اهمیت گرفتن وکیل دیوان عدالت اداری با گروه وکلای کرج وکیل


  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بدون نظر
  • 8 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 2189

اهمیت گرفتن وکیل دیوان عدالت اداری

  • مشاوره تخصصی رایگان با وکیل دیوان عدالت اداری
  • طرح و پیگیری تخصصی پرونده ها
  • با ما تماس بگیرید و سوالات خود را با بهترین وکلای ما درمیان بگذارید. »»» ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۱

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی رسیدگی به اعتراضات مردم بابت اقدامات و مصوبات مقامات اداری که ازطرف دولت انجام شده باشد، در صلاحیت دیوان عدالت است. یکی از مهمترین افرادی که می‌تواند در این زمینه به مردم کمک لازم را نماید؛ وکیل دیوان عدالت اداری است.

در واقع این وکیل تخصصی در این حوزه فعالیت دارد و با آیین دادرسی مربوطه و همچنین آیین نامه‌ها و بخشنامه‌ها و تصویب نامه‌ها آشنایی کافی دارد. همچنین او می‌تواند مطابق با ضوابط قانونی نسبت به احقاق حقوق موکلین خود به شایستگی اقدام نماید. در این مقاله بیشتر با وظایف این وکیل آشنا می‌شویم.

وکیل دیوان عدالت اداری چه شخصی است؟

شخصی که به عنوان وکیل دیوان عدالت فعالیت دارد؛  با تسلط کافی و با همکاری سایر وکلای متخصص از جمله وکیل اداره کار، وکیل گمرکی، وکیل تامین اجتماعی و…. می‌تواند در دیوان عدالت  با دفاعیات مناسب، حداکثر کارایی را داشته باشد. طرح یک دعوای هوشمندانه در دیوان عدالت می‌تواند درصد پیروزی موکلین را در دعاوی دیوان  تا حد زیادی افزایش دهد. از این طریق احقاق حقوق مردم در برابر تصمیمات و اقدامات و مصوبات دولتی به شکل مطلوبی حاصل می‌گردد.

اهمیت تشخیص صلاحیت در دیوان عدالت اداری

یکی از مواردی که حضور یک وکیل دیوان عدالت اداری را در دعاوی مرتبط با دیوان ضروری می‌کند تشخیص صلاحیت دیوان است. به عبارتی دیگر تصمیمات و اقدامات مقامات دولتی که در ماده ۱۱ قانون دیوان عدالت اداری قید گردیده از نکات مهم در تشخیص صلاحیت دیوان است. وکیل متخصص در حوزه دیوان عدالت با بررسی اولیه مدارک تشخیص می‌دهد که امکان مراجعه به دیوان برای موکل وجود دارد یا نه ؟

مقرره قانونی موجود در بند ۲ ماده ۱۱ قانون دیوان، یکی دیگر از موارد مهم در تشخیص صلاحیت دیوان عدالت اداری در موضوعات متفاوت است. چرا که این مقرره مطلقا آرای صادره از مراجع اختصاصی اداری را در صلاحیت دیوان قرار داده است. اما باید عنایت داشت که شکایت از آرای کمیسیون‌های اختصاصی اداری، صرفاً جهت نقض مقررات مربوط در صلاحیت دیوان است و اشاره دقیق و روشن به مقررات مورد نقض الزامی است. وکیلی که فقط در خصوص پرونده‌های دیوان عدالت فعالیت دارد؛ به جهت اشراف مناسب در خصوص قوانین و مقررات که بعضآ در این گونه مراجع رعایت نمی‌شود، می‌تواند کمک بسیار خوبی به موکلین خود بابت طرح دقیق و درست دعوا باشد.

اهمیت گرفتن وکیل دیوان عدالت اداری

آیین رسیدگی خاص در دیوان به همراه وکیل دیوان عدالت اداری

مقررات رسیدگی در دیوان عدالت، تابع آیین دادرسی خاصی است که در قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان به آن پرداخته شده و در بسیاری از موارد آگاهی نسبت به این مقررات توسط وکیل دیوان عدالت اداری که متخصص است؛ می‌تواند به موکل در خصوص احقاق حقوق خود به نحو شایسته‌ کمک نماید. مواعد رسیدگی، زمان جواب دادن از طرف ادارات و نهادها و سازمان‌های طرف شکایت که همگی در قانون مربوطه مورد تصریح قرار گرفته است. بنابراین اگر از طرف وکیل شاکی به نحو مطلوب رعایت شود می‌تواند به شاکی در رسیدن به حقوق خود کمک نماید.

مطلب دیگری که در حوزه رسیدگی مهم  و مربوط به قبل از طرح موضوع در دیوان عدالت است، رعایت مقررات آیین دادرسی در مراجع خاص اداری است که در بعضی موارد توسط این مراجع رعایت نمی‌شود. لذا این موضوع قابل طرح در این دیوان خواهد بود و بررسی رعایت و یا عدم رعایت این موارد از موضوعاتی است که وکیل مجرب در این حوزه با عنایت به فراوانی پرونده‌های به انجام رسیده در حوزه‌های اداری، می‌تواند رعایت یا عدم رعایت آن را تشخیص دهد و در صورت عدم رعایت نسبت به طرح دعوا بابت عدم رعایت آن، در دیوان عدالت اداری اقدام کند.

مقررات خاص و اهمیت تسلط به آن توسط وکیل دیوان عدالت اداری

قوانین مورد شکایت در دیوان عدالت درخصوص آیین نامه و بخشنامه‌ها و مصوبات دولتی است. به همین جهت وکلا می‌توانند از این موارد برای استناد در پرونده‌های این حوزه استفاده کنند که در برخی موارد این گونه مقرارت برای اشخاص عادی به آسانی در دسترس نیست.

وکیل با تجربه و آگاه در دعاوی دیوان عدالت با عنایت به داشتن پرونده‌های متعدد در این حوزه امکان بیشتری بابت دسترسی به این مقررات و استناد به آن در دیوان دارد. به همین دلیل او قادر است به موکلین خود برای به دست آوردن حقوقشان کمک شایانی نماید. با توجه به تغییرات مداوم در این گونه مقررات لازم است که یک وکیل همیشه از آخرین تغییرات احتمالی در این حوزه مطلع باشد. همین امر باعث می‌شود تا وکیل متخصص دیوان  بسیار قوی پیگیر حقوق موکلش باشد.

اهمیت وکیل در شناخت رویه‌ی دیوان

رویه محور بودن برخی از دعاوی در دیوان عدالت و تابعیت شعب دیوان از آرای وحدت رویه و ایجاد رویه هیئت عمومی دیوان باعث شده است که حضور وکیل دیوان عدالت اداری بسیار ضروری خواهد بود. وکیل متخصص در حوزه دعاوی دیوان با عنایت به اینکه با آخرین تغییرات آشنا است؛ می‌تواند با استناد به رویه‌های موجود در دیوان در موارد مشابه، حقوق موکلین خود را به شایستگی استیفا کرده و مانع تضیع حقوق موکل به جهت عدم اطلاع از رویه دیوان شود.

مورد دیگر که مطرح است؛ شناخت رویه دیوان عدالت اداری است که می‌تواند به اشخاص بابت احقاق حق خود در ادارات نیز کمک نماید. استناد به آرای وحدت رویه‌ی دیوان عدالت اداری  برایی نهادها لازم التباع است. یک وکیل توانای دیوان عدالت اداری می‌تواند در خیلی از موارد با استناد به رویه‌ی دیوان  بدون مراجعه به دیوان در چارچوب مقررات اداری، مشکلات موکلین خود را برطرف سازد.

با عنایت به تخصصی بودن موضوعات در دیوان و با توجه به اینکه تسلط و آگاهی یک وکیل در مسائل مربوط به دیوان می‌تواند به موکلین در بدست آوردن حقوقشان کمک نماید، بنابراین قبل از هر اقدامی در این خصوص با وکیل با تجربه مشورت نمایید.

نمونه متن دادخواست تنظیم شده با کمک  وکیل دیوان عدالت اداری

با سلام

احتراما ، پیرو دادخواست تقدیمی با موضوع درخواست صدور دستور توقف فوری عملیات اجرائی و نقض دادنامه شماره ………………… هیأت تشخیص اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شمال غرب تهران دفاعیات ذیل را به امعان نظر می رساند :

  1. برخلاف تصریح در رأی، دادنامه صدرالذکر (مستند به اوراق ابلاغیه مندرج در پرونده ) بدون ابلاغ به اینجانب و در نتیجه به صورت غیر حضوری صادر گردیده است و اینجانب تا مرحله صدور اجرائیه از فرایند رسیدگی بی اطلاع بوده و بر همین مبنا رأی بدوی بدون ارائه دفاعیات و سپس بدون ارجاع به هیأت حل اختلاف (تجدیدنظر) قطعی گردیده است. لذا نظر به عدم امکان فرصت طرح دفاع اینجانب و صدور اجرائیه درخصوص دادنامه صدرالذکر و احتمال وقوع خسارت غیرقابل جبران، استدعای صدور دستور توقف عملیات اجرائی می‌گردد.
  2. به استحضار دادگاه محترم می‌رساند خواهان از تاریخ ……………… لغایت ……………………. نزد شرکت ……………….. مشغول فعالیت بوده اند و در کل بازه زمانی کارکرد حقوق و مطالبات وی وفق تبصره ماده ۴۱ قانون کار یعنی حداقل حقوق اعلام از سوی وزارت کار محاسبه و پرداخت می‌گردیده است. فلذا نظر به عدم وجود قرارداد از دادگاه محترم استدعای صدور رأی مبنی بر نقض دادنامه می‌گردد. چرا که مبلغ ۴۳،۰۰۰،۰۰۰ ریال مزد مبنای مذکور در رأی هیچگونه وجاهت قانونی ندارد.
  3. خاطر دادگاه عالی را مستحضر می‌دارد، خوانده دعوی و کارفرما، شرکت …………. است و همچنین تمامی واریزی‌های حقوق خواهان از حساب شخص حقوقی صورت می‌گرفته است.

نمونه متن دادخواست تنظیم شده با کمک  وکیل دیوان عدالت اداری

سایر بخش یک دادخواست

در ادامه می‌توانید مطابق با متن زیر دادخواست را کامل نمایید:

فلذا صدور رأی درخصوص محکومیت شخص حقیقی و ذکر نام موکل اینجانب در ردیف خواندگان فاقد وجاهت قانونی بوده و مستند به بند ۴ ماده ۷۳ با موضوع عدم توجه دعوی به خوانده استدعای رد دعوی به طرفیت شخص حقیقی می‌گردد. مع الوصف نظر به دفاعیات مطروحه و با عنایت به اوضاع اقتصادی کنونی از دادگاه محترم استدعای صدور دستور توقف عملیات اجرائی و نقض دادنامه صدرالذکر می گردد.

جمع بندی

در قسمت بالا نمونه ای از لایحه دیوان عدالت اداری را مشاهده نمودید، که توسط مجرب ترین وکیل پایه یک دادگستری مجموعه کرج وکیل نگاشته شده است. این فقط یکی از پرونده‌های مربوط به دیوان عدالت اداری است و برای اطلاعات بیشتر شما میتوانید جهت مشاوره حقوقی رایگان در کرج با ما تماس بگیرید.

با توجه به این که پرونده‌های مربوط به دیوان از پیچیدگی برخوردار است وجود یک وکیل دیوان عدالت اداری در کنار شما می‌تواند بیشترین کمک را نماید. توصیه می‌شود. در واقع این دسته از دعاوی مربوط به اعتراض مردم نسبت به اعمال اداری و قوانین دولتی است.

سوالات متداول

چرا باید گروه کرج وکیل را انتخاب کنیم؟ وکلایی که در این موسسه فعالیت دارند از تجربه کافی برای دعاوی متفاوت برخوردارند که یکی از این دعاوی مربوط به دیوان عدالت اداری است.

نحوه پیگیری شکایت در دیوان به چه صورت است؟ در این خصوص می‌توانید ابتدا از سامانه ساجد و سپس سامانه ثنا وضعیت شکایت خود را پیگیری کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692