طلاق از طرف مرد در کرج و آشنایی با مراحل، مدارک و روش های آن


  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 696

معمولا طلاق همیشه با مرد بوده است و اینطور بوده است که مرد هر زمان که می‌خواست طلاق را زن را بدهد. با اینحال این قانون امروزه اندکی دستخوش تغییر قرار گرفته است و نیاز است که حتما دلیل قانع کننده‌ای وجود داشته باشد تا مرد هم بتواند زن را طلاق بدهد. در این مقاله در رابطه با طلاق از طرف مرد بیشتر آشنا می‌شویم.

در چه مواردی طلاق از طرف مرد انجام می‌شود؟

امروز نیاز است برای این که طلاق از طرف مرد انجام شود باید ابتدا دلایل این طلاق ازسوی مرد برای قاضی بازگو شود. معمولا دفاتر طلاق بدون وجود حکم دادگاه و یا بدون وجود گواهی عدم امکان سازش، طلاق را ثبت نمی‌کنند. گاهی اوقات مرد دلایلی را به دادگاه ارائه می‌کند که قاصی دادگاه در کرج این دلایل را نمی‌پذیرد و پرنده را رد می‌کند. به عبارتی دیگر در موارد زیر مرد می‌تواند از دادگاه بخواهد تا حکم طلاق را صادر کند:

عدم تمکین

گاهی اوقات مرد به این خاطر که همسرش از او تمکین نمی‌کند قصد طلاق همسرش را دارد و به همین خاطر ابتدا باید از دادگاه گواهی عدم تمکین بگیرد و در صورتی که زن بازهم حاضر به تمکین نشد، دادگاه اجازه ازدواج مجدد و یا طلاق را به مرد می‌دهد.

توافق بر انجام طلاق

گاهی اوقات مرد و زن با یکدیگر توافق می‌کنند که ادامه زندگی مشترک برای هر دو با سختی است و بهتر است که از یکدیگر جدا شوند. البته این نوع طلاق که به طلاق توافقی هم از آن یاد می‌شود فقط به صورت یک طرفه از جانب مرد نیست بلکه با توافق هردو است. در مطلبی جداگانه به موضوع طلاق توافقی در کرج پرداخته ایم که می توانید به لینک اشاره شده مراجعه کنید.

گاهی اوقات ممکن است دلایل دیگری هم برای طلاق وجود داشته باشد برای مثال بیماری زن، عدم تمایل زن به تمکین خاص و ….

طلاق از طرف مرد دارای چه معایبی است؟

طلاق از طرف مرد دارای چه معایبی است؟

اگر مرد بخواهد همسرش را طلاق بدهد ممکن است برای او معایبی داشته باشد. در عقد نامه شرطی به نام شرط نصف اموال وجود دارد که بر اساس این شرط دارایی‌های مشترک مرد و زن نصف می‌شود. البته این شرط برای زمانی است که مرد و زن قصد داشته باشند از یکدیگر جدا شوند. البته تنها به شرطی که مرد قصد داشته باشد زن را طلاق بدهد.

بنابراین اگر زن و مرد این شرط را جزو شروط ضمن عقد ذکر کرده باشند، در صورتی که طلاق از طرف مرد باشد نیاز است که مرد نصف اموال خودش را به زن بدهد. این یکی از معایبی است که ممکن است برای طلاقی که به درخواست مرد است وجود داشته باشد.

اگر مرد درخواست طلاق داشته باشد، چه شروطی باید از جانب او رعایت شود؟

در صورتی که مرد بخواهد همسرش را طلاق بدهد علاوه بر این که باید حتما شروط ضمن عقد را مانند شرط تنصیف اموال را اجرا کند؛ بلکه نیاز است که حتما تمامی حقوق مالی زن را به او پرداخت کند. منظور از حقوق مالی زن، حقوقی مانند نفقه؛ مهریه و اجرت‌المثل ایام زوجیت است که باید حتما پرداخت شود. البته باید توجه کرد که اگر علت طلاق مرد عدم تمکین زن باشد، دیگر نیاز به پرداخت نفقه نیست به این خاطر که در دورانی که زن تمکین نمی‌کند، نفقه به او تعلق نخواهد گرفت. اما در رابطه با مهریه، از آنجایی که زن مالک مهریه است، حتی در صورت عدم تمکین هم مستحق دریافت آن خواهد بود.

مراحل طلاق از طرف مرد چگونه است؟

برای انجام مراحل طلاق نیاز است که حتما مراحل به صورت زیر طی شود تا امکان ثبت طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق وجود داشته باشد:

  • ابتدا لازم است که مرد دادخواست طلاق را در دفاتر خدمات قضایی در سطح کرج ثبت کند. به عبارتی دیگر مرد در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی درخواست می‌دهد که دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر کند. این دادخواست برای دادگاه خانواده در کرج ارسال می‌شود.
  • پس از این که دادخواست به دادگاه ارسال شد، قاضی از زن و شوهر می‌خواهد ابتدا به داوری مراجعه کنند. مراجعه به داوری به این دلیل است که زن و شوهر از طلاق صرفه نظر کند و داور هم باید یک فرد متاهل از نزدیکان زوجین باشد. دادگاه خانواده بیان کرده است که داور باید به مسائل خانوادگی و اجتماعی هم آگاه باشد.
  • اگر مرد پس از مراجعه به داوری همچنان اصرار بر جدایی داشت، نیاز است که حقوق مالی زن را همان گونه که بیان شد، پرداخت کند.
  • در آخر دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند و اگر زن اعتراضی داشته باشد می‌تواند پس از صدور رای اعتراض خود را وارد کند و اگر اعتراضی نیست، مرد و زن با مراجعه به دفاتر طلاق باید طلاق خود را ثبت کنند.

برای درخواست طلاق از طرف مرد چه مدارکی نیاز است؟

تنها مدارکی که نیاز است تا مرد درخواست طلاق داشته باشد همان مدارک شناسایی او که شامل کارت ملی و شناسنامه مرد است، می‌باشد. علاوه بر این نیاز است که سند ازدواج را به همراه داشته باشد و سپس درخواست خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسانند. اگر میخواهید در مورد طلاق از طرف زن اطلاعاتی کسب کنید می توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

سایر نکات مربوط به طلاق از سمت مرد

با این که گفته شد که نیاز است زوج هم دلیل منطقی داشته باشد تا همسرش را طلاق بدهد، اما وجود دلیل ضروری نیست. در واقع اگر مرد بخواهد همسرش را طلاق بدهد، مراحل طلاق آسان‌تر است و نیازی به ارائه دلایل قانع چندانی وجود ندارد.

مرد باید حتما تشریفات مربوط به طلاق را رعایت کند و این گونه نیست که مستقیما به دفاتر ثبت طلاق مراجعه کند. بلکه طی این تشریفات و دریافت گواهی عدم امکان سازش ضروری است. حتی اگر زن رضایت بر جدایی نداشته باشد، باز هم مرد می‌تواند او را طلاق بدهد و رضایت زن تاثیری نخواهد داشت.

برخی از افراد گمان می‌کنند که اگر زن در عقد موقت باشد نیاز است که صیغه طلاق جاری شود. به عبارتی دیگر مرد در عقد موقت نمی‌تواند همسرش را طلاق بدهد به این خاطر در عقد موقت با تمام شدن مدت، عقد هم تمام می‎‌شود. به عبارت بهتر در عقد موقت طلا ق وجود ندارد.

طلاق از جانب مرد در کرج وکیل

طلاق از جانب مرد در کرج وکیل

یکی از مهمترین مواردی که باید در طلاقی که از طرف مرد اجرا می‌شود به خاطر داشته باشید این است که حتما درخواست گواهی عدم امکان سازش را تنظیم کنید. معمولا همه افراد از مراحل و مدارک و تشریفات قانونی طلاق از جانب مرد آگاهی ندارد و به همین نیاز است که با وکیل متخصص مشورت کنند. وکلای گروه کرج وکیل در زمینه طلاق و مسائل حقوقی مربوط به آن اطلاعات کافی دارند و به همین دلیل نیاز است که قبل از هر اقدامی با وکیل طلاق در کرج وکیل مشورت شود. همچنین می‌توانید از مشاوره رایگان تلفنی در کرج وکیل هم استفاده نمایید.

جمع بندی

برای این که مرد بتواند طلاق همسرش را بدهد نیاز است که تشریفات قانونی که برای طلاق وجود دارد؛ انجام شود. معمولا عدم تمکین یکی از اصلی‌ترین دلایل طلاق برای مرد است. مرد باید ابتدا دادخواس گواهی عدم امکان سازش را صادر کند و سپس آن را در دفاتر خدمات الکترونیک به ثبت برساند.

سوالات پایانی

آیا امکان طلاق از طرف مرد در دورانی که زوجین در دوارن عقد هستند هم وجود دارد؟

بله مرد می‌تواند در این دوران هم همسرش را طلاق بدهد و فقط کافی است که دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند.

طلاقی که به درخواست مرد باشد چه مدت طول می‌کشد؟

این نوع طلاق معمولا ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد و حتی در صورت ناآشنایی مرد در نحوه رسیدگی ممکن است بیشتر هم بشود. بنابراین بهتر است ابتدا با کرج وکیل مشورت شود.

5/5 - (2 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692