شیربها در قانون به چه صورت است؟ آیا الزامی دارد؟


  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 715

بسیاری از خانواده‌های ایرانی رسم دارند که در مراسم ازدواج شیربها دریافت کنند. شیربها در قانون وجود ندارد و همانطور که بیان شد فقط در رسم و رسومات برخی از خانواده‌هاست. در این مقاله با نکات قانونی شیربها در کرج بیشتر آشنا می‌شویم.

منظور از شیربها در قانون چیست؟

باید بدانید که شیربها مقدار مبلغی است که خانواده داماد به خانواده عروس در روز عروسی و یا زودتر از آن پرداخت می‎‌کند. در واقع علت پرداخت شیربها به صورت واضح مشخص نیست و افرادی که چنین رسمی دارند بیان می‌کنند که این مبلغ در واقع هدیه‌ای است که خانواده داماد به عروس می‌دهد. پرداخت این پول در همه‌ی مناطق کشور رایج نیست و فقط برخی از افراد هنوز این رسم را دارند.

برخی از افراد درباره مقدار شیربها در قانون سوال می‌پرسند به همین دلیل نیاز است که بدانید در قانون ایران چیزی به نام شیربها وجود ندارد و پرداخت آن عرفی است. به این معنا که به رسم و رسومات خانواده‌ها بستگی دارد و در صورتی که خانواده‌ها راضی باشند می‌توان مبلغی را به عنوان شیربها به عروس پرداخت کرد.

علت پرداخت شیربها توسط خانواده داماد چیست؟

همان گونه که بیان شد ممکن است علت دریافت شیربها هدیه باشد اما دلایل دیگری هم وجود دارد که در ادامه بیان شده است:

جهیزیه

یکی از دلایل اصلی شیربها ممکن است کمک مالی برای تهیه جهیزیه باشد. به عبارتی دیگر بسیاری از خانواده‌ها در هنگام دریافت جهیزیه بیان می‌کنند که هدف اصلی آن‌ها این است که بتوانند جهیزیه را به صورت کامل تهیه کنند. برای اطلاعات کامل در مورد استرداد جهیزیه و یا استرداد هدیه های دوران نامزدی به لینک مربوطه مراجعه کنید.

به عنوان مهریه

بسیاری از خانواده‌های بیان می‌کنند که شیربها را به عنوان مهریه دریافت می‌کنند. دریافت پول شیربها به عنوان مهریه خلاف قانون است و همانطور که می‌دانید مهریه به صورت کاملا قانونی تعریف شده است اما تعریف خاصی از شیربها در قانون وجود ندارد. بنابراین زن به این بهانه نمی‌تواند شیربها از شوهرش بگیرد.

وجود هدیه

همان طور که بیان شد در بیشتر موارد شیربها را به عنوان هدیه قرار می‎‌دهند. اگر این مبلغ به عنوان هدیه به زن پرداخت شود مانعی نیست و اگر ازدواج بهم  بخورد مرد می‌تواند این مقدار پول را که به زن داده است از او پس بگیرد.

علت پرداخت شیربها توسط خانواده داماد چیست؟

آیا پرداخت شیربها در قانون الزامی است؟

همانطور که بیان شد مبلغ شیربها در قانون نه تعیین شده است و نه درباره آن صحبت شده است. بسیاری از علمای اسلام معتقدند که شیربها حرام است اما باز هم بستگی به رسم و رسومات هر خانواده دارد. در رابطه با میزان شیربها هم باید بیان شود که مقدار آن توسط خانواده‌های دو طرف تعیین می‌شود و بستگی به توافق طرفین دارد.

نکته مهم این است که که هیچ الزامی در رابطه با پرداخت آن نیست و حتی زوج می‌تواند شیربها را پرداخت نکند. به عبارتی دیگر شیربها در قانون و پرداخت آن شناسایی نشده است و خانواده زوجه به این دلیل نمی‌توانند زوج را ملزم به پرداخت این مبلغ کنند.

آیا امکان پس گرفتن مبلغ شیربها در قانون وجود دارد؟

اگر به هر دلیل ازدواج زوجین بهم خورد در این صورت این سوال پیش می‌آید که آیا ممکن است که شیربها را پس گرفت؟ در واقع این سوال از پرتکرارترین سوالاتی است که از گروه وکلای کرج وکیل می‌شود.  در اینصورت نیاز است بدانید که گاهی اوقات قبل از این که ازدواجی صورت گرفته باشد، شیربها پرداخت می‌شود. در این حالت اگر این ازدواج بهم بخورد زوج می‌تواند مبلغی را که به زوجه  داده است پس بگیرد. اما اگر هنوز مبلغ پرداخت نشده باشد؛ مرد دیگر تعهدی ندارد که مبلغی به زن و یا خانواده او پرداخت کند. در صورتی که زن از پس دادن مبلغ شیربها خودداری کرد؛ مرد می‌تواند به دادگاه و قاضی در کرج مراجعه کند و از قاضی دادگاه درخواست کند که خانواده عروس را الزام به بازگرداندن مبلغ کند.

تفاوتی که بین شیربها و مهریه وجود دارد چیست؟

گاهی اوقات شیربها و مهریه با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند به این خاطر که بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مبلغی که به خانواده عروس پرداخت می‌شود در واقع مانند مهریه و یا بخشی از مهریه است. در این رابطه باید بیان کنیم که تفاوت‌هایی بین مهریه و شیربها وجود دارد که در ادامه بیان می‌شود:

  • مهریه به صورت کاملا صریح در قانون بیان شده است و حتی قانونگذار مبلغی برای آن تعیین کرده است که معادل صد سکه تمام بهار آزادی است ولی برای مهریه نه تنها تعریف مشخص و خاصی در قانون نیست بلکه حتی نامی از آن در قانون آورده نشده است.
  • زن به صورت قانونی پس از این که عقد نکاح جاری شد مالک مهریه می‌شود و لازم است که مرد مهریه را به صورت کامل به او پرداخت کند اما در رابطه با شیربها هیچ الزامی به پرداخت وجود ندارد و زن هم مالک شیربها نیست.
  • اگر مرد مهریه را ندهد زن می‌تواند از راهکار‌ها قانونی برای دریافت آن اقدام کند اما در رابطه با شیربها تا زمانی که مرد تعهد به پرداخت نداده باشد؛ امکان پرداخت نیست.
  • اگر زن و مرد در دوران عقد و قبل از عروسی از یکدیگر جدا شوند؛ به زن نصف مهریه باید پرداخت شود. در صورتی که اگر ازدواج و عروسی منحل شود مرد دیگر تعهدی به پرداخت مهریه ندارد. در صورتی که نیاز به مشورت حقوقی در این زمینه دارید توصیه می‌شود که از مشاوره رایگان کرج وکیل برای پرسیدن سوالات حقوقی خود کمک بگیرید.

شیربها و مسائل مربوط به آن در گروه وکلای کرج وکیل

شیربها و مسائل مربوط به آن در گروه وکلای کرج وکیل

همان طور که می‌دانید بحث شیربها بسیار پیچیده است به خصوص که در رابطه با آن هیچ قانونی وجود ندارد. بنابراین بهتر است که قبل از پرداخت مهریه و یا حتی دریافت آن با وکیل متخصص مشورت کنید. حتی اگر قصد دارید که مبلغ مهریه را پس بگیرید؛ وجود وکیل متخصص بسیار کمک کننده است.

گروه وکلای کرج وکیل از افرادی تشکیل شده است که متخصص در زمینه خانواده است و می‌توانید با وکیل خانواده در کرج مشورت نمایید و مشاوره رایگان بهره ببرید.

جمع بندی

شیربها در قانون تعریف مشخصی ندارد و بسیاری از افراد آن را برای هدیه دادن، تهیه جهیزیه و یا به عنوان بخشی از مهریه دریافت می‌کنند. پرداخت و دریفت مبلغی تحت عنوان شیربها الزامی نیست و بنابراین هیچکس نمی‌تواند زوج را ملزم به پرداخت آن کند.

سوالات متداول

آیا امکان دارد چیزی به غیر از پول را به عنوان شیربها قرار داد؟

معمولا شیربها به عنوان وجه نقد پرداخت می‌شود اما چون بستگی به توافق طرفین دارد بنابراین امکان این که آن را به صورت غیر نقدی پرداخت کرد هم وجود دارد.

کرج وکیل چیست و چه کمکی می‌تواند کند؟

کرج وکیل گروهی متشکل از وکلای متخصص است که در بحث خانواده مهارت کافی دارند و اگر در زمینه شیربها سوال حقوقی دارید می‌توانند ابتدا با مشاورین و وکلای کرج وکیل صحبت کنید.

4.2/5 - (4 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692