مهریه در طلاق توافقی و شرایط دریافت آن در کرج


  • 31 تیر 1402
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 784

مهمترین مسئله‌ای که برای هر خانمی در طول دوران طلاق پیش می‌آید مسئله مربوط به مهریه است. مهریه در طلاق توافقی یکی دیگر از مسائلی است که درباره نحوه دریافت آن در کرج سوال می‌شود. به همین دلیل در این مقاله به مسئله مربوط به مهریه در طلاق توافقی و شیوه دریافت آن پاسخ می‌دهیم.

طلاق توافقی در حقوق چه معنایی می‌دهد؟

جدایی و طلاق انواع متفاوتی دارد که یکی از آنها می‌تواند به صورت توافقی باشد. طلاقی که به صورت توافقی است بستگی به توافقی که زن و مرد با یکدیگر کرده اند انجام می‌شوند. در واقع این طلاق به صورت یک طرفه نیست و هر دو زن و شوهر تصمیم گرفته‌اند که دیگر قادر به ادامه زندگی مشترک نمی‌باشند و بهتر است از یکدیگر جدا شوند.

برای انجام این طلاق زن و شوهر باید ابتدا در سامانه تصمیم ثبت نام کنند و تمامی کارهای مربوط به  مشاوره قبل از طلاق را در این سایت انجام دهند و سپس دادخواست خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کرج به ثبت برسانند.

 مهریه در قانون چگونه تعریف می‌شود؟

برخی از تعهدات مالی زن و شوهر در قانون تعریف شده است که یکی از آنها مهریه است. مهریه مالی است که شوهر در هنگام عقد تعهد می‌کند به همسر خود بپردازد و نیاز است که حتما ثبت شود البته انواعی دارد که تقسیم آن به مهرالمثل و مهرالمسمی از مشهورترین تقسیم بندی است. در تقسیم بندی دیگری نیز مهریه از لحاظ پرداخت به عندالمطالبه و عندالاستطاعه هم تقسیم می‌شود.

عندالمطالبه بودن مهریه به این معناست که به محض عقد نکاح مرد باید مهریه را به زن پرداخت کند و عندالاستطاعه به این معناست که تنها در صورتی که مرد توانایی مالی داشته باشد باید مهریه را پرداخت کند.

مهرالمثل به این معناست که زن در ابتدا مهریه تعیین نکرده است و نیاز است که مرد با توجه به شان و منزلتی که زن دارد مهریه را به توجه به عرف به همسرش پرداخت می‌کند اما مهرالمسمی همان مهریه‌ای است که در سند ازدواج ذکر شده است. به محض این که خطبه عقد خوانده شد زن مالک تمام مهریه می‌شود و می‌تواند آن را دریافت کند. برخی از مردم فکر می‌کنند تنها در صورت طلاق است که باید زن مهریه را دریافت کند که این یک تصور غلط است.

چگونه در طلاق توافقی مهریه را دریافت کنیم؟

همانطور که بیان کردیم نیاز است برای طلاقی که به صورت توافقی است ابتدا یک توافق و تصمیم گرفته شود. از ویژگی‌هایی که این نوع طلاق دارد این است که نه تنها درباره طلاق بلکه درباره تمامی تعهدات و حقوق مالی هم توافق می‌شود. یکی از این توافقات مهریه است. پرداخت و عدم پرداخت مهریه بستگی به توافق طرفین دارد و هیچ اجباری در آن نیست.

اگر طرفین توافق کنند که مهریه پرداخت شود باید بر اساس توافقی که صورت گرفته شده است مهریه به زن پرداخت شود و در صورتی که توافق طرفین بر بخشش و بذل مهریه باشد زن باید طبق توافقی که صورت گرفته است مهریه را بذل کند.

توافق در خصوص مهریه در طلاق توافقی فقط منوط به پرداخت کل مهریه و یا بذل کل مهریه نیست بلکه زن و شوهر می‌توانند در رابطه با پرداخت بخشی از مهریه نیز توافق کنند. برای مثال اگر مهریه زن ۱۰۰ سکه باشد می‌تواند بر اساس توافقی که با مرد داشته است تنها ۵۰ سکه را دریافت کند و مابقی را ببخشد. مهمترین موضوع درباره مهریه در طلاق توافقی این است که باید حتما در توافقنامه هم مسئله مهریه‌ ذکر شود و به امضای هر دو زن و شوهر برسد به این خاطر که قاضی با توجه به این توافقنامه‌ای که نوشته شده است مسئله مهریه را مشخص می‌کند.

اجبار به بذل مهریه

همان گونه که بیان کردیم چیزی به نام اجبار به بذل مهریه در طلاق به صورت توافقی نداریم و همه چیز بستگی به توافقی است که طرفین انجام می‌دهند اما گاهی اوقات نیاز است که زن مالی به همسرش بدهد تا همسرش با تقاضای طلاق موافقت نمایید.

برخی از حقوقدانان کرجی می‌گویند طلاق توافقی در واقع همان طلاق خلع و مبارات است. در طلاق خلع معمولا زن از شوهرش متنفر است و باید بخشی از مهریه و یا تمام مهریه را ببخشد تا شوهرش با تقاضای او موافقت کند در حالی که در طلاق مبارات این تنفر به صورت طرفینی است یعنی هم مرد از زن متنفر است و هم زن از مرد. در اینصورت لازم است که باز هم زن مقداری از مهریه را ببخشد تا شوهر راضی به انجام طلاق شود.

بنابراین از آنجایی که طلاق توافقی در کرج از نوع خلع و مبارات است باید زن مقداری از مهریه یا تمام مهریه را ببخشد تا شوهر راضی به انجام طلاق شود. البته چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که زن می‌تواند مال دیگری به غیر از مهریه به مرد بدهد. در بیشتر موارد از آنجایی که زن مال دیگری به جز مهریه ندارد همان مهریه را می‌بخشد.

مهریه و طلاق توافقی

مهریه و طلاق توافقی در دوران عقد

مهریه در طلاق توافقی و در دوران عقد هم قابل دریافت است البته در صورتی که بین زن و شوهر رابطه نزدیکی رخ نداده باشد زن مستحق دریافت نصف مهریه است. بنابراین در صورتی که زن و مرد در دوران عقد تصمیم می‌گیرند از یکدیگر جدا شوند نیاز است توافق آنها درباره پرداخت نصف مهریه باشد.

نحوه دریافت مهریه در صورت طلاق توافقی

پس از توافقات صورت گرفته درباره پرداخت و یا عدم پرداخت مهریه نیاز است که درباره نحوه پرداخت هم توافقی صورت بگیرد. معمولا مرد و زن چک و یا سفته را برای پرداخت مهریه قرار می‌دهند که زن می‌تواند در صورتی که مرد مهریه را پرداخت نکند چک و یا سفته را در دادگاه‌های کرج اجرا بگذارد.

در روش دیگری هم نیاز نیست که زن چک و یا سفته از مرد دریافت نکند بلکه اگر به صورت قسط بندی شده باشد مواعدی را مشخص می‌کند که باید در این مواعد مهریه پرداخت شود. در صورتی که در موعد مقرر مهریه پرداخت نشود زن می‌تواند دادخواست اجرائیه مهریه را بدهد.

دریافت مهریه در طلاق توافقی با کرج وکیل

دریافت مهریه و انجام مراحل طلاق بسیار پیچیده است به همین دلیل باید قبل از این که دادخواست طلاق توافقی بدهید با یک وکیل مشورت کنید. معمولا وکلای طلاق از تمامی روش‌های دریافت مهریه اطلاع و آگاهی کافی دارند به این خاطر که با پرونده‌های زیادی مواجهه بودند و تجربه کسب کرده‌اند.

گروه وکلای کرج وکیل از وکلای متخصص و با تجربه در زمینه مهریه و طلاق توافقی تشکیل شده است که توصیه می‌شود حتما از تجربه و تخصص وکیل مهریه در کرج استفاده کنید. همچنین کرج وکیل مشاوره رایگان حقوقی دارد که شما می‌توانید تماس بگیرید و با وکیل متخصص کرج وکیل مشورت کنید.

سخنان پایانی

مهمترین نکته در دریافت مهریه در طلاق توافقی این است که باید ابتدا بین زن و شوهر توافقی صورت گرفته شده باشد و در توافقنامه ذکر شده باشد تا دادگاه کرج به آن ترتیب اثر بدهد. زن می‌تواند بخشی از مهریه و یا تمام مهریه خود را با توجه به توافق صورت گرفته شده دریافت کند که نحوه دریافت هم می‌تواند در قالب چک و سفته باشد و هم به صورت مشخص شدن زمان خاصی.

سوالات متداول

آیا امکان دارد در طلاق توافقی دریافت مهریه به صورت قسطی شود؟

بله زن و مرد می‌توانند توافق کنند که مهریه به صورت قسط بندی شده پرداخت شود و برای پرداخت آن زمان‌های مشخصی قرار بدهند. مثلا هر ماه

آیا ازدواج دوباره زن باعث می‌شود که پرداخت مهریه منتفی شود؟

خیر، زن مالک مهریه است و اگر دوباره ازدواج کند باز هم می‌تواند اقساط مهریه را از همسر سابق خود دریافت کند و مانعی در این باره وجود ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692