالات پایانی

وکیل طلاق درکرج وکیل چگونه می‌تواند در طلاق به دلیل عدم رابطه زناشویی کمک کند؟

معمولا اثبات عدم رابطه زناشویی و قرار گرفتن در عسر و حرج برای زنان کار دشواری است. وکیل طلاق به دلیل این که سالها تجربه در پرونده‌های طلاق داشته است می‌تواند راه‌های مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

علت عدم پرداخت مهریه به زن در فسخ نکاح چیست؟

به این خاطر که زن رابطه زناشویی با مرد نداشته است اما اگر رابطه زناشویی برقرار شده باشد مرد باید مهریه را به زن پرداخت کند.

2.5/5 - (2 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692