آشنایی با شرایط و نحوه طلاق غیابی در کرج


  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1236

گاهی اوقات مشکلاتی پیش می‌آید که زن و یا حتی مرد مجبور می‌شود بدون حضور یکی از زوجین در دادگاه کرج حکم طلاق غیابی را بگیرد. طلاق غیابی در کرج دارای مراحل و شرایطی است که باید از تمامی آن مراحل اطلاع داشت. دراین مقاله ما به بررسی این نوع طلاق در کرج می‌پردازیم.

طلاق به صورت غیابی چیست؟

منظور از طلاقی که به صورت غیابی انجام میشود این است که قاضی دادگاه خانوداده درکرج بدون این که مرد و یا زن  در دادگاه حضور داشته باشد حکم این طلاق را صادر می‌کند. معمولا این طلاق به این صورت است که مرد یا زن در جلسات رسیدگی حاضر نمی‌شود خواه اینکه اصلا به آنها ابلاغیه نرسیده باشد یا اینکه اصلا تمایلی به حضور در دادگاه را ندارند.

همان گونه که بیان شد این طلاق هم از طرف زن و هم از طرف مرد می‌تواند انجام شود. برای طلاق غیابی در کرج از طرف زن نیاز است که زن دلایل و مدارک محکم و قانع کننده به دادگاه تحویل بدهد و دادگاه یک رای طلاق به صورت غیابی صادر کند. در حالی که اگر مرد بخواهد به صورت غیابی همسرش را طلاق بدهد لازم است ابتدا حقوق و تعهدات زن را بپردازد و سپس دادگاه کرج حکم طلاق غیابی در کرج را صادر می‌کند.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

یکی از مهمترین نکاتی درباره طلاق از طرف زن به صورت غیابی این است که باید حتما زن در دادگاه ثابت کند که دچار وضعیت و شرایطی است که باید حتما دادگاه بر اساس این شرایط حکم طلاق زن را صادر کند. در قانون دلایلی آورده شده است که زن با اثبات این دلایل می‌تواند به صورت یکطرفه درخواست طلاق از دادگاه کرج داشته باشد که شامل موارد زیر است:

  • مهمترین دلیلی که زن می‌تواند به دادگاه به عنوان یک دلیل ارائه کند عسر و حرج زن است. به این معنا که زن به واسطه اعمالی که شوهر انجام می‌دهد در شرایط سخت و مشقت باری قرار گرفته است و چاره‌ای به جز جدایی و طلاق ندارد. مصادیق عسر و حرج در قانون آورده شده است ولی قاضی دادگاه کرج می‌تواند بنا به صلاحیت و تشخیص خود در سختی بودن زن را تشخیص دهد حتی اگر مصداق آن متفاوت باشد.
  • به حبس محکوم شدن مرد به بیش تر از ۵ سال، کتک زدن زن و بداخلاقی و رفتارهای نامناسب با زن، غیبت طولانی مرد و یا مفقودالاثر شدن او به گونه‌ای که هیچکس هیچ خبری از او نداشته باشد و یا پرداخت نکردن نفقه به زن هم می‌تواند مصادیق عسر و حرج برای زن باشد و هم از دلایلی که زن می‌تواند با اثبات آنها تقاضای طلاق یک طرفه از دادگاه‌ خانواده کرج را داشته باشد.
  • خیانت مرد به زن، وجود برخی از امراض روحی و روانی و فیزیکی در مرد که غیر قابل درمان هستند هم از دلایلی است که زن با استناد به آنها می‌تواند تقاضای داشته باشد که دادگاه حکم طلاق برای او صادر کند.
  • طلاق غیابی در کرج به واسطه وکالتی که شوهر به همسرش داده است هم امکان دارد. در صورتی که زن وکالت در طلاق و یا حق طلاق داشته باشد می‌تواند بدون حضور شوهر از دادگاه حکم طلاق به صورت غیابی را صادر می‌کند اما نیاز است که حتما یک وکیل دادگستری از کرج وجود داشته باشد.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

با اثبات تمامی موارد بالا زن باید ابتدا یک دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک کرج تنظیم کند و سپس در روز دادرسی تمامی مدارک و ادله را همراه خود داشته باشد. اگر مدارک مورد پذیرش دادگاه بود قاضی حکم طلاق را صادر می‌کند و نیاز است که زن برای ثبت آن به یکی از دفاتر طلاق کرج رجوع کند.

طلاق به صورت غیابی از طرف مرد در کرج

در قانون ایران حق طلاق با مرد است و مرد می‌تواند در هر زمانی که بخواهد همسرش را طلاق بدهد. البته در سالهای اخیر دادگاه ارائه گواهی عدم امکان سازش را برای مردانی که قصد دارند همسرشان را طلاق بدهند ضروری دانسته است به همین خاطر نیاز است که مرد قبل از این که همسرش را طلاق بدهد این گواهی را دریافت کند.

اگر در روز دادرسی زن و یا وکیل زن در دادگاه خانواده کرج حضور پیدا نکند قاضی دادگاه می‌تواند حکم طلاق غیابی در کرج را صادر کند و مرد هم با مراجعه به یکی از دفاتر طلاق کرج می‌تواند به صورت غیابی همسرش را طلاق بدهد.

نیاز است که مرد تمامی حقوق زن را تعیین تکلیف کند و شرایط پرداخت آنها را مهیا کند این حقوق شامل نفقه ایام معوقه، اجرت المثل ایام زوجیت و مهریه است که مرد باید قبل از صادر شدن حکم طلاق درباره نحوه پرداخت آنها تصمیم بگیرد.

پس از این که حکم طلاق صادر شد نیاز نیست که حتما زن برای ثبت طلاق در دفترخانه حضور داشته باشد بلکه حضور مرد کفایت می‌کند به این خاطر که مرد صلاحیت دارد همسرش را در هر زمانی که بخواهد طلاق بدهد بنابراین طلاق غیابی در کرج بدون حضور زن و تنها توسط مرد انجام می‌شود.

نحوه ثبت طلاق غیابی زن در دفاتر طلاق کرج

برای این که زن بتواند حکم طلاق را به صورت رسمی به ثبت برساند باید زن بعد از گذشت شش ماه از مهلت تجدید نظر خواهی باید رای و حکم طلاقی را که دادگاه صادر کرده است به دفاتر طلاق کرج ارائه کند. اگر مرد برای ثبت به دفاتر خانه رجوع نکرد باید سردفتر یک ابلاغیه برای او صادر کند. مرد می‌تواند اعلام کند که یک مشکل و عذری برای او پیش آمده است و امکان حضورش در دفترخانه برای ثبت طلاق نیست.

اگر مرد اعلام عذر کند دفترخانه باید یک هفته دیگر برای او صبر کند و اگر بعد از این یک هفته مرد برای ثبت طلاق در دفتر خانه حاضر نشد سردفتر بدون حضور او طلاق را ثبت می‌کند. طلاق غیابی در کرج برای افرادی که وکیل دارند راحت‌تر انجام می‌شود.

مدارک لازم برای طلاق غیابی در کرج

وجود سند ازدواج و یا رونوشت سند ازدواج ضروری و لازم است. می‌توانید برای دریافت رونوشت سند ازدواج به دفتر ازدواجی که در آن جا عقد کرده‌اید رجوع کنید و درخواست کنید رونوشت را برای شما صادر کنند.

وجود مدارک هویتی زن یا مرد که شامل شناسنامه و کارت ملی است.

مراحل طلاق غیابی در کرج

انجام مراحل طلاق غیابی در کرج با گروه کرج وکیل

برای انجام مراحل طلاقی که به صورت غیابی انجام می‌شود بهتر است از وکیل متخصص دادگستری استفاده کنید به این خاطر که مراحلی سخت و پیچیده دارد و تنها وکیلی که تجربه کافی دارد می‌تواند تمامی مراحل طلاق غیابی در کرج  را هیچ نقصی انجام دهد.

گروه وکلای کرج وکیل از وکلای با سابقه در زمینه طلاق توافقی در کرج تشکیل شده و با تمامی مراحل سخت و پیچیده طلاق غیابی آشنایی دارند به همین خاطر ما توصیه می‌کنیم که با وکلای کرج وکیل تماس بگیرید و علاوه بر مشاوره حقوقی رایگان از تجربیات و توصیه‌های آنان نیز بهره مند شوید.

سخنان پایانی

هم مرد و هم زن می‌تواند از دادگاه خانواده کرج تقاضای طلاق غیابی داشته باشد اما نیاز است که زن ابتدا مدارک و ادله‌ای ارائه دهد که نشان دهنده این باشد که در شرایط و موقعیت مناسبی قرار ندارد و دچار مشقت و سختی شده است.

در صورتی که زن وکالت داشته باشد و یا مرد ۴ سال مفقودالاثر باشد زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق داشته باشد. اگر مرد قصد دارد همسرش را به صورت غیابی طلاق بدهد باید تمامی حقوق مالی زن را بپردازد.

سوالات پایانی

آیا امکان طلاق از شوهر خارجی به صورت غیابی وجود دارد؟

بله ولی ابتدا لازم است که شوهر تمامی حقوق مالی زن را مانند مهریه، جهیزیه و اجرت‌المثل را زن را پرداخت کند.

در چه صورتی زن می‌تواند در دوران عقد به صورت غیابی طلاق بگیرد؟

امکان طلاق غیابی در دوران عقد وجود دارد و در صورتی که زن وکالت در طلاق داشته باشد و یا این که دچار عسر و حرج باشد می‌تواند تقاضای طلاق در دوران عقد را داشته باشد.

امتیاز به این مطلب
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692