ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین امکان پذیر می باشد؟


  • 15 دی 1402
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 897

ازدواج نیازمند انجام برخی از مراحل قانونی است. بدون اجازه والدین به خصوص پدر امکان جاری شدن صیغه عقد بین دو نفر وجود ندارد. بر اساس قانون دختر نیاز به اجازه پدرش دارد و در صورتی که این اجازه نباشد امکان جاری شدن صیغه عقد وجود ندارد مگر در موارد خاص. ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد که در این مقاله تمامی این موارد بررسی خواهد شد.

امکان ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین

زمانی دختر می‌تواند ازدواج کند که اجازه پدر وجود داشته باشد. جاری شدن عقد نکاح فقط با امضای پدر و رضایت او انجام خواهد شد. گاهی اوقات برخی از دختران بدون اجازه پدر ازدواج می‌کنند که حتی ازدواج این افراد به ثبت می‌رسد. در چنین شرایطی شاید سوال پیش بیاید که چگونه ممکن است ازدواج فرزند بدون اجازه والدین امکان پذیر شود؟

در برخی از شرایط دختر و پسر برای ازدواج به توافق می‌رسند. گاهی اوقات ممکن است که بعد از توافق، پدر دختر اجازه ازدواج به او را ندهد. اگر مخالفت پدر باعث شود که دختر نتواند با هیچ شخصی ازدواج کند در این صورت می‌تواند بدون اجازه پدرش ازدواج کند. البته این نوع ازدواج شرایط و قوانینی دارد و دادگاه در صورتی که تمامی این قوانین را احراز کرد، اجازه ازدواج را به دختر بدون رضایت پدرش می‌دهد. بهتر است که دختر با وکیل خانم در کرج مشورت بیشتری نماید تا از قوانین مربوطه هم مطلع شود.

بر اساس کدام شرایط امکان ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین وجود دارد؟

مواردی که در ادامه بیان می‌شود امکان ازدواج دختر بدون اجازه والدینش را بیان خواهد کرد. این نکته مهم را توجه داشته باشید که در برخی از موارد نیاز به ارائه دلایل منطقی است تا دادگاه اجازه ازدواج را برای دختران صادر کند.

مخالفت پدر بدون هیچ دلیل منطقی

اگر پدر بدون هیچ دلیل موجه و منطقی اجازه ازدواج به فرزندش ندهد؛ دختر می‌تواند به دادگاه درخواست صدور حکم ازدواج را بدهد. در اینصورت قاضی دادگاه در کرج دلایل پدر را بررسی می‌کند و بعد از این که اظهارات او را شنید تصمیم می‌گیرد آیا دلایل او منطقی است یا خیر. اگر منطقی بودن دلایل پدر در نزد دادگاه احراز نشود؛ دادگاه حکم ازدواج بدون رضایت پدر را صادر خواهد کرد. اگر دختر پدر نداشته باشد و جد پدری داشته باشد بازهم همین شرایط به وجود می‌آید. به هر حال باید دقت داشته باشید که ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین فقط با حکم دادگاه امکان پذیر است.

فوت پدر یا جد پدری

در صورتی که پدر و جد پدری فوت کند؛ امکان ازدواج دختر با رضایت دادگاه وجود خواهد داشت. برخی تصور می‌کنند که با فوت پدر و جد پدری، نیاز به اجازه مادر است که این تصور، یک تصور اشتباه است بلکه باید این نکته را توجه داشته باشید که نیازی به حضور و اجازه مادر هم نیست.

ازدواج سابق دختر

اگر دختر قبلا ازدواج کرده باشد و طلاق گرفته باشد، فرقی نمی‌کند به چه طریقی و با کدام یک از انواع طلاق جدا شده باشد،  و این که باکره نباشد دیگر نیازی به رضایت پدر برای ازدواج مجدد نیست و به همین دلیل دختر بدون رضایت پدر می‌تواند ازدواج نماید. این نکته را توجه داشته باشید که اگر دختر ازدواج کرده باشد ولی هنوز باکره باشد؛ برای ازدواج مجدد نیاز به رضایت پدرش دارد. به عبارتی دیگر باکره بودن دختر مهم‌ترین دلیل اخذ رضایت پدر است.

امکان ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین وجود دارد

نحوه دریافت اجازه دادگاه برای ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین

پس از اطلاع از شرایطی که دختر بدون اجازه پدرش می‌تواند ازدواج کند، مراحل و نحوه دریافت اجازه دادگاه در ادامه بیان می‌شود. این نکته مهم را توجه داشته باشید که باید دختر یکی از شرایطی را که در قسمت قبل بیان شد را داشته باشد و در صورتی که این شرایط را نداشته باشد امکان دریافت اجازه از دادگاه وجود نخواهد داشت.

  • دریافت احراز هویت از سامانه ثنا که توسط خود شخص یا توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شود. دریافت کد ثنا برای دختر اجباری است و در صورتی که دراین سامانه ثبت نکرده باشید امکان ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در کرج وجود نخواهد داشت.
  • تنظیم دادخواست مناسب برای ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از الزامات دیگری است که باید رعایت شود. برای تنظیم یک دادخواست مناسب می‌توانید از طریق خدمات مشاوره رایگان حقوقی با بهترین وکلا مشورت نمایید.
  • ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مرحله مهم و واجبی است که باید توسط دختر انجام شود. پس از این مرحله دادخواست برای دادگاه صالح ارسال خواهد شد.
  • شرکت در جلسه رسیدگی به پرونده و شنیدن دلایل دختر اولین مرحله رسیدگی است. به عبارتی دیگر دختر باید میزان مهریه خود را مشخص کند و پسری را که قصد ازدواج با او را دارد به دادگاه معرفی نماید. در این معرفی نیاز به اثبات شرایط اجتماعی پسر و هم کفو بودن اوست.
  • پس از این مرحله دلایل پدر هم شنیده می‌شود و پس از آن قاضی دادگاه حکم مناسبی صادر می‌کند. در صورتی که دادگاه اجازه ازدواج داد، باید با حکمی که صادر شده است، به دفاتر ازدواج مراجعه شود و عقد ازدواج ثبت خواهد شد.

دریافت اجازه ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین توسط گروه وکلای کرج وکیل

برای دریافت اجازه ازدواج با فردی که به قانون و مقررات تسلط کافی دارد، مشورت نمایید و بعد از آشنایی با تمامی مراحل، اقدام به نوشتن دادخواست مناسب نمایید. این نکته مهم را توجه داشته باشید که بهتر است با وکیل مشورت کنید به این خاطر که تنها وکیل از تمامی شرایط و قوانین و مقررات این نوع از ازدواج آگاهی کامل را دارد. گروه وکلای کرج وکیل بهترین شخصی است که می‌توانید با او مشورت نمایید و با استفاده از کمک او دادخواست مناسبی تنظیم کنید.

دریافت اجازه ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین توسط گروه وکلای کرج وکیل

جمع بندی

درخواست ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین امکان پذیر نیست و این نکته مهم را توجه داشته باشید تنها در صورتی که پدر دلایل منطقی نداشته باشد، یا دختر قبلا ازدواج کرده باشد و باکره نباشد، امکان ازدواج مجدد او بدون رضایت پدر وجود دارد.

سوالات متداول

تا چه سنی برای ازدواج دختر باید اجازه پدر وجود داشته باشد؟

محدودیت سنی وجود ندارد بلکه باید دختر در هر شرایطی از پدرش اجازه کسب کند.

آیا پسر نیاز اجازه والدین دارد؟

خیر پسری که رشید و عاقل باشد برای ازدواج نیاز به اجازه پدر و مادرش ندارد.

3/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692