در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟ اجرت المثل + نفقه


  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • تعداد بازدید:‌ 582

یکی از مهمترین اتفاقات تلخ در زندگی افراد ممکن است طلاق باشد. گاهی اوقات زن و شوهر تصمیم می‌گیرند به صورت توافقی طلاق بگیرند. در این صورت ممکن است زن برایش این سوال پیش بیاید که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد و به همین دلیل در این مقاله تمامی این موارد بررسی می‌شود.

منظور از طلاق به صورت توافقی چه چیزی است؟

هنگامی که زن و شوهر به حدی از چالش می‌رسند که تصمیم به طلاق می‌گیرند؛ بهترین روش جدای برای آن‌ها می‌تواند طلاق به صورت توافقی باشد. همان طور که از نام این طلاق فهمیده می‌شود، زن و شوهر طلاق را با توافق یکدیگر انجام می‌دهند. به عبارتی دیگر زن و شوهر برای انجام طلاق با یکدیگر توافق انجام می‌دهند و در یک برگه توافقات خود را می‌نویسند. در این صورت دادگاه با توجه به توافقی که بین زن و شوهر به وجود آمده است؛ حقوق مالی آن‌ها را تعیین می‌کند و حکم طلاق توافقی در کرج را صادر می‌نماید. بنابراین در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح داده شده است

منظور از طلاق به صورت توافقی چه چیزی است؟

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد

بعد از این که زن و شوهر تصمیم به طلاق به صورت توافقی را گرفتند، مهمترین پرسش این است که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد که در این صورت باید حقوق مالی زن به طور کامل بررسی شود. این حقوق مالی شامل نفقه، مهریه، اجرت المثل و در برخی از موارد نحله می‌شود. در کنار تمامی این حقوق، باید برخی از حقوق غیرمالی هم مشخص شود که شامل حضانت فرزندان می‌شود. نیاز است که در رابطه با تمامی حقوق زن بین زن و مرد توافقاتی انجام شود. در ادامه به بررسی بیشتر این حقوق می‌پردازیم.

مهریه

یکی از مواردی که در طلاق توافقی به زن تعلق می‌گیرد، مهریه است. در واقع این نوع طلاق به این معنا نیست که زن باید مهریه‌اش را ببخشد. بخشیدن مهریه در طلاق توافقی اجباری نیست و به همین دلیل زن می‌تواند با مرد توافق کند که تمامی مهریه را به او پرداخت شود. البته پرداخت مهریه با توجه به این که بین زن و مرد چه توافقی رخ می‌دهد ممکن است متفاوت باشد. بنابراین این که گفته  می‌شود در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد باید بیان کرد که یکی از آن‌ها مهریه است.

به عبارتی دیگر ممکن است زن و شوهر توافق کنند که تمامی مهریه به زن پرداخت شود و یا این که توافقات آن‌ها درباره پرداخت بخشی از مهریه باشد. در هر صورتی زن مستحق مهریه است و بستگی به زن دارد که آن را دریافت کند یا خیر. معمولا در بیشتر موارد توافق زن و شوهر برای انجام طلاق توافقی به عدم پرداخت مهریه است.

نفقه

در ادامه و در پاسخ به این سوال که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد می‌توان بیان کرد که نفقه از جمله حقوقی است که برخلاف تصور بسیاری از افراد، به زن تعلق نمی‌گیرد. در رابطه با علت آن گفته می‌شود که طلاق توافقی از نوع طلاق رجعی نیست و بعد از این که طلاق جاری شد در دوران عده مرد وظیفه‌ای برای پرداخت نفقه زن را ندارد. شاید برخی سوال بپرسند که نفقه چیست و در چه مواردی به زن تعلق می‌گیرد.  نکته‌ای که باید توجه داشته باشید نفقه معوقه زن است.

بیشتر موارد به این خاطر که زن درخواست نفقه معوقه را نمی‌کند؛ پرداخت هم صورت نمی‌گیرد. البته برخی معتقدند که پرداخت نفقه در طلاق توافق فقط مربوط به نفقه حال است و نفقه گذشته را شامل نمی‌شود. با این حال این حق از مواردی است که باید مانند سایر حقوق در خصوص پرداخت آن توافق انجام شود و با توجه به توافقات زن و شوهر امکان پرداخت نفقه ممکن است وجود داشته باشد.

اجرت المثل ایام زوجیت

یکی از مهمترین حقوقی که برای زن وحود دارد مسئله مربوط به اجرت‌المثل است. پرداخت اجرت المثل شرایطی دارد از جمله این که زن کارهای خانه را به قصد مجانی بودن انجام نداده باشد و دوما این که این کارها با توجه به دستور مرد باشد. حتی برای شیردادن به طفل هم زن مستحق دریافت اجرت است. این که سوال می‌شود در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد باید بیان شود که اجرت‌المثل هم با توجه به توافق زن و شوهر می‌تواند به زن تعلق بگیرد. اما باید شرایطی که بیان شد را داشته باشد.

برای این که پرداخت این حق مالی انجام شود، تنها شهادت زن کافی است و نیاز است که در توافق‌نامه‌ای که بین زن و مرد تنظیم شده است، در رابطه با اجرت‌المثل توافقاتی انجام بشود. حتی زن و شوهر درباره مبلغ آن هم می‌توانند توافق داشته باشند یا این که از یک کارشناس بخواهند یک مبلغی بیان کرد.

در کنار این حقوقی که بیان شد در رابطه با جهیزیه و تنصیف دارایی هم می‌شود توافقاتی بین زن و شوهر انجام شود. منظور این است که اگر زن قصد داشته باشد که جهیزیه خود را پس بگیرد باید در این خصوص مرد را از قصد خود آگاه کند و همچنین در رابطه با شرط تنصیف اموال هم باید بین زن و شوهر ابتدا توافقی انجام شود. البته این شرط باید در عقد نامه ذکر شده باشد که در این صورت پاسخ به پرسش  در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد تکمیل می‌شود.

 حقوق غیرمالی زن در طلاق توافقی

حقوق غیرمالی زن در طلاق توافقی

هنگامی که سوال پرسیده می‌شود که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد باید بیان کرد که علاوه بر حق و حقوق مالی، زن مستحق دریافت حقوق غیرمالی هم است که مهمترین این حقوق حضانت فرزندان است. حضانت فرزندان هم با توجه به توافق زن و شوهر انجام می‌شود. زن و مرد می‌توانند طبق قانون عمل کنند یا این که توافق دیگری داشته باشند. حتی گاهی اوقات ممکن است که این توافق به وجود بیاید که حضانت فرزند با یکی از والدین باشد.

جمع بندی

مهمترین پرسشی که در هنگام طلاق توافقی ذهن زن را شاید مشغول کند این سوال است که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد که سوال بسیار مهمی است. برخی به اشتباه فکر می‌کنند زن باید تمامی حق و حقوق خودش را ببخشد تا توافق برای ازدواج به وجود بیاید. البته که این حرف اشتباهی نیست اما تفکر غلطی است. زن می‌تواند در خصوص مهمترین حقوق مالی و غیر مالی با مرد توافقاتی داشته باشد و دادگاه بر اساس این توافق عمل می‌کند.

توصیه ما این است که برای انجام بهتر مراحل طلاق توافقی با وکیل خانواده در کرج وکیل مشورت نمایید. وکیل خانواده در کرج وکیل از تجربه و تخصص زیادی بهره برده است و با تمامی قوانین طلاق آشنایی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود هم از خدمات مشاوره رایگان کرج وکیل استفاده کنید و هم این که با وکیل مخصوص طلاق مشورت نمایید.

سوالات متداول

آیا مشاوره برای طلاق توافق وجود دارد؟

بله بعد از این که زن و شوهر توافق به طلاق داشتند باید در سایت تصمیم ثبت نام کنند و وقت مشاوره بگیرند.

اگر مرد خواهان جدایی باشد باز هم طلاق به صورت توافقی انجام می‌شود؟

اگر هر دو زن و مرد با هم خواهان جدایی باشند، طلاق به صورت توافقی است اما اگر فقط مرد خواهان جدایی باشد، طلاق به صورت یکطرفه است.

4.7/5 - (19 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001201 09376848721 09426001202 09108460692