وکالت در طلاق در کرج چگونه است؟ حق طلاق چیست؟


  • ۲ دی ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1165

شرط حق طلاق و یا وکالت در طلاق شرطی است که توسط برخی از افراد در عقد نامه ذکر می‌شود. اما منظور از این شرط چیست و نکات قانونی مربوط به وکالت در طلاق چیست؟ در این مقاله بیشتر با این شرط در عقد نامه‌ها اشنا می‌شویم.

منظور از وکالت در طلاق چیست؟

هنگامی که زن و یا شوهر در هنگام عقد ازدواج شرط می‌کنند که خانم وکالت در طلاق داشته باشند به این معناست که خانم می‌تواند در زمانی که دیگر نمی‌تواند با شوهرش زندگی کند؛ از او طلاق بگیرد. اما در این نوع طلاق دیگر نیازی به حضور شوهر نیست. وجود این وکالت امتیازاتی برای خانم دارد به این خاطر که طلاق در ایران همیشه با مرد بوده است اما با وجود این شرط در عقد نامه نیازی نیست که حتما مرد در فرایند طلاق حضور داشته باشد.

برای این که خانم بتواند با این وکالت طلاق بگیرد نیاز است که شرایطی رعایت شود که در ادامه این مقاله این شرایط را بیان کرده‌ایم.

با وجود چه شرایطی زن می‌تواند از وکالت در طلاق استفاده کند؟

اصولا شرایط خاصی برای این وکالت وجود ندارد و فقط نیاز است که وکالت نامه به گونه‌ای تنظیم شود که زن این حق را به صورت همیشگی داشته باشد. به عبارتی دیگر نکات زیر باید در تنظیم وکالت نامه طلاق رعایت شود:

  • اولا که باید حتما این وکالت به صورت بلاعزل داده شود تا امکان عزل زن از وکالت وجود نداشته باشد. به این معنا که وکالت نامه نباید به صورت موقت و یا برای چند سال باشد بلکه باید به صورت همیشگی و دائمی داده شود.
  • باید در وکالتنامه بنویسید که زن دارای حق توکیل به غیر است. وجود این شرط این امکان را برای زن به وجود می‌آورد که بتواند یک وکیل برای انجام مراحل طلاق بگیرد. وجود وکیل در این نوع طلاق ضروری است و بدون وکیل امکان ندارد طلاق اجرا شود.

علت وجود وکیل در طلاق وکالتی چیست؟

همان طور که گفته شد باید زن حتما از یک نفر وکیل استفاده کند و در وکالتنامه حق توکیل به غیر را هم ذکر کند. به این خاطر که معمولا حق طلاق با مرد است و منظور از طلاقی که به صورت وکالتی است؛ این است که زن حق دارد فردی به غیر از شوهرش را وکیل برای طلاق قرار بدهد و نیازی نیست که حتما شوهر در دادگاه حضور پیدا کند. بلکه در این صورت باید یک وکیل دادگستری باشد تا به وکالت از شوهر تمامی مراحل طلاق را پیش ببرد.

مدت زمان طلاق با داشتن وکالت

بدیهی است که اگر زن بخواهد طلاق خود را با وکالتنامه‌ای که دارد دریافت کند نیاز است؛ مدت زمان کمتری طول می‌کشد. در این صورت لازم است که وکالتنامه به همراه سند ازدواج، شناسنامه و وکالتنامه‌ای دیگر که بین خانم و وکیل منعقد شده است را داشته باشد.

علاوه بر این که زن باید شناسنامه خود را داشته باشد، لازم است مدارک مرد را هم داشته باشد و یا حداقل کپی آن مدارک در درسترس باشد. برای انجام این طلاق معمولا ۶ ماه زمان لازم است. البته ناگفته نماند که انتخاب وکیل پی‌گیر هم در پیشرفت روند کار کمک فراوانی می‌کند. برای مثال شما می‌توانید از وکیل طلاق در کرج وکیل بخواهید که مراحل طلاق را انجام بدهد. در مطلبی جداگانه به موضوع اگر حق طلاق با زن باشد طلاق چقدر طول میکشد پرداخته ایم که برای اطلاعات بیشتر می توانید به لینک آن مراجعه کنید.

وکالت در طلاق به خانم

روش‌های اعطای وکالت در طلاق به خانم

دریافت وکالت در طلاق فقط مختص سفره عقد و شرط ضمن عقد نیست بلکه روش دیگری هم وجود دارد که خانم می‌تواند وکالت را به آن روش به دست بیاورد. اگر زن در طول زندگی مشترک باشد هم می‌تواند وکالت بگیرد. برای این منظور نیاز است که زن و شوهر در دفتر اسناد رسمی حضور پیدا کنند و یک وکالتنامه بلاعزل  با توجه به شرایطی که بیان شد تنظیم کنند. در آخر نیاز است که این وکالتنامه به امضای هر دو زن و شوهر برسد.

نکته‌ای که باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که؛ تنها وجود شرط وکالت در هنگام عقد کافی نیست و برای این که این وکالت واقعا به خانم داده شود نیاز است که هم زن و هم شوهر به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و مرد به صورت رسمی این حق را به خانم بدهد.

تکیلف مهریه با وجود داشتن وکالتنامه طلاق چه می‌شود؟

تمامی حقوق و تعهدات مالی زن در هنگامی که طلاق جاری می‌شود یا بعد از آن باید به زن پرداخت شود و صرفا داشتن وکالت در طلاق به این معنا نیست که زن حق گرفتن مهریه وسایر حقوق مالی را ندارد. بنابراین حتی اگر زن وکالتنامه‌ای برای طلاق داشته باشد باز هم مهریه به او تعلق خواهد گرفت. اما گاهی اوقات ممکن است شرطی از طرف شوهر برای دادن وکالت مطرح شود مبنی بر این که زن باید مهریه خود را ببخشد تا بتواند از این وکالتنامه استفاده کند. حتی در طلاق غیابی هم امکان دریافت مهریه وجود دارد.

اگر چنین شرطی وجود داشته باشد نیاز است که زن حتما ابتدا مهریه خود را ببخشد تا بعدا بتواند طلاق بگیرد. البته می‌توان شرط بخشیدن نصف مهریه را هم در وکالتنامه بیان کرد. بنابراین کاملا به توافق زن و شوهر بستگی دارد.

در رابطه با اعطای وکالت برای طلاق، زن حتی می‌تواند از شوهر بخواهد که این وکالت را به شخص دیگری غیر از زن بدهد.

وکالت در طلاق در کرج وکیل

برای این که زن بتواند به صورت رسمی از وکالتنامه طلاق استفاده کند و از شوهرش جدا شود نیاز است که یک وکیل دادگستری داشته باشد. وکیل دادگستری فردی است که پروانه وکالت دارد و نیاز است که یک وکیل با تجربه انتخاب کنید که مراحل طلاق را بدون اتلاف وقت انجام دهد.

وکیل طلاق در کرج وکیل فردی است که می‌تواند امور طلاق را به سرعت انجام دهد و با توجه به این که تجربه قبول پرونده‌های زیادی را داشته است؛ مهارت کافی با امور وکالت دارد و علاوه بر آن با جدیدترین قوانین طلاق آشنایی دارد. اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر دارید می‌توانید به صورت مشاوره رایگان تلفنی با وکیل طلاق کرج وکیل تماس بگیرید.

وکالت در طلاق در کرج وکیل

جمع بندی

منظور از وکالت برای طلاق این است که زن می‌تواند هر زمان که بخواهد با انتخاب یک وکیل دادگستری از همسرش جدا شود. البته نیاز است که وکالتنامه‌ای که این حق را به زن می‌دهد؛ به صورت صحیح تنظیم شده باشد.

وجود وکیل دادگستری برای اعطای این وکالت ضروری است به این خاطر که او از طرف مرد در دادگاه حضور پیدا می‌کند. زن حتی با وجود داشتن حق طلاق باز هم می‌تواند مهریه خود را دریافت کند.

سوالات پایانی

آیا امکان باطل کردن وکتنامه طلاق وجود دارد؟

اگر مرد این وکالت را به صورت دائمی داده باشد خیر وجود ندارد اما اگر وکالت به صورت موقت داده شود بله امکان باطل کردن است.

آیا دادن حق به زن برای طلاق صرفا با وکالت نامه است؟

در قانون شرایطی وجود دارد که اگر زن این شرایط را اثبات کند می‌تواند از شوهرش طلاق بگیرد. برای مثال زن اگر ثابت کند در سختی و مشقت است امکان طلاق وجود خواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692