مجازات رانندگی در حالت مستی چیست؟


  • ۳۰ مهر ۱۴۰۱
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1942

همانطور که میدانید رانندگی در حالت مستی تخلف به حساب می آید. راننده مست مجرم شناخته شده و طبق قوانین به ۸۰ ضربه شلاق محکوم میشود. بر اساس این قوانین فرقی نمیکند که خوردن مسکر کم باشد یا زیاد،فرد را مست کند یا نه،در هر صورت راننده ای که مست باشد از جهت تخلفات رانندگی مجرم شناخته می شود.
رانندگی در حالت مستی و شرب خمر دو تخلف کاملاً مجزا می باشد. اگر شخصی در این حالت تصادف کند مجازاتش تشدید خواهد شد.

اثبات حالت مستی در رانندگی

در ابتدا پلیس باید از صحت تشخیص خود اطمینان داشته باشد. برای تشخیص این کار پلیس راهنمایی رانندگی از دستگاه های آزمون سیار که مصرف مواد مخدر،مشروبات الکلی و روان گردان را نشان میدهد استفاده می کند.
نحوه ی تشخیص به این صورت است که فرد مظنون باید در دستگاه تشخیص دهنده مشروبات الکلی بدمد. اگر دستگاه وجود الکل را نشان دهد پلیس علاوه بر تخلف رانندگی در حالت مستی، سایر مجازاتهای مربوطه را مورد اعمال قرار می دهد.
در کشور ما با افرادی که در حالت مستی رانندگی می کنند برخورد می شود اما در هر صورت مصرف مشروبات الکلی جرم به حساب می آید و مخالف شئونات جامعه می باشد.

مجازات شرب خمر در قوانین اسلامی

قوانین اسلامی مصرف مشروب که انسان را از حالت عادی خارج کند جرم محسوب میشود و طبق قانون به ۸۰ ضربه شلاق محکوم میگردد و همچنین تفاوتی ندارد که میزان الکل مصرفی به چه اندازه باشد.
اگر فردی در حالت مستی دستگیر شده باشد و در حال ارتکاب به جرم دیگری باشد با توجه به خلافی که مرتکب شده مجازاتش متفاوت خواهد بود اما اگر شخصی در اثر خوردن مشروبات الکلی از خود بیخود شده و مرتکب خلافی شود که در آینده مشخص شود که شرب خمر با هدف ارتکاب جرم نبوده است،شرایط مجازاتش متفاوت خواهد بود.
اگر فرد به دلیل خارج شدن از حیطه اختیارش مرتکب جرمی شود محکوم نمی شود اما اگر با هدف ارتکاب جرم شرب خمر صورت گرفته باشد و پس از مستی مرتکب جرم شود علاوه بر مست بودنش به خاطر جرم های دیگرش محکوم میشود.
به طور مثال اگر شخصی در هنگام رانندگی مست باشد و به صورت اتفاقی به طور غیر عمد با فردی تصادف کرده و فرد به قتل برسد فرد مجرم به علت شرب خمر ۸۰ ضربه شلاق محکوم میشود و همچنین به پرداخت دیه و حبس محکوم می گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره کاملا رایگان و تلفنی با گروه وکلای کرج وکیل در ارتباط باشید.

رانندگی در حالت مستی

مجازات رانندگی در حالت مستی

با توجه به ماده ۷۱۴ قانون مجازات های اسلامی اگر راننده به علت نبود مهارت کافی در رانندگی،زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی و یا بی احتیاطی در رانندگی مرتکب قتل شود به ۶ ماه الی ۳ سال حبس و پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیای دم محکوم می گردد.
حال اگر راننده علاوه بر موارد ذکر شده مشروبات الکلی هم مصرف کرده باشد و در حالت مستی رانندگی کرده باشد مجازات های سنگین تری در پی خواهد داشت. بنابراین اگر فرد مست در حین رانندگی مرتکب تخلف شود به بیش از ۲/۳ از میزان حداکثر مجازات محکوم خواهد شد بر فرض اینکه راننده در حالت مستی مرتکب قتل غیر عمد باشد دادگاه ممکن است تا بیش از ۵ سال حبس را در نظر بگیرد. همچنین ممکن است دادگاه بنابر صلاحدید خود راننده مجرم به یک تا پنج سال محرومیت از رانندگی و یا تصدی وسایل نقلیه محکوم کند.

مرجع ذیصلاح برای پیگیری مجازات رانندگی در حالت مستی

در صورتی که راننده به علت عدم مهارت کافی و یا بی احتیاطی و رعایت نکردن الزامات راهنمایی رانندگی مرتکب قتل غیر عمد شود تحقیقات در رابطه با پرونده در تهران به عهده دادسرای ویژه راهور و در شهرستان ها بر عهده دادسرای عمومی محدوده وقوع جرم خواهد بود.
پس از مرحله صدور قرار جلب،موضوع برای دادرسی پرونده به دادگاه کیفری دو ارجاع داده می شود. در تصادفات رانندگی قتل عمد در کار نیست
تصادفاتی که هنگام رانندگی صورت میگیرد و منجر به قتل فرد میشود حتی اگر راننده مقصر باشد،قتل عمد محسوب نمی شود و قصاص ندارد.

میزان جریمه رانندگی در حالت مستی

جریمه راننده ای که در حالت مستی دستگیر شود ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود و گواهینامه این شخص به مدت شش ماه ضبط می شود و برای خودروی شخصی ۱۰ نمره منفی و خودرو سنگین ۲۰ نمره منفی دریافت می کند.

تست شناسایی الکل در راننده گرفته شده مدرک جرم به حساب می آید؟

اگر فرد مشکوک به رانندگی در حالت مستی در تست های تشخیص مصرف الکل که توسط مامور راهنمایی گرفته میشود مثبت باشد به پزشکی قانونی ارجاع داده شده و با توجه به آن مراحل قانونی طی خواهد شد.

در خصوص مجازات رانندگی در حالت مستی و همچنین اطلاعات بیشتر در زمینه مسائل حقوقی با مشاوران گروه وکلای کرج وکیل تماس حاصل فرمایید.
شما میتوانید به صورت رایگان و تلفنی با مشاوران گروه وکلای کرج وکیل در ارتباط باشید و در صورت نیاز در رابطه با مشکلات حقوقی خود مشاوره رایگان و تلفنی دریافت نمایید.
با ما در ارتباط باشید.

امتیاز به این مطلب
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692