انحصار وراثت در کرج و انجام مراحل آن توسط وکیل ۰ تا ۱۰۰


  • ۵ شهریور ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 8 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 707

یکی از مواردی که هر انسانی با آن روبه رو می‌شود مرگ است. معمولا بعد از مرگ وراث سعی می‌کنند که گواهی انحصار وراثت دریافت کنند تا بعدا بر سر تقسیم ارث دعوایی پیش نیاید. انحصار وراثت در کرج نیز دارای مراحل و ضوابط و مقرراتی است که به دلیل اهمیتی که دارد در این مقاله به موضوع انحصار وراثت در کرج می‌پردازیم.

منظور از انحصار وراثت چیست؟

گواهی انحصار وراثت که از آن با نام انحصار وراثت هم یاد می‌شود به این معناست که وراث بعد از مرگ متوفی از مراجع قضایی مربوطه در کرج درخواست می‌کنند تا تعداد وراث، مشخصات آنها، نسبتی که با فرد متوفی دارند و مقدار سهم هر کدام از آنها مشخص شود و در برگه‌ای که به آن گواهی انحصار وراثت گفته می‌شود بیان شود.

یکی از مهمترین و اولین قدمی که می‌توان برای مشخص کردن اموال فردی که فوت شده است انجام داد دریافت این گواهی است که مقررات خاص و جداگانه‌ای دارد و دارای مراحلی است که باید این مراحل انجام شود تا گواهی مربوطه صادر گردد. تمامی ورثه برای این که هر اقدام حقوقی انجام بدهند تا هر حرکتی بر روی اموال متوفی انجام دهند نیاز دارند که گواهی حصر وراثت را داشته باشند وگرنه در غیر اینصورت بانک‌ها و سایر اموال دولتی به درخواست وراث توجه‌ای نمی‌کنند. در یک تعریف کلی مشخص کردن ورثه در یک ورقه کاغذ که نشان دهنده نام و سمت ورثه باشد به معنای حصر
وراثت است و به عنوان یک مدرک تلقی می‌شود.

انواع گواهی حصر وراثت

قبل از اینکه درباره شرایط و مراحل صدور گواهی انحصار وراثت در کرج توضیح بدهیم لازم است درباره انواع گواهی که برای حصر وراثت صادر می‌شود توضیح دهیم. این گواهی با توجه به اموال متوفی دو دسته است:

  • گواهی نامحدود حصر وراثت: این گواهی زمانی صادر می‌شود که اموال فردی که فوت شده است ارزش اموال او بالاتر از ۵۰ میلیون تومان باشد. معمولا اگر متوفی اموالی مانند ملک داشته باشند نیاز است که وراث زمان بیشتری داشته باشند تا آن را بفروشند و به همین دلیل گواهی نامحدود دریافت می‌کنند.
  • حصر وراثت به صورت محدود: گواهی که به صورت محدود صادر می‌شود بیان کننده این است که اموال فرد فوت شده کمتر از ۵۰ میلیون است. معمولا این گواهی برای زمانی است که در ادارات و ارگانهای دولتی ورثه بتوانند خودشان را به عنوان ورثه متوفی معرفی کنند.

انواع گواهی حصر وراثت

درخواست صدور گواهی حصر و انحصار وراثت در کرج

نیاز است که برای صدور گواهی مربوطه فردی ابتدا درخواست بدهد افرادی که صلاحیت دارند تا درخواست صدور این گواهی را بدهند شامل وراث و اشخاصی هستند که ذینفع اند. منظور از ذینفعان کسانی هستند که از فرد متوفی پولی طلب داشته‌اند و طلبکاران محسوب می‌شوند. این افراد نیز می‌توانند به شورای حل اختلاف در کرج رجوع کنند و درخواست کنند که برای متوفی گواهی انحصار وراثت صادر شود.

اگر همه‌ی ورثه یا یکی از آنها درخواست صدور این گواهی را دارد نیاز است که حداقل برای ثبت درخواست صدور گواهی یکی از وراث حضور داشته باشند و حضور دیگر وراث نیاز نیست اما نیاز است که اطلاعات شخصی بقیه وراث وجود داشته باشد. همچنین امکان استعلام از ثبت احوال نیز وجود دارد.

مدارک مورد نیاز

برای انجام تمامی مراحل انحصار وراثت در کرج باید مدارک و اسنادی وجود داشته باشد که نبود این مدارک نشان دهند وجود نقص در پرونده است. این مدارک شامل موارد ذیل است:

  • ابتدا باید یک دادخواست تنظیم شود که این دادخواست شامل اطلاعات ورثه است.
  • تمامی اطلاعات ورثه و شناسنامه و کارت ملی آنها و همچنین رابطه آنها با فرد متوفی
  • اطلاع از زمان دقیق مرگ متوفی نیاز است که البته تمامی این اطلاعات در گواهی فوت متوفی آمده است بنابراین نیاز است که گواهی فوت را نیز همراه داشته باشید.
  • شناسنامه و کارت ملی متوفی
  • لازم است که یک گواهی استشهادیه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود وبه امضای سردفتر مربوطه برسد.
  • در صورتی که متوفی وصیت نامه دارد باید این وصیت نامه هم ارئه شود.

نکته‌ای که باید حتما به آن توجه داشته باشید مسئله مربوط به مالیات بر ارث است که تا قبل از سال ۱۳۹۵ دریافت این گواهی هم ضروری تلقی می‌شد اما بعد از سال ۹۵ نیازی به دریافت این گواهی نیست اما در رابطه با افرادی که قبل از سال ۹۵ فوت کرده‌اند و وراث هنوز گواهی حصر ورثه را دریافت نکرده‌اند نیاز است که حتما این گواهی مالیات بر ارث به عنوان یکی از مدارک ارائه شود.

مراحل انحصار وراثت در کرج

برای انجام مراحل حصرو انحصار وراثت در کرج نیاز است که مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا لازم است که برای تهیه گواهی فوت به اداره ثبت احوال کرج مراجعه کنید و یک گواهی فوت دریافت کنید که البته نیازی نیست که حتما به صورت حضوری مراجعه شود بلکه به صورت غیر حضوری می‌توانید وارد سامانه ثبت احوال شوید و یک گواهی فوت صادر کنید.
  • پس از دریافت گواهی فوت نیاز است که استشهادیه محلی صادر شود که باید یکی از ورثه همراه با مدارک دیگر وراث و همراه با سه شاهد به دفاتر اسناد رسمی رجوع کند و یک استشهادیه برای مشخص شدن وراث تنظیم کنند.
  • پس از اینکه دو مرحله بالا را طی کردید باید یک دادخواست که در آن تقاضای حصر وراثت نوشته شده است در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کرج به ثبت برسد.
  • دفاتر خدمات الکترونیک قضایی درخواست را برای شورای حل اختلاف کرج ارسال می‌کند و شورای حل اختلاف هم تمامی مدارک را بررسی می‌کند و اقدام به انتشار گواهی می‌کند و تمامی قدرالسهم هر یک از وراث را مشخص می‌کند. در صورتی که اموال فرد فوت شده بیشتر از ۵۰ میلیون تومان باشد باید یک آگهی در روزنامه کثیرالانتشار نیز منتشر شود.

اجبار در دریافت گواهی حصر ورثه

وراث می‌توانند هر زمانی که بخواهند این گواهی را دریافت کنند و نیازی نیست که بلافاصله پس از مرگ متوفی باشد. همچنین اجباری در دریافت گواهی انحصار وراثت وجود ندارد برای اموال بیشتر از ۵۰ میلیون تومان باید این گواهی دریافت شود و همان طور که بیان شد باید در آگهی منتشر شود. برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که اگر در دریافت گواهی مربوطه تاخیر داشته باشند ممکن است دولت آنها را جریمه کند که این یک تصور اشتباه است. بنابراین برای انحصار وراثت در کرج نیاز به پرداخت جریمه نیست و هر زمانی وراث می‌توانند این کار را انجام دهند.

نکته‌ای که باید به آن ختما توجه داشت این است که بدون وجود گواهی حصر وراثت امکان فروش اموال و دارایی‌های متوفی وجود ندارد و باید حتما این گواهی دریافت شود تا هر ورثه مقدار مالی را که سهم آنهاست بتوانند بفروشند.

انجام مراحل انحصار وراثت با گروه وکلای کرج وکیل

حصر وراثت و انجام مراحل مربوط به آن برای انجام برخی از کارهای بانکی و اداری اهمیت زیادی دارد به همین خاطر ما توصیه می‌کنیم حتما قبل از این که اقدام به انجام مراحل مربوط به دریافت گواهی حصر وراثت کنید با وکیل متخصص این حوزه مشورت نمایید و تمامی راهنمایی‌های مربوطه را از او بخواهید. انحصار وراثت در کرج با کمک یک وکیل تمامی مراحل را می‌تواند سرعت دهد بدون این که نیازی به حضور شما باشد. در مطلبی جدا گانه به موضوع اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد پرداخته ایم که می توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

انحصار وراثت در کرج

گروه وکلای کرج وکیل از وکیل متخصص ارث و انحصار وراثت تشکیل شده است که سالها تجربه در انجام پرونده‌های مربوط به ارث در سطح کرج دارد و می‌تواند به شما توصیه و راهنمایی‌های لازم را کند. همچنین شما می‌توانید از مشاوره حقوقی رایگان کرج وکیل نیز استفاده کنید.پ

جمع بندی

حصر وراثت که با عنوان انحصار وراثت هم از آن یاد می‌شود به این معناست که تمامی وراث و میزان سهم آنها از مقدار مال متوفی مشخص شود و به عنوان یک سند قانونی شناخته می‌شود. نیاز است که برای انجام مراحل مربوط به آن ابتدا تمامی مدارک را تهیه کنید که استشهاد نامه یکی از این مدارک است و باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

صدور گواهی حصر وراثت در شوراهای حل اختلاف کرج انجام می‌شود و اگر دارایی متوفی بالای ۵۰ میلیون تومان باشد باید آگهی کثیرالانتشار نیز صادر شود. انحصار وراثت در کرج برای اموال کمتراز ۵۰ میلیون تومان به صورت محدود انجام می‌شود.

سوالات پایانی

از دلایل اصلی صادر کردن گواهی انحصار ورثه چیست؟

یکی از مهمترین دلایلی که می‌توان بیان کرد مشخص شدن سهم الارث هریک از وراث و همچنین انجام برخی از کارهای اداری و بانکی است.

هزینه دریافت گواهی حصر وراثت در کرج چقدر است؟

معمولا برای انجام مراحل و دریافت این گواهی نیاز است که مبلغی ۲۰۰ هزار تومان به شورای حل اختلاف پرداخت شود اما برای دریافت باقی مبالغ مانند تنظیم استشهادیه مبالغ دیگری باید پرداخت گردد.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 09426001201 مشاوره تلفنی رایگان - 09376848721