تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت در چه چیزی است


  • 6 آبان 1402
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 1025

گاهی اوقات دو کلمه حصر و انحصار به جای یکدیگر استفاده می‌شوند که در واقع شاید در ابتدا با یکدیگر تفاوتی نداشته باشند اما تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت باید از لحاظ قانونی بررسی شود به این خاطر که برخی بیان می‌کنند که در معنا این دو با هم متفاوت اند. در این مقاله تمامی مبانی و قوانین مربوط به این تفاوت‌ها بررسی می‌شود.

انحصار وراثت به زبان ساده

یکی از مهمترین کارهایی که بعد از فوت متوفی باید توسط ورثه انجام شود،؛ انحصار وراثت است. به عبارتی دیگر برای این که تقسیم ارث به صورت عادلانه و قانونی انجام شود و وراث بتوانند به اموال متوفی دسترسی پیدا کنند، نیاز هست انحصار وراثت صورت بگیرد. برای این که این انحصار به درستی انجام شود باید مراحلی طی شود و مدارکی تهیه شود.

توصیه می‌شود برای آشنایی بیشتر با انحصار وراثت در کرج مطالب را تا انتها مطالعه نمایید. اما قبل از هر چیزی باید بدانید که برخی از افراد بیان می‌کنند که  تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت در چه چیزی است؟ تفاوت این دو کلمه در ادامه توضیح داده می‌شود.

تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت در چه چیزی است؟

هنگامی که صحبت از ارث و میراث می‌شود؛ نیاز است که با دو کلمه حصر و انحصار در وراثت آشنایی کامل پیدا کنید. این دو کلمه به صورت مکرر به جای هم استفاده می‌شود و به همین دلیل نیاز است که بدانید که تفاوتی با یکدیگر ندارند. به عبارت دیگر تنها تفاوت آن‌ها در کلمه و عبارت پردازی است. به همین دلیل می‌شود این دو را به جای هم به کار برد. به عبارتی دیگر حصر و انحصار وراثت مراحل یکسانی دارند به این خاطر که هر دو یک کلمه یکسان هستند.

در چه زمانی نیاز به دریافت گواهی حصر وراثت است؟

دقت داشته باشید که بلافاصله بعد از فوت متوفی باید برای دریافت این گواهی اقدام کنید به این خاطر که برای انجام مراحل اداری در سازمان‌های دولتی و حتی غیر دولتی نیاز است که این گواهی را به همراه داشته باشید. در گواهی حصر وراثت تعداد ورثه مشخص می‌شود. برای دریافت این گواهی نیاز است که مراحلی را انجام دهید که این مراحل در ادامه بیان می‌شود. البته وکیل ارث در کرج می‌تواند برای دریافت این گواهی به شما مشورت لازم را بدهد.

در چه زمانی نیاز به دریافت گواهی حصر وراثت است؟

نکات مربوط به انحصار وراثت

پس از اطلاع درباره تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت لازم است بدانید که گواهی انحصار وراثت به صورت محدود و نامحدود صادر می‌شود. به عبارتی دیگر اگر اموال متوفی کمتر از ۵۰ میلیون باشد این گواهی به صورت محدود صادر خواهد شد. اما باید نکات  که در ادامه گفته می‌شود را هم، درنظر داشته باشید:

  • در صورتی که ماترک متوفی بیشتر از ۵۰ میلیون تومان باشد نیاز است که یک گواهی حصر وراثت به صورت نامحدود صادر شود. برای انجام این امر باید درخواست خود را به شورای حل اختلاف ارسال کنید.
  • برای صدور گواهی انحصار وراثت باید افرادی که ذینفع هستند درخواست بدهند. این افراد می‌توانند ورثه، همسر دایمی متوفی، طلبکاران و سایر ذینفعان متوفی باشد.
  • اگر فرد وصیت نامه دارد باید این وصیت نامه به همراه مدارک فوتی متوفی به شورای حل اختلاف داده شود. در واقع اهمیت وجود وصیت نامه در این است که متوفی یک سوم از اموالش را ممکن است به شخص دیگری داده باشد و به همین دلیل باید طبق وصیت او عمل شود.
  • هیچ یک از وارثین نمی‌توانند به این خاطر که متوفی یکی از فرزندانش را از ارث محروم کرده است، در گواهی انحصار وراثت ذکر نکنند. علت این امر این است که طبق قانون چیزی به نام محروم کردن از ارث وجود ندارد و به همه‌ی وراث به صورت کاملا قانونی و یکسان ارث می‌رسد.

مراحل دریافت گواهی حصر وراثت  

بعد از این که تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت را دانستید، نیاز است که برای صدور این گواهی اقدام نمایید. برای این که با مراحل دریافت انحصار وراثت آشنا شوید مراحل زیر را طی کنید:

تهیه مدارک مورد نیاز

برای این که گواهی حصر وراثت را از شورای حل اختلاف دریافت کنید ابتدا باید مدارک را به صورت کامل تهیه کنید. اگر در تهیه مدارک اشتباه رخ دهد و یا این که مدارک به موقع ارائه نشود زمان صدور گواهی به تاخیر می‌افتد. یکی از مهمترین مدارک تهیه گواهی فوت از ثبت احوال و مدرک مهم دیگر تهیه یک استشهادیه محلی است. به هرحال در کنار این نباید تهیه مدارک دیگر را فراموش کنید.

ثبت درخواست در سامانه‌های مربوط

دو سامانه‌ای که باید درخواست خود را در آن ثبت کنید یکی سامانه ثنا است و دیگری ثبت درخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی است. به عبارتی دیگر تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت در ثبت درخواست برای صدور گواهی مربوط هم نیست. توجه داشته باشید که اگر نتوانستید در سامانه ثنا ثبت نام کنید می‌توانید از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند.

مراجعه به شورای حل اختلاف

بعد از این که مراحل بالا را انجام دادید به شورای حل اختلاف مراجعه می‌کنید. مراجعه به شورای حل اختلاف فقط یک بار نیست بلکه باید چند بار به شورای حل اختلاف در رفت و آمد باشید و پس از این که اسامی وراثین توسط آن‌ها تایید شد در مرحله آخر گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود.

تفاوت انحصار وراثت با حصر وراثت با کرج وکیل

تفاوت انحصار وراثت با حصر وراثت با کرج وکیل

همواره یکی از سوالاتی که از وکلای گروه کرج وکیل پرسیده می‌شود این است که آیا تفاوتی بین انحصار وراثت با حصر وراثت وجود دارد یا خیر؟ برای پاسخ  به سوالات این چنینی و دریافت مشاوره توصیه می‌شود از وکیل ماهر ارث مشورت بگیرید تا بعدا دچار مشکلات حقوقی نشوید. به عبارتی دیگر وکیل با تجربه ارث در کرج وکیل به شما در تمامی مراحل دریافت حصر وراثت کمک می‌نماید به همین دلیل می‌توانید ابتدا از مشاوره رایگان در کرج استفاده نمایید و در صورت داشتن نظر مساعد با وکیل ارث به صورت حضوری ملاقات داشته باشید.

سخن پایانی

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت در چیست باید بگوییم که تفاوت آن چنانی وجود ندارد و مراحل هر دو به یک صورت است و نیازی نیست که نگرانی با شنیدن این دو کلمات داشته باشید. مراحل و مدارکی که برای حصر و انحصار وراثت استفاده می‌شود یکی است و نیازی به مراحل متفاوتی انجام شود.

سوالات پایانی

چه نیازی به انحصار وراثت است؟

در واقع برای تقسیم ترکه نیاز است که انحصار وراثت حتما صورت بگیرد. به همین دلیل وراث می‌توانند به صورت توافقی و بدون نزاع با یکدیگر یک گواهی حصر وراثت دریافت کنند.

تا چه زمانی بعد از فوت مورث می‌توان برای دریافت گواهی انحصار ورثه اقدام کرد؟

برای این منظور نیاز است که تا شش ماه بعد از این که متوفی فوت کرده است، درخواست گواهی حصر ورثه را تسلیم کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09426001201 09108460692